اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان غذا و دارو:

‌‌ایرانی‌ها 2.5 برابر میزان جهانی نمک مصرف می‌کنند/‌اجازه نمی‌دهیم اسید چرب ترانس در هیچ روغنی بالای 5 درصد باشد

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اجازه نمی‌دهیم اسید چرب ترانس در هیچ روغنی بالای پنج درصد باشد زیرا هر درصدی که میزان این اسید را کم کنیم، گرفتگی عروق را کم کرده‌ایم.

‌‌ایرانی‌ها 2.5 برابر میزان جهانی نمک مصرف می‌کنند/‌اجازه نمی‌دهیم اسید چرب ترانس در هیچ روغنی بالای 5 درصد باشد
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، رسول دیناروند ظهر امروز در جمع خبرنگاران در ساری، اظهار کرد: مبارزه با قاچاق کالا در حوزه سلامت اقدامی کشوری است و با توجه به اینکه نظارت خوبی بر نحوه تولید و عرضه آنها نیست امکان دارد ضمن اینکه این سهل‌انگاری‌ها سبب آسیب رساندن به حوزه اقتصاد کشور شود، به حوزه سلامت نیز آسیب جدی وارد کند.

وی بیان کرد: قاچاق دارو کمترین موارد قاچاق کالا در حوزه سلامت است و بیشترین موارد نیز به بخش انواع مکمل‌ها و آرایشی و بهداشتی اختصاص دارد همچنین بیشتر کالاهایی که در این زمینه از طریق ماهواره‌ها تبلیغ می‌شوند، تقلبی است.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: تمرکز ما به صورت سنتی و تاریخی روی ایمنی است، یعنی غذا آلودگی شیمیایی، بیولوژیک و باقی‌مانده سموم نداشته باشد، البته به همان اندازه که آلاینده‌های غذا مهم است به همان اندازه نیز میزان اسید چرب ترانس، نمک و شکر موجود در آنها نیز مهم است.

دیناروند ادامه داد: نهضت کاهش و حذف اسید چرب ترانس را از 10 سال پیش آغاز کردیم و اکنون اجازه نمی‌دهیم اسید چرب ترانس در هیچ روغنی بالای پنج درصد باشد زیرا هر درصدی که میزان این اسید را کم کنیم، گرفتگی عروق را کم کرده‌ایم.

وی درباره مصرف بالای نمک در کشور، گفت: 2.5 برابر میزان توصیه شده در جهان، نمک مصرف می‌کنیم، باید این میزان را کم کرده و ذائقه مردم اصلاح شود زیرا ذائقه آموزش‌پذیر است و می‌توانیم همانند کشور چین، به مرحله خوبی از استاندارد مصرف مواد غذایی برسیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه درج علامت راهنمایی یا چراغ راهنمای تغذیه‌ای در بسته‌های غذایی آغاز شده است، افزود: این یک قدم مهم و مثبتی است اما باید در بخش نظارت بر واحدهای تولیدی نیز نظارت‌ها را قوی‌تری کنیم.

دیناروند با اشاره به اینکه در حال حاضر، موضوع صدور مجوز برای ما تبدیل به مشکل شده است، تصریح کرد: سخت‌گیری در بخش صدور پروانه‌ها تا حدی زیاد است که گاهی تولیدکننده پشیمان می‌شود و این در حالی است که وقتی مجوز صادر شد، در بخش نظارت‌ها سخت‌گیری یا نظارت خوبی اعمال نمی‌شود به‌طوری که برخی تولیدکنندگان به راحتی لیبل و پکیج را تغییر داده و حتی مغایر با پروانه بهداشتی، کار می‌کنند.

وی ادامه داد: باید از سخت‌گیری‌های بخش بروکراسی مانند صدور مجوزها کم کنیم و نظارت‌ها و ارزیابی‌ها را افزایش دهیم تا هم تولیدکننده به هدف خود برسد و هم حوزه سلامت رسالت خود را به خوبی انجام دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو در پایان با اشاره به اهمیت نظارت‌های مستمر در حوزه سلامت، گفت: نباید به گونه‌ای رفتار شود که برخی واحدهای غذا، دارو و آرایشی و بهداشتی، نظارت‌ها را نوعی شوخی تلقی کنند.

انتهای پیام/86001/ش30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول