اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دلایل جالب مخالفت اسد و قذافی با صدام

رهبران دو کشور سوریه و لیبی تصمیم گرفته اند از تلاش های جنایتکارانه رژیم عراق برای عربی کردن جنگی که علیه انقلاب اسلامی ایران آغاز کرده است و منطبق با توطئه های امپریالیسم و صهیونیسم است جلوگیری کنند .

دلایل جالب مخالفت اسد و قذافی با صدام

رخدادهای 26 اردیبهشت 1361

چکیده

  • در پی حمله ناجوانمردانه ای که دیروز صبح به وسیله یک گروه از منافقین به دو تن از روحانیون انجام شد یک نفر از آن ها به نام حجت الاسلام سید فرج الله حسینی شهید و فرد دیگر مجروح شد.

 

  • در پایان دیدار 24 ساعته حافظ اسد رئیس جمهور سوریه از لیبی بیانیه مشترکی انتشار یافت که در آن بعضی از کشورهای مرتجع عربی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اند.

 

  • شهر مقدس شوش شاهد برگزاری مراسم باشکوه شکرگذاری به مناسبت بازگشت افتخار آمیز برادران و خواهران مهاجر جنگی به دیار خودشان بود.

 

  • در ادامه عملیات شکوهمند بیت المقدس که منجر به محاصره شهر قهرمان خرمشهر از سوی رزمندگان اسلام شد ارتش مزدور عراق دست به ضد حملات شدیدی برای شکستن حلقه محاصره خرمشهر زد.

 

  • مجله الشراع چاپ بیروت نوشت : صدام تکریتی ماه آینده به قاهره سفر خواهد کرد تا شخصا حسنی مبارک رئیس جمهور مصر را برای شرکت در کنفرانس کشورهای غیر متعهد در بغداد دعوت کند .

 

  • مرتضی سرمدی سخنگوی وزارت امور خارجه سیاست های غیر انسانی و تجاوزکارانه انگلیس را در مسئله بحران جزایر فالکلند محکوم کرد.

 

  • معاون سیاسی وزارت خارجه  در دیدار با کاردار الجزایر :  مصر با کمک صدام می خواهد بین اعراب کسب وجهه کند و جنگ بین اعراب و اسرائیل را به جنگ اعراب و ایران تبدیل نماید .

ناطق نوری : انتقام خون شهدای شهربانی را خواهیم گرفت

مراسم بزرگداشت 4 شهید نیروی انتظامی که توسط منافقین ترور و به شهادت رسیده اند بعد از ظهر دیروز با حضور حجت الاسلام ناطق نوری وزیر کشور و سرهنگ حجازی رئیس شهربانی جمهوری اسلامی و تنی دیگر از مقامات سیاسی و انتظامی کشور برگزار شد .

در این مراسم وزیر کشور طی سخنانی اظهار داشت : این منافقین که شعارهای ضد غربی می دهند و هر روز یک رنگ می گیرند دیدید که مسعود رجوی و بنی صدر با هواپیمای شاه خائن گریختند ، منافقین از همان توبره ای تغذیه می کنند که قطب زاده ها ، امینی ها ، بختیارها تغذیه می کنند اگر چه به ظاهر مخالف هم هستند .

ناطق نوری ادامه داد : شما امید دشمنان را قطع کردید ، آن ها می گفتند ما از پلیس به عنوان نیرو استفاده می کنیم تا بدین ترتیب آن ها را از مردم و پاسداران انقلاب جدا کنند و تا به نیات شوم خود برسند اما آن ها کور خواندند . وزیر کشور سپس از همکاری های پرسنل شهربانی برای گرفتن خانه های تیمی ضد انقلابیون تشکر کرد و گفت : انتقام خون شهدای شهربانی را از منافقین خواهیم گرفت . (1)

شهادت یک روحانی و زن عابر توسط منافقین

در رابطه با شهادت حجت الاسلام سید فرج الله حسینی از ائمه جماعت مساجد تهران توسط منافقین ، از سوی روابط عمومی ستاد مرکزی کمیته های انقلاب اسلامی اطلاعیه ای انتشار یافت . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : در پی حمله ناجوانمردانه ای که دیروز صبح به وسیله یک گروه از منافقین سوار بر اتومبیل تویوتا به دو تن از روحانیون که ائمه جماعت مساجد تهران بودند انجام شد یک نفر از آن ها به نام حجت الاسلام سید فرج الله حسینی شهید و فرد دیگر مجروح شد .

در این هنگام مردم حاضر در صحنه سراسیمه در صدد اعتراض به این عمل ننگین برآمدند در این جریان یک خواهر حزب اللهی توسط خودروی منافقین زیر گرفته شد و به شهادت رسید و فرزند خردسال وی نیز مجروح شد.

در پی این وقایع پاسداران جان برکف کمیته های انقلاب اسلامی و برادران جانباز تکاور شهربانی به تعقیب منافقین پرداخته و طی یک درگیری خیابانی که با عملیات متهورانه پاسداران و تکاوران و دخالت گروهی دیگر از منافقین همراه بود 4 تن از منافقین به هلاکت رسیدند و تعداد دیگری نیز دستگیر شدند . در این رابطه علاوه بر دو خودروی شخصی که قبلا به سرقت رفته بود مقادیری سلاح و اسناد درون سازمانی نیز به دست جان برکفان کمیته ها افتاد . (2)

بیانیه مشترک سوریه و لیبی در باره جنگ ایران و عراق

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس : در پایان دیدار 24 ساعته حافظ اسد رئیس جمهور سوریه از لیبی بیانیه مشترکی انتشار یافت که در آن بعضی از کشورهای مرتجع عربی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اند.

رهبران دو کشور سوریه و لیبی در این بیانیه سران چند کشور عربی را که در صدد آشتی کردن با رژیم مصر و عربی ساختن قراردادهای کمپ دیوید هستند را محکوم ساخته و اعلام داشته اند که این رژیم های مرتجع می خواهند پای دیگر کشور ها را به روند صلح کمپ دیوید کشانده فشار خود را بر نیروهای عرب جبهه مقاومت را بیشتر کرده آن ها را به تسلیم بکشانند.

حافظ اسد و قذافی در این بیانیه علیه هر گونه اقدام در این زمینه که با قطعنامه های کنفرانس بغداد مغایرت دارد هشدار داده اند . توضیح این که در قطعنامه های بغداد هرگونه آشتی با رژیم مصر ممنوع اعلام شده است.

رهبران سوریه و لیبی در این زمینه خواستار تشکیل یک کنفرانس فوری از سران کشورهای عضو جبهه پایداری سوریه ، لیبی ، الجزایر ، یمن جنوبی و سازمان آزادیبخش فلسطین شده و خاطر نشان کردند که تماس هایی با دیگر کشورها برای تثبیت تاریخ این کنفرانس در جریان است.

بر اساس این گزارش رهبران دو کشور اقدامات مربوط به عربی کردن جنگ عراق علیه انقلاب اسلامی ایران را مورد بررسی و تبادل نظر قرار داده و اتفاق نظر داشته اند که این جنگ را رژیم عراق منطبق با توطئه های امپریالیسم و صهیونیسم و ارتجاع آغاز کرد تا نظام انقلاب اسلامی ایران را که با آزادی سرزمین فلسطین اعلام همبستگی کرده براندازد . در بیانیه دو طرف آمده است : رهبران دو کشور سوریه و لیبی تصمیم گرفته اند از تلاش های جنایتکارانه رژیم عراق برای عربی کردن جنگی که علیه انقلاب اسلامی ایران آغاز کرده است جلوگیری کنند . (3)

زندگی در شوش شهر شهیدان گمنام از سرگرفته شد

شهر مقدس شوش شاهد برگزاری مراسم باشکوه شکرگذاری به مناسبت بازگشت افتخار آمیز برادران و خواهران مهاجر جنگی به دیار خودشان بود و در کنار انبوه جمعیتی که از شهرهای دزفول و اندیمشک برای استقبال از این عزیزان و تبریک ورود آنان به این شهر آمده بودند آئین شکرگذاری به جای آوردند و برای سلامت و طول عمر رهبر انقلاب دعا کردند  .

گفتنی است در محل اجتماع مردم سلاح های سبک و سنگین به غنیمت گرفته شده از دشمن متجاوز بعثی که با آن شهر شوش را بارها هدف قرار داده اند و موجب تخریب قسمت هایی از این شهر از جمله گنبد دانیال نبی شده اند به معرض نمایش گذاشته شده بود . (4)

عراق قدرت تهاجمی خود را در خرمشهر از دست داد

در ادامه عملیات شکوهمند بیت المقدس که منجر به محاصره شهر قهرمان خرمشهر از سوی رزمندگان اسلام شد ارتش مزدور عراق دست به ضد حملات شدیدی برای شکستن حلقه محاصره خرمشهر زد اما هر بار با استقامت و پایداری شدید سپاهیان اسلام عقب نشینی کرد و کلیه ضد حملات در اطراف خرمشهر سرکوب شد.

آخرین ضد حمله عراق از سمت شمال خرمشهر دیشب صورت گرفت که باز هم شکست خورد و مزدوران عراقی چندین تانک و خودرو و نفر بر خود را از دست دادند و تعدادی کشته و مجروح بر جای گذاشته و عقب نشینی کردند . به این ترتیب اینک ارتش مزدور عراق که در حلقه محاصره سپاهیان اسلام در خرمشهر قرار دارد قدرت تهاجمی خود را کاملا از دست داده است . (5)

صدام به مصر می رود تا مبارک را به بغداد دعوت کند

مجله الشراع چاپ بیروت در شماره این هفته خود به استناد منابع موثق عرب نوشت : صدام تکریتی ماه آینده به قاهره سفر خواهد کرد تا شخصا حسنی مبارک رئیس جمهور مصر را برای شرکت در کنفرانس کشورهای غیر متعهد در بغداد دعوت کند .

همین مجله در قسمت دیگری خبر می دهد که رژیم عراق پس از حمله اخیر ایران 15 میلیارد دلار از عربستان سعودی ، کویت و برخی دیگر از کشورهای عربی خلیج فارس وام گرفته است . صدام سال گذشته نیز بیش از 22 میلیارد دلار از این کشورها وام گرفته بود .

الشراع می نویسد : یک دولت بزرگ عربی 4 اسکادران هواپیمای جنگی به عراق داده و این هواپیماها در نبردهای اخیر به طور فعال شرکت داشته اند . الجماهیر لیبی نیز نوشت : اخیرا هیئت های متعدد نظامی عراق چندین بار از قاهره پایتخت مصر دیدن کرده اند به گفته روزنامه مذکور هدف از این دیدارها که در چند روز گذشته سه بار انجام شده گفت و گو در باره نیازمندی های نظامی عراق و میزان کمک هایی است که مصر از نظر ساز و برگ و اسلحه نظامی می تواند به عراق بدهد . (6)

وزارت خارجه سیاست تجاوزکارانه انگلیس در فالکلند را محکوم کرد

مرتضی سرمدی سخنگوی وزارت امور خارجه سیاست های غیر انسانی و تجاوزکارانه انگلیس را در مسئله بحران جزایر فالکلند محکوم کرد و پیرامون موضع گیری آمریکا در این رابطه گفت : این موضع گیری بوضوح نشان داد که امپریالیسم جهانخوار همیشه منافع کشورهای بزرگ را به منافع کشورهای کوچک تر ترجیح می دهد.  وی اظهار داشت : کشورهای غیرمتعهد در اجلاس سران خود که در سال 1976 در کلمبو تشکیل شد نظرات خود را در این مورد اعلام داشتند و صریحا خواستار حاکمیت آرژانتین بر مجمع الجزایر مذکور شدند.(7)

ورود مصر به اتحادیه عرب یعنی تبدیل جنگ اعراب و اسرائیل به جنگ اعراب و ایران

کاردار سفارت الجزایر در تهران عصر دیروز با معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان دیدار و گفت و گو کرد.  در این دیدار شیخ الاسلام اظهار داشت : ورود مصر به جامعه عرب در واقع ادامه طرح ننگین کمپ دیوید است و مصر با کمک صدام می خواهد بین اعراب کسب وجهه کند و جنگ بین اعراب و اسرائیل را به جنگ اعراب و ایران تبدیل نماید .

شیخ الاسلام ضمن اعلام حمایت مجدد جمهوری اسلامی ایران از جبهه پایداری خواستار مقابله سرسختانه مسلمانان و اعراب بر علیه این توطئه شد . کاردار الجزایر نیز گفت : رئیس جمهور ما با ورود مصر به جامعه عرب مخالفت کرده و روزنامه های الجزایر نیز نوشتند که ورود مصر به میان اعراب یعنی ورود کمپ دیوید به میان اعراب و ما همیشه معتقد به مبارزه با تفرقه افکنان بین اعراب و اتحاد کشورهای اسلامی هستیم .  وی گفت : همه ملت های عرب از جمله ملت مصر می خواهند علیه اسرائیل بجنگند فقط دولت های مرتجع چنین تمایلی را ندارند . (8)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 26 اردیبهشت 1361 ، صفحه 2
2- کیهان ، 26 اردیبهشت 1361 ، صفحه 3
3- کیهان ، 26 اردیبهشت 1361 ، صفحه 16
4- اطلاعات ، 26 اردیبهشت 1361 ، صفحه 2
5- اطلاعات ، 26 اردیبهشت 1361 ، صفحه 3
6- اطلاعات ، 26 اردیبهشت 1361 ، صفحه 16
7- اطلاعات ، 26 اردیبهشت 1361 ، صفحه 1
8- اطلاعات ، 26 اردیبهشت 1361 ، صفحه 1
پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول