اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

محمدصادق کوشکی:

نگاه عده‌ای به موضوع رابطه ایران و عربستان ساده‌لوحانه و احمقانه است

یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: چیزی به عنوان لابی سعودی در ایران که به صورت جریان یا گروهی باشند، نداریم اما متأسفانه کسانی هستند که خیلی ساده‌لوحانه و در واقع به شیوه‌ای حتی می‌شود گفت که احمقانه به مسئله و رابطه ایران و سعودی‌ها نگاه می‌کنند.

نگاه عده‌ای به موضوع رابطه ایران و عربستان ساده‌لوحانه و احمقانه است

محمدصادق کوشکی تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره این پرسش که چرا در رابطه با عربستان با یک انفعال در عرصه دیپلماسی مواجه هستیم، بیان داشت: چیزی به عنوان لابی سعودی در ایران که به صورت جریان یا گروهی باشند، نداریم اما متأسفانه کسانی هستند که خیلی ساده‌لوحانه و در واقع به شیوه‌ای حتی می‌شود گفت که احمقانه به مسئله و رابطه ایران و سعودی‌ها نگاه می‌کنند.

به گفته وی، برخی‌ها بدون درک واقعیت‌هایی که بین این دو کشور وجود دارد، درباره رژیم آل‌سعود و واقعیت‌های آن فکر می‌کنند، اما ناگفته نماند که اختلافات میان جمهوری اسلامی و رژیم آل‌سعود، اختلافات مختصری بوده که قابل حل و فصل است.

کوشکی ادامه داد: برخی‌ها جمهوری اسلامی را عامل ایجاد تنش بین دو کشور می‌دانند، که این نیز ناشی از نگرش بی‌ارتباط با واقعیت، ساده‌انگارانه و حتی احمقانه‌ است؛ اما اینکه این‌ها را لابی سعودی‌ها بدانیم، درست نیست چراکه سعودی‌ها در این حد نیستند که در ایران لابی داشته باشند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کسانی در سال 88 از کشورهای عربی پول دریافت کردند و این موضوع در سخنان آقای ابطحی کاملاً مشهود است، باز هم شما بر نبود لابی سعودی در ایران تأکید دارید، گفت: سعودی‌ها کوچکتر از آن هستند که بخواهند در ایران لابی داشته باشند، همچنین هستند کسانی که تحلیل‌های غلطی درباره عربستان دارند که تحلیل‌های آنها نیز ساده‌لوحانه‌ است چراکه درک و شناخت درستی از آل‌سعود ندارند.

کوشکی تأکید کرد: آل‌سعودی‌ها اصلاً کسی یا عددی نیستند که بخواهند در ایران لابی داشته باشد به نوعی دیگر اگر بگوئیم فلانی لابی‌ سعودی در ایران است یعنی در واقع مقام سعودی‌ها را بالا برده‌ایم که اصلا ً حرف درستی نیست به گونه‌ای که تنها جایگاه آنها را ارتقاء داده‌ایم.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی معتقد است، سعودی‌ها اصلاً در این اندازه نیستند که ما بگوئیم لابی سعودی در ایران؛ اما اگر بگوئیم که لابی سعودی در ایران وجود دارد یعنی خدمت به سعودی‌ها به نوعی دیگر جایگاه سعودی‌ها را بسیار ارتقاء دادیم.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل سکوت برخی‌ها در برابر اقدامات عربستان چیست، آیا این سکوت مبنی بر به خطر افتادن منافع‌شان است، گفت: نمی‌توان گفت منافع آنها به خطر می‌افتد، بلکه حماقت است؛ در واقع کسانی که درک غلطی از ایران دارند، و انقلاب، جایگاه ایران و آل‌سعود را نمی‌شناسند به این مقولات می‌پردازند که همین امر به واسطه حماقت و ساده‌لوحانه بودنشان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول