اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

طرح فریبکارانه مصر برای تحریک اعراب علیه ایران

به نوشته روزنامه الاهرام مصر این طرح صلح متوازن باید آتش بس، خروج نیروهای عراقی، تضمین حقوق اعراب در جزایر سه گانه که ایران ۱۰ سال پیش اشغال [!] کرد را در برگیرد !

طرح فریبکارانه مصر برای تحریک اعراب علیه ایران

رخدادهای 25 اردیبهشت 1361

چکیده

  • روزنامه الاهرام مصر در شماره اخیر خود به کشورهای محافظه کار نفت خیز عرب در منطقه خلیج فارس هشدار داد چنانچه ایران در جنگ با عراق پیروز شود سقوط آن کشورها حتمی خواهد بود.

 

  • سرهنگ صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی: خوزستان بجز خرمشهر از لوث وجود دشمن پاک شده است .

 

  • محمد مهدی نواب سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان فدرال: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آلمان فدرال صحنه تاخت و تاز ضد انقلابیون شده است.

 

  • آیت الله منتظری: تاکنون اکثر کشورهای سازشکار و مزدور از جمله مصر به طور غیر رسمی به رژیم در حال سقوط صدام کمک می نمودند و اخیرا با فشار آمریکا این کمک ها در حال انجام است .

 

  • تیمسار ظهیر نژاد: نیروهای ایرانی به آسانی می توانند در عراق پیشروی کنند ولی امام خمینی تاکنون اجازه آن را نداده و فرموده اند حتی به یک غیر نظامی عراقی هم نباید آسیبی برسد .

 

  • وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم ساختن هرگونه دخالت امپریالیسم در منطقه به کشورهایی که در جهت تامین کمک به رژیم صدام می کوشند هشدار داد.

 

  • نماینده ایران در هفتمین گردهمایی خبرگزاری های عضو جنبش عدم تعهد در تشریح مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران لزوم گسترش همکاری و هماهنگی بیشتر خبرگزاری های غیر متعهدها را یادآور شد .

 

  • حجت الاسلام حسن کافی به وسیله سرنشینان مسلح یک اتومبیل تویوتای قهوه ای هدف گلوله قرار گرفت و مجروح شد .

الاهرام خبر داد ؛ طرح فریبکارانه مصر برای تحریک اعراب علیه ایران

روزنامه الاهرام مصر در شماره اخیر خود به کشورهای محافظه کار نفت خیز عرب در منطقه خلیج فارس هشدار داد چنانچه ایران در جنگ با عراق پیروز شود سقوط آن کشورها حتمی خواهد بود و به این کشورها اعلام کرد مشترکا با مصر برای برقراری یک آتش بس فوری همکاری کنند.

سردبیر الاهرام پرسیده است اگر نیروهای ایرانی از مرز عراق عبور کنند ما چه باید بکنیم ؟ پاسخ فوری این است که همه کشورهای عربی از جمله مصر نباید دست روی دست بگذارند و این وضع وخیم را نظاره کنند زیرا پیش روی قوای ایران به داخل عراق در صورتی که فرض کنیم چنین اتفاقی افتاده است تنها به به معنای اضمحلال عراق نیست بلکه به معنای سقوط کشورهای خلیج فارس یکی پس از دیگری یا به وسیله عملیات نظامی و یا براندازی با حمایت ایران می باشند.

الاهرام ادامه داد : یک ایران فاتح نه تنها از عراق بلکه از همه کشورهای عربی که به عراق کمک نظامی یا مادی کرده اند خواهد خواست صورت حساب جنگ را بپردازند همچنین مسلم است که ایران بر سرنگونی رژیم های سیاسی آن ها پافشاری خواهد کرد و برای انجام این مقصود خواهد کوشید.

الاهرام افزود : بنابراین ارائه یک طرح صلح متوازن [!] توسط مصر و کشورهای عربی اکنون لازم شده است به نوشته این روزنامه این طرح باید آتش بس ، خروج نیروهای عراقی ، تضمین حقوق اعراب در جزایر سه گانه که ایران ده سال پیش اشغال [!] کرد را در برگیرد !(1)

صیاد شیرازی : خوزستان بجز خرمشهر از لوث وجود دشمن پاک شده است

سرهنگ صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در گفت و گویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی در قرارگاه کربلا اظهار داشت : خوزستان بجز خرمشهر از لوث وجود دشمن پاک شده است .

وی ضمن تشریح روند عملیات اظهار داشت : این عملیات در نیمه شب دهم اردیبهشت ماه با نام مبارک مولای متقیان آغاز شد و در سه مرحله انجام گردید ، در مرحله اول نیروهای اسلام با آن تدبیر بی نظیر از رودخانه کارون عبور کرده و مساحتی به وسعت 800 کیلومتر مربع را آزاد و تماس خود را با دشمن در امتداد جاده اهواز به طرف خرمشهر برقرار کردند .

وی افزود : در این مرحله از کیلومتر 70 تا کیلومتر 100 این جاده به تصرف نیروهای اسلام در آمد و همزمان با آن رزمندگان ما در شمال کرخه نور به دشمن یورش بردند و به متجاوزین بعثی در عمق سومین خاکریز آنان ضربات مهلکی وارد ساختند و دشمن را از دو سو کاملا در فشار قرار دادند.

صیاد شیرازی گفت : در دومین مرحله نیروهای اسلام با انجام عملیات شگفت انگیز دیگری چنان وحشتی در دل دشمن بوجود آوردند که دو لشکر 5 و 6 عراق بر اثر ضربات کوبنده رزمندگان اسلام شکست سختی متحمل شدند و سلحشوران اسلام بسرعت هویزه ، حمید و نقطه استراتژیکی جفیر را آزاد ساختند و در مرحله سوم نیروهای اسلام اقدام به محاصره خرمشهر کردند. ما در این مرحله حدود 5 کیلومتری خرمشهر قرار گرفته ایم .

فرمانده نیروی زمینی گفت : در حال حاضر ما با انجام سومین مرحله از عملیات بیت المقدس بجز خرمشهر کلیه اراضی و شهرهای خوزستان را از لوث وجود متجاوزین بعثی پاکسازی کرده ایم و می رویم که به یاری خدا جنگ تحمیلی را در این منطقه از کشورمان به پایان برسانیم . (2)

سفیر ایران از توطئه های آلمان علیه جمهوری اسلامی پرده برداشت

محمد مهدی نواب سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان فدرال در یک کنفرانس مطبوعاتی که در محل سفارت برپا شد خطاب به خبرنگاران حاضر گفت : پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آلمان فدرال صحنه تاخت و تاز ضد انقلابیون شده است و نه تنها برادران مسلمان طرفدار انقلاب اسلامی ما بلکه نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران نیز مورد تهاجم قرار گرفته و خساراتی به آن ها وارد شده است .

وی ادامه داد : تا به حال سابقه نداشته که یکی از ضد انقلابیون مهاجم دستگیر و مجازات شود و حتی اقدامات قانونی این نمایندگی هم بمنظور جبران خسارات وارده به جایی نرسیده است.(3)

حمله شدید آیت الله منتظری به حکام مصر

آیت الله منتظری در دیدار با گروهی از مردم در رابطه با توطئه اخیر آمریکا در مورد رسمی بودن خیانت کمپ دیوید و کشاندن پای مصر در فتنه جنگ اظهار داشت : تاکنون اکثر کشورهای سازشکار و مزدور از جمله مصر به طور غیر رسمی به رژیم در حال سقوط صدام کمک می نمودند و اخیرا با فشار آمریکا این کمک ها در حال انجام است .

وی خطاب به ملت مصر اظهار داشت : از دولت مزدور و وابسته شما جای تعجب نیست عجیب از سکوت شما است که چگونه تحمل می کنید در حالی که اسرائیل شما را از نعمتی ساقط نموده و ضمن اشغال قدس و سرزمین های اسلامی هر روز به کشتار برادران فلسطینی و بمباران جنوب لبنان ادامه می دهد دولت بی غیرت شما بجای مبارزه و جنگ با صهیونیسم اشغالگر سربازان کشور شما را می خواهد به منطقه خلیج فارس روانه کند و سرانجام قدرت نظامی ارتش مصر را در جنگ با جمهوری اسلامی ایران به سود آمریکا و اسرائیل تضعیف و نابود نماید .

وی خطاب به سران عرب خلیج فارس نیز گفت : شما که مدعی عربیت و مسلمانی هستید تاکنون برای جنگ با اسرائیل ، دشمن اسلام و عرب جز شعار و دروغ چه کرده اید؟ شما عملا در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار گرفته اید . چرا از خشم خدای بزرگ و بیداری ملت بزرگ اسلام نمی هراسید ؟ تا وقت نگذشته است به اسلام و صف مسلمین برگردید و در کنار برادران و خواهران مسلمان ایرانی خود در ایران یک جبهه قوی سیاسی نظامی علیه دشمنان اسلام و صهیونیسم تشکیل دهید .

وی همچنین از مردم کشورمان خواست صرفه جویی کرده و از مصرف کالاهای آمریکایی خودداری کنند چرا که « ما باید اصولا یک ملت قانع و زاهد باشیم تا ابرقدرت ها نتوانند خود را به ما تحمیل کنند»(4)

ظهیرنژاد : نیروهای ایرانی به آسانی می توانند در عراق پیشروی کنند

تیمسار ظهیر نژاد در مصاحبه ای گفت : نیروهای ایرانی به آسانی می توانند در عراق پیشروی کنند ولی امام خمینی تاکنون اجازه آن را نداده و فرموده اند حتی به یک غیر نظامی عراقی هم نباید آسیبی برسد . (5)

هشدار وزارت خارجه به آمریکا و مزدوران منطقه ای آن

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم ساختن هرگونه دخالت امپریالیسم در منطقه به کشورهایی که در جهت تامین کمک به رژیم صدام می کوشند هشدار داد و یادآور شد که تامین ثبات واقعی در منطقه بدون احتساب قدرت حرکت های اسلامی و مردمی امکان پذیر نیست .

در این بیانیه با اشاره به این که «کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در یک گردهمایی اضطراری در کویت در جهت هماهنگ ساختن سیاست های خود در نظر دارند تحولات اخیر منطقه و نتایج تازه جنگ عراق علیه ایران را مورد بررسی قرار دهند » آمده است : دولت جمهوری اسلامی ایران همان گونه که بارها اعلام کرده و در تماس های نمایندگان خود با رهبران برخی از کشورهای دوست در شورای همکاری خلیج فارس نیز تاکید کرده است حق هرگونه تصمیم گیری در کشورهای منطقه را از آن ملت ها می داند و بر این اساس هرگونه مداخله در امور این کشورها را مردود می شمارد .

در ادامه این اطلاعیه آمده است : رژیم صدام به دلیل ماهیت ضد اسلامی و ضد مردمی آن عامل دوام تشنج در منطقه و محکوم به زوال است و چنان چه دولت هایی که تاکنون با حمایت همه جانبه به استمرار این رژیم و جنایات آن بر علیه امت اسلام در ایران و منطقه کمک کرده اند هر چه زودتر با تحلیل منطقی ، شرایط پیوندهای فیمابین را نگسلند و با آن فاصله نگیرند بی تردید دچار زیان خواهند شد .(6)

شکایت ایران از خبرگزاری یوگسلاوی شکایت کرد

در دومین روز برگزاری هفتمین گردهمایی خبرگزاری های عضو جنبش عدم تعهد در پیونگ یانگ نماینده ایران در تشریح مواضع بحق جمهوری اسلامی ایران و حمله امپریالیسم خبری به انقلاب اسلامی لزوم گسترش همکاری و هماهنگی بیشتر خبرگزاری های غیر متعهدها را یادآور شد .

حمید هوشنگی ضمن اشاره به تحریف اخبار ایران از سوی خبرگزاری یوگسلاوی برای بالا رفتن اعتبار آژانس پول [آژانس خبرگزاری های غیر متعهدها ] که خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در آن عضو  است برپایی یک کمیته تحقیق را پیشنهاد کرد.

نماینده ایران در سخنان خود گفت : بر اساس بند دوم و ششم اساسنامه خبرگزاری غیرمتعهدها اخبار باید بدون تحریف و تنها پس از تصحیح گزارش شوند اما متاسفانه ما شاهد مواردی هستیم که گزارش های خبرگزاری جمهوری اسلامی ضمن پخش مجدد چنان تحریف شده اند که امکان تشخیص آن ها به عنوان خبرگزاری جمهوری اسلامی وجود نداشته است .

هوشنگی ادامه داد : آخرین تحریف دو هفته پیش صورت گرفت و مربوط به حذف قسمت اصلی گزارش سقوط هواپیمای الجزایری که در 3 کیلومتری مرز ترکیه ، واقع در شمال غربی ایران بود که طی آن متاسفانه برادر عزیز و متشخص ما محمد صدیق بن یحیی وزیر خارجه الجزایر و دیگرهمراهانش به شهادت رسیدند ما در این خبر متذکر شدیم که بر اساس شواهد موجود جنگنده های عراقی هواپیمای الجزایری را مورد هدف قرار داده و موجب این فاجعه و جنایت غیر قابل تصور شده اند اما متاسفانه خبرگزاری یوگسلاوی این بخش از گزارش را حذف کرده بود . (7)

منافقین یک زن عابر را شهید و کودک خردسالش را مجروح کردند

حجت الاسلام حسن کافی به وسیله سرنشینان مسلح یک اتومبیل تویوتای قهوه ای هدف گلوله قرار گرفت و مجروح شد . در پی این حادثه محافظ حجت الاسلام کافی و یک زن عابر به شهادت رسیده و کودک خردسال این زن نیز زخمی شد . (8)

پی نوشت:

1-  اطلاعات ، 25 اردیبهشت 1361 ، صفحه 16
2- اطلاعات ، 25 اردیبهشت 1361 ، صفحه 13
3- اطلاعات ، 25 اردیبهشت 1361 ، صفحه 13
4- جمهوری اسلامی  ، 25 اردیبهشت 1361 ، صفحه 11
5- کیهان ، 25 اردیبهشت 1361 ، صفحه 3
6- کیهان ، 25 اردیبهشت 1361 ، صفحه 19
7- اطلاعات ، 25 اردیبهشت 1361 ، صفحه 2
8- اطلاعات ، 25 اردیبهشت 1361 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول