اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

طی کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای

«سلاک» خواستار حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای از جهان شد

سازمان «سلاک» در کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در سازمان ملل خواستار حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای از جهان شد.

«سلاک» خواستار حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای از جهان شد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «پرنسا لاتینا»، جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) روز گذشته در سازمان ملل از حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای دفاع کرد و خواستار تعهد کشورهای دارای این گونه سلاح‌ها با چنین اقدامی شد.

اکوادور که ریاست موقت این سازمان را بر عهده دارد خاطرنشان کرد که وجود سلاح‌های کشتار جمعی موجب نگرانی شدید بین‌المللی می‌شود زیرا بر نسل بشر تاثیر می‌گذارد.

«خاویر لاسو» سفیر اکوادور در سازمان ملل طی سومین روز کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در این خصوص خاطرنشان کرد: «سلاک» در انتظار ممنوعیت و حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای خواستار مذاکره و تصویب یک ابزار جهانی می‌‌باشد که از لحاظ قانونی برای ضمانت‌های منفی امنیتی طی کوتاه‌ترین زمان ممکن الزام‌آور باشد.

وی همچنین تاکید کرد ملت‌هایی که چنین سلاح‌هایی ندارند از جمله اعضای سازمان «سلاک»، حق دارند ضمانت‌هایی را علیه استفاده از سلاح‌های کشنده و تهدید به مورد استفاده قرار دادن آنها دریافت کنند.

علاوه بر این، «لاسو»  خواستار توقف مدرن‌سازی زرادخانه‌ها و توسعه انواع جدید سلاح‌ها شد چراکه آنها را مغایر با اقدامات خلع سلاح می‌داند.

طبق نظر دیپلمات اکوادوری، سازمان «سلاک» نیز خواستار این است که چنین کشورهایی از دکترین‌های نظامی و امنیتی خود پیرامون نقش سلاح‌های هسته‌ای دست بردارند.

وی در این زمینه همه را به تعهدی جهانی نسبت به آغاز یک روند دیپلماتیک چندجانبه در راستای ایجاد ابزاری برای منع کامل و حذف سلاح‌های مرگبار فرا خواند.

«لاسو» در ادامه افزود: ما پیشنهاد کوبا (در مورد عدم استفاده از سلاح هسته‌ای) را طی سومین کنفرانس تاثیر انسانی سلاح‌های هسته‌ای که در ماه دسامبر سال گذشته میلادی (آذر 93) در وین برگزار شد با کمال احترام می‌پذیریم.

سفیر اکوادور در سازمان ملل همچنین بر حمایت «سلاک» از استفاده صلح‌آمیز انرژی اتمی و ایجاد یک منطقه ممنوعیت استفاده از سلاح کشتار انسانی در خاورمیانه که از سوی رژیم اسرائیل مورد مخالفت قرار گرفته تاکید کرد.

وی تصریح کرد آمریکای لاتین و کارائیب از طریق پیمان «تلاتلولکو» که در 1967 به امضا رسید و از 1969 اجرایی شد، داشتن چنین سلاح‌هایی را در منطقه ممنوع کردند.

«لاسو»  اظهار داشت: موضع ما در این خصوص طی دومین اجلاس «سلاک» که در ژانویه 2014 (دی 92) در «هاوانا» پایتخت کوبا برگزار شد و در آن آمریکای لاتین و کارائیب را یک منطقه صلح اعلام کردیم قوت گرفته است.

کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در 22 مه (1 خرداد 94) به پایان خواهد رسید.  

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول