اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد

لزوم توجه به پیشگیری از بیماری‌های اسهالی و کریمه کنگو در فصل گرما

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر لزوم توجه به پیشگیری از بیماری‌های اسهالی و تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در فصل گرما تاکید کرد.

لزوم توجه به پیشگیری از بیماری‌های اسهالی و کریمه کنگو در فصل گرما

علی‌اکبر حیدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: بیماری کریمه کنگو عمدتا از طریق کنه به دام منتقل می‌شود و از طریق تماس مستقیم مخاط و زخم دست و بدن انسان با خون و خوردن گوشت خام و جگر خام دام این بیماری به انسان منتقل می‌شود، اما برخی مواقع کنه مستقیما با گزش انسان را مبتلا می‌کند.

عضو هیئت علمی بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه افراد غیرمتخصص نمی‌توانند بیماری کریمه را در دام تشخیص دهند، افزود: متخصصان دامپزشکی هنگام ذبح دام به این مسئله توجه می‌کنند و افراد دیگر باید در هنگام ذبح دام از دستکش و وسایل حفاظتی استفاده کنند و از ریخته شدن خون دام روی زخم و مخاط چشم و دهان بپرهیزند.

وی با بیان اینکه به مردم توصیه می‌شود حتما گوشت و جگر را از مراکز و فروشگاه‌های مجاز زیرنظر سازمان دامپزشکی تهیه کنند، آن را بپزند و سپس مصرف کنند، گفت: در گوشت‌های زیر نظر دامپزشکی، گوشت علاوه بر بررسی‌های بهداشتی به مدت 24 ساعت در دمای یخچال قرار می‌گیرد و بعد به فروشگاه‌ها و مراکز فروش مواد غذایی ارسال می‌شود که همین اقدام تا حدود زیادی سبب انهدام ویروس کریمه می‌شود.

حیدری اضافه کرد: توصیه می‌شود افراد حتما گوشت دام‌هایی که خود ذبح کرده‌اند را 24 ساعت اول داخل یخچال (و نه فریزر) قرار داده و برای تکه کردن گوشت، از دستکش استفاده کنند و آن را بپزند و سپس مصرف کنند.

حیدری وجود تب، لرز و بدن درد و سردرد را از جمله علائم این بیماری دانست و خاطرنشان کرد: البته این‌ موارد ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد، اما اگر فرد با این علایم و سپس علائمی همچون خونریزی از دهان و مخاط روبه‌رو شد و سابقه تماس با دام داشت، ممکن است لازم باشد از این جهت بررسی شود و لازم است در همان مرحله اول بروز تب و لرز سریعا به پزشک مراجعه کند.

عضو هیئت علمی بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که گرما موجب آغاز فعالیت کنه‌هاست، تاکید کرد: توجه به پیشگیری از این بیماری در فصل تابستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

خوددرمانی با آنتی‌بیوتیک؛ ممنوع

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی دیگر از بیماری‌های عفونی فصل گرما را انواع اسهال عنوان کرد و گفت: معمولا در فصل گرما و مسافرت، مردم علاقه‌مند به مصرف خوراکی‌های سرد و بعضا غیربهداشتی و مایعات یخی و نیز میوه توت از روی زمین هستند و این امر سبب می‌شود آنها دچار اسهال شوند که علت آن، آلوده بودن زمین و توت و بقای میکروب‌ها در یخ و آب‌های غیربهداشتی است.

حیدری تاکید کرد: در صورت بروز اسهال، خوددرمانی با آنتی‌بیوتیک ممنوع بوده و لازم است در زمان اسهال از مصرف نوشیدنی‌های شکردار، شیرین و داروهای کندکننده حرکت روده اجتناب کرده و بیشتر ماست، دوغ، سوپ و موز مصرف شود.

انتهای پیام/3138/ب30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول