اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری اردبیل خبر داد

اعلام فراخوان طراحی پوستر برای جشنواره آثار و تولیدات حوزه هنری‌

مسئول هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اردبیل از طراحی پوستر جشنواره آثار و تولیدات حوزه هنری در کارگاه گرافیک خبر داد.

اعلام فراخوان طراحی پوستر برای جشنواره آثار و تولیدات حوزه هنری‌

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رحمان مجرد عصر امروز در پنجمین جلسه کارگاه هفتگی گرافیک آثار تولیدی برای کارگاه «اسماءالحسنی» در اردبیل اظهار کرد: در این کارگاه 10 اثر از سجاد خاتم‌نژاد، فریبرز اسمعیلی، فرهاد عباسپور نمین، فرشته محمد‌آذر، زینب محمدزاده، زهرا عابدیان و زهرا صمد‌زاده بررسی و برای ارسال به این جشنواره انتخاب شد.

وی تصریح کرد: امسال چهارمین دوره از جشنواره سراسری آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری هفتم تا نهم مهر ماه سال‌جاری به میزبانی حوزه هنری اصفهان برگزار می‌شود.

مسئول هنرهای تجسمی حوزه هنری استان گفت: پوستر این جشنواره برای اولین‌بار به شکل فراخوان توسط هنرمندان مراکز استانی انجام و از میان آثار ارسال شده، بهترین اثر به عنوان پوستر چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مجرد با مطرح کردن فراخوان طراحی پوستر این جشنواره در کارگاه گرافیک افزود: استفاده از عناصری که گویای بخش‌های مختلف هنری جشنواره باشد، تأکید بر مقوله هنر دینی در طرح و نقش، حس پویایی، خلاقیت و نوآوری در عرصه هنر و توجه به موضوعات انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی، دفاع مقدس، خانواده و اخلاق، تمدن اسلامی، عدالت، پیشرفت و ایران آینده در چشم‌انداز 1404 از اولویت‌های طراحی این پوستر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ایجاد انگیزه و استفاده از ظرفیت هنرمندان استان‌ها در برگزاری جشنواره یکی از دلایل انجام این کار است که علاوه بر آن، مزیت‌های دیگری مانند ارسال آثار متنوع از مراکز استانی و ایجاد یک نمایشگاه از آثار ارسال شده در زمان برگزاری جشنواره را به همراه دارد.

مجرد اضافه کرد: هنرمندان و علاقمندان برای شرکت در بخش هنرهای تجسمی خوشنویسی، گرافیک، طراحی، نقاشی، نگارگری، کاریکاتور، تصویرسازی، حجم و نقش برجسته، عکس و پژوهش تجسمی چهارمین جشنواره سراسری آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری می‌توانند به واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اردبیل واقع در اردبیل، میدان سرچشمه، کوی شمس، روبه‌روی آزمایشگاه شفا، حوزه هنری مراجعه و یا با شماره تلفن 33243000-045 تماس پیدا کنند.

طراحی پوستر زبان جهانی می‌طلبد

فرزاد سعیدی که چندی پیش پوسترش در جایزه «زمین سبز» مقام چهارم را به دست آورد، درباره‌ حضور خود در این رویداد گفت: حدود دو سال است که به ‌عنوان طراح حرفه‌ای وارد این عرصه شده‌ام و با توجه به مطالعات و پشتکاری که در این زمینه داشته و اهدافی که پیش رو دارم، تصمیم گرفتم زمان مشخصی را به طراحی پوستر با تکنیک‌های اجرایی مختلف بپردازم.

وی افزود: فراخوان جایزه‌ پوستر «زمین سبز» برای من به اندازه‌ فراخوان‌های بین‌المللی حائز اهمیت و بهانه‌ای برای طراحی پوستری بود که بتواند با عموم مردم با فرهنگ‌های مختلف ارتباط برقرار کند.

سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: داوری آثار در این فراخوان نیز با توجه به شعار اصلی ایران که «سفره جهانی، فرهنگ ایرانی» بود، صورت گرفت.

وی بیان کرد: پوستر برگزیده اول که از طرح انار در آن استفاده شده بود، اشاره به میوه‌ای دارد که جزو سوغات‌ و محصولات ایران است و هویت ایرانی دارد و به اصطلاح اشاره‌ای بود به فرهنگ ایرانی در حالی که من سعی کردم به زبان جهانی با این موضوع برخورد کنم.

این طراح در مورد اثر برگزیده‌اش در این فراخوان اضافه کرد: ایده اصلی این اثر برگرفته از رفتارهای غلط اجتماعی و در نتیجه وارد شدن آسیب‌های جدی بر محیط زیست است که متأسفانه دفع نادرست پسماندهای پلاستیکی سبب تهدید زندگی موجودات در بیشتر نقاط کره زمین می‌شود، من در این اثر سعی کردم این معضل اجتماعی را به شکل ساده و در‌ عین حال جذاب به مخاطب نشان دهم.

سعیدی در مورد اهمیت حضور هنرمندان ایرانی در رویدادهای مهم هنری دنیا از جمله اکسپو، ادامه داد: متأسفانه در کشور ما با وجود تعداد زیاد طراحان حرفه‌ای و آماتور، هنوز چیستی گرافیک و اهمیت آن برای مخاطبان عام، به درستی مشخص و معرفی نشده و آثار گرافیکی ما به شکل یک اثر هنری و بدون کاربرد اصلی آن به نمایشگاه‌ها و گالری‌های هنری اختصاص یافته است به طوری که حضور در چنین رویداد جهانی می‌تواند به نوعی فرهنگ، هنر و گرافیک ایران را به شکل مؤثرتری به نمایش بگذارد.

این گرافیست گفت: حضور تأثیرگذار دانشجویان، علاقمندان، طراحان حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای در جشنواره‌های بین‌المللی کشورهای مختلف حاکی از این است که طراحان ایرانی ظرفیت بالایی دارند و به نظرم در فاصله نه‌‌ چندان دور، گرافیک ایران به پاس زحمات همین طراحان بیش از پیش در دنیا مطرح می‌شود و حال آن‌ که مشکلات مدیریتی در بیش‌تر جشنواره‌های هنری ایران و بی‌نظمی‌های موجود فاحش است.

انتهای پیام/62007/ن/ش30/ف4004
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول