اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هاشمی: رزمندگان ما؛ تهدیدی برای حیفا و تلاویو هستند

وحشت دنیا از آن جا است که وقتی عبور رزمندگان ما را از زیر رگبار ها که منجر به عبور از رودخانه کارون ، شکست حصر آبادان ، فتح بستان و تصرف سایت های نظامی شد می بیند ، آن گاه می شود که برای چنین رزمندگانی عبور از جولان و فتح بیت المقدس تهدیدی بس بزرگ برای حیفا و تلاویو محسوب می شود .

هاشمی: رزمندگان ما؛ تهدیدی برای حیفا و تلاویو هستند

رخدادهای 27 و 28 اردیبهشت 1361

چکیده

  • آیت الله خامنه ای : امیدواریم در فاصله زمانی کوتاهی با بکارگیری نیروهای جوان و کارآمد بتوانیم تفکر اسلام فقاهتی و تفکر اسلام سیاسی خط امام را که امروز جامعه را به پیش می برد در اعماق ذهن مردم رسوخ بدهیم.

 

  •  میرحسین موسوی نخست وزیر: زمانی که صحبت از خاتمه جنگ می کنیم در حقیقت صحبت از خاتمه تشنج و برقراری صلح در منطقه است و تا زمانی که ما بحق خود نرسیده ایم و شرایط خود را بدست نیاورده ایم آرامش در منطقه نخواهد بود .

 

  •  ما بارها اعلام کرده ایم که اگر منطقه می خواهد روی صلح و آرامش را ببیند لازم است که رژیم صدام سقوط کند .

 

  • به دنبال تخریب شهر هویزه توسط مزدوران صدامی دیروز از سوی ستاد تبلیغات  جنگ کمیته ای تحت عنوان کمیته بررسی و افشای جنایات صدام در هویزه تشکیل شد . 

 

  • روزنامه دولتی الرای العام چاپ کویت: اظهارات وزیر خارجه سعودی نشانگر آن است که اختلافات شدیدی در موضع گیری اعضای کنفرانس اعضای شورای همکاری بوجود آمده است.

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی: دنیا با دیدن پیروزی های شگفت انگیز  رزمندگان ما، برای چنین رزمندگانی عبور از جولان و فتح بیت المقدس تهدیدی بس بزرگ برای حیفا و تلاویو محسوب می شود .

 

  •  رزمندگان کفر ستیز سپاه اسلام در ادامه سومین مرحله عملیات الی بیت المقدس که با نام رمز یا علی ابن ابیطالب آغاز شد توانستند منطقه کوشک در شمال غربی نوار مرزی خرمشهر را آزاد کنند.

 

  • آیت الله منتظری در دیدار با اعضای ستاد برگزاری مراسم سوم شعبان گفت : بر همه ما لازم است از جمیع جهات ملت فلسطین را یاری کنیم .

 

  • روزنامه انگلیسی زبان کویت تایمز با مخالفت با برآورد عربستان در مورد اوضاع خلیج فارس مخالفت کرده نوشت : ادامه جنگ بر وفق مراد آمریکا است که حامی اصلی اسرائیل است. 

27 اردیبهشت 1361

آیت الله خامنه ای : سازمان تبلیغات باید در دست مردم باشد

شورای عالی تبلیغات اسلامی به همراه شوراهای سرپرستی و مدیران دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی سراسر کشور در پایان سمینار هفت روزه خود که برای رسیدگی به مسائل و مشکلات تبلیغات و بررسی طرح ها ، برنامه ها و شیوه های تبلیغاتی آینده سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شده بود ظهر دیروز با حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار رئیس جمهور ضمن اشاره به اهمیت تبلیغات در داخل و خارج از کشور اظهار داشتند : مسئله تبلیغات از مسائل بسیار مهم این کشور و انقلاب و موضوع آن اشرف موضوعات است ما با تبلیغ خود پیام خدا و رسالت الهی را می رسانیم و امروز جامعه به این کار نیازمند است .

آیت الله خامنه ای با اشاره به چگونگی تشکیل شورای عالی تبلیغات اسلامی گفتند وجود این شورا به خاطر اصل تبلیغات و سامان دادن و سازمان دادن به تبلیغات در جامعه ضروری است امروز نمی توان تحمل کرد که از هر گوشه کشور هر کسی راجع به مسائل تبلیغاتی مطلبی عنوان کند ، مسائل تبلیغاتی اختلاف انگیز است و اگر در آن اتفاق نظر نباشد امت یکپارچگی خود را از دست خواهد داد و در نهایت انقلاب می ایستد .

ایشان ادامه دادند : اعتقاد ما از اول انقلاب بر این بوده است که یک جمعی باید مسئول تامین تعمق فکر اسلامی در جامعه شوند تبلیغات هم اکنون در کشور حجم و عمق زیادی دارد .

رئیس جمهور سپس بر لزوم مردمی بودن تبلیغات و هماهنگی با سیاست های دولت و همچنین بکارگیری نیروهای کارآمد و جوان تاکید کرده و گفتند شان تبلیغات مردمی متداول بین ما از دیروزمان تا امروز باید محفوظ بماند اگر چنان چه جنبه مردمی تبلیغات را حفظ کنیم این امر در میان مردم ریشه پیدا خواهد کرد و این بسیار ارزشمند است اگر مردم خود را در تبلیغات سهیم بدانند آن را پذیرفته و قبول خواهند داشت .

آیت الله خامنه ای تاکید کردند : با مردمی شدن تبلیغات نیروهای عظیمی که در سراسر کشور وجود دارند می توانند در سلک سازمان تبلیغات منسجم شوند اما اگر چنان چه به صورت غیر مردمی با این نیروها رفتار شود بسیاری از آن ها از دست شما خارج خواهند شد و راکد خواهند ماند با این نیروها باید رفتار آرام ، ملایم ، مردمی و غیر اداری شود .

تضمین انقلاب در گرو رسوخ اسلام فقاهتی در اعماق ذهن مردم

رئیس جمهور همچنین اظهار داشتند : شورای عالی و مسئولین و روسای سازمان تبلیغات اسلامی و کلیه دفاتر این سازمان در سراسر کشور باید در تبلیغات خود هماهنگی با دستگاه های دولتی را در نظر داشته باشند و ما امیدواریم در فاصله زمانی کوتاهی با بکارگیری نیروهای جوان و کارآمد بتوانیم تفکر اسلام فقاهتی و تفکر اسلام سیاسی خط امام را که امروز جامعه را به پیش می برد در اعماق ذهن مردم رسوخ بدهیم و اگر این مهم انجام شود انقلاب تضمین شده است و به هیچ وجه شکست نخواهد خورد و اگر تفکر اسلامی صحیح بیان شود و مردم آن را بدانند و بفهمند خواهند پذیرفت.(1)

میرحسین موسوی : مبارک با ورود به جنگ سرنوشت صدام را خواهد داشت

میرحسین موسوی نخست وزیر عصر دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در مقر نخست وزیری شرکت کرد و به سوالات آنان پیرامون مسائل مختلف از جمله جنگ تحمیلی  ، آینده عراق و شورای همکاری خلیج فارس پاسخ گفت .

نخست وزیر پیرامون تشکیل جلسه شورای همکاری خلیج فارس در کویت و شکست آن گفت : علت شکست این کنفرانس تحمیل واقعیت ها است واقعیت های ناشی از پیروزی رزمندگان ما در جبهه ها و این پیروزی ها دگرگونی هایی در منطقه بوجود آورده است و کشورهای منطقه را مجبور می کند بر اساس منافع ملی خود تصمیمات جداگانه ای بگیرند و بهمین دلیل است که به نتیجه مشترکی نرسیده اند .

موسوی پیرامون فعالیت برخی کشورهای مرتجع عربی جهت برگرداندن مصر به دامان اعراب گفت اساسی ترین نکته را در این زمینه رادیو و رسانه های عربستان گفته اند پیش از این کنفرانس اشاره کردند که خطر انقلاب اسلامی بزرگتر از خطر اسرائیل است و خطر اسرائیل در درجه دوم اهمیت قرار دارد و لذا ما تعجب نمی کنیم که امروز کشورها به سوی مصر بروند مصری که با اسرائیل پیمان دارد .

وی افزود : قبلا ما همدستی صهیونیسم و امپریالیسم را در منطقه در پشتیبانی از عراق عنوان کرده ایم و اتفاق های تازه ای که در این زمینه اتفاق می افتد نشان دهنده این موضوع است .

نخست وزیر در مورد دخالت اردن و مصر در جنگ تحمیلی گفت دخالت این دو کشور جزئی از دخالت ابرقدرت ها در این جنگ است و در مورد تبلیغات رسانه های جمعی در سطح جهان علیه ایران این بعد آن دیده نشده که خود این تبلیغات نشان می دهد ابرقدرت ها در این جنگ سهم داشته اند .

وی گفت : هنگامی که زمین های ما زیر چکمه های سربازان رژیم صدام بود صحبت از صلح نبود و در حال حاضر ما می بینیم که در بلوک شرق جنگ را به نفع آمریکا می دانند و در بلوک غرب این جنگ را به نفع بلوک شرق می دانند و این نشان دهنده آن است که این جنگ تا پیروزی رزمندگان اسلام به ضرر هر دو ابرقدرت است زیرا که حقانیت نیروهای ما را در صحنه جهانی به معرض نمایش می گذارد که این همان علت وحشت ابرقدرت ها از پیروزی ما است .

مبارزه با آمریکا جنبه گسترده جهانی دارد

موسوی درباره راه حل آزادی فلسطین نیز گفت : ما بارها اعلام کرده ایم که مبارزه با آمریکا و صهیونیسم جنبه گسترده جهانی در میان کشورهای مسلمان دارد و باید به این مسئله با ابعاد گوناگون پرداخت ما نمونه های مبارزه امپریالیسم و صهیونیسم بر علیه مسلمان ها و انقلاب اسلامی را حتی در شوراهای کاذبی که در خلیج فارس اتفاق می افتد بصراحت می بینیم و شاهد نزدیک شدن مصر  به کشورهای عرب و برگرداندن حسنی مبارک به جرگه سران عرب هستیم و در نتیجه ما با یک جبهه گسترده روبرو هستیم و با این جبهه گسترده جز با مکتبی تر کردن مبارزه در سراسر جهان اسلام نمی توان نتیجه گرفت .

موسوی در باره ورود مصر به جنگ نیز گفت : ما در رابطه با حسنی مبارک تنها با شرایط داخلی مصر روبرو نیستیم بلکه با محاسبات ابرقدرت ها بویژه آمریکا در منطقه روبرو هستیم مصر به تنهایی دست به چنین کارهایی نخواهد زد و وارد شدن صفوف منظم سربازان مصری در منطقه نه تنها منطقه را به آتش می کشد بلکه شعله ور شدن جنگ به ضرر انقلاب ما نخواهد بود و به نفع انقلاب اسلامی در سراسر جهان خواهد بود و این مسئله می تواند مشکلات فزاینده ای در مصر به وجود بیاورد و منجر به سقوط مبارک گردد و مبارک با چنین کاری سرنوشت صدام را خواهد داشت.(2)

کمیته بررسی و افشای جنایات صدام در هویزه تشکیل شد

به دنبال تخریب شهر هویزه توسط مزدوران صدامی دیروز از سوی ستاد تبلیغات  جنگ کمیته ای تحت عنوان کمیته بررسی و افشای جنایات صدام در هویزه تشکیل شد . (3)

پیروزی های ایران در جنگ میان مرتجعین عرب شکاف انداخت

پیروزی های افتخار آفرین رزمندگان اسلام در جبهه های جنگ حق علیه باطل جنب و جوش هایی در منطقه ایجاد کرده که عموما از نگرانی عمیق کشورهای مرتجع عرب حکایت دارد . در همین حال اعلام شد که وزرای خارجه جبهه پایداری تشکیل جلسه خواهند داشت و این در حالی است که سودان برای تجدید روابط مرتجعین عرب با مصر خواستار اجلاس فوق العاده شورای اتحادیه عرب شده است .

در پی به تعویق افتادن جلسه اضطراری شورای همکاری های خلیج فارس و عدم کسب نتیجه از مذاکرات آن روزنامه دولتی الرای العام چاپ کویت نیز صریحا به نگرانی و ناراحتی رژیم سعودی در مورد شکست این کنفرانس اشاره کرد و در شماره 26 اردیبهشت خود نوشت : کنفرانس بدون اعلام نتیجه پایان یافت و اظهارات وزیر خارجه سعودی نشانگر آن است که اختلافات شدیدی در موضع گیری اعضای این کنفرانس بوجود آمده است و از هم اکنون پیدا است که اجتماع 30 مه اعضای شورای همکاری در ریاض نیز نتیجه ای بهتر از اجتماع کویت در بر نخواهد داشت. (4)

28 اردیبهشت 1361

آیت الله هاشمی دستاوردهای پیروزی های اخیر را تشریح کرد

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس و نماینده امام در شورای عالی دفاع طی سخنانی به تشریح پیروزی های لشکر اسلام در جبهه های نبرد و تاثیر آن در ابعاد نظامی ، سیاسی و اقتصادی و روابط خارجی جمهوری اسلامی پرداخت .

وی گفت : برغم این که ما بارها اعلام کرده ایم قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداریم و اگر از مرزهای خودمان بیرون رویم تنها به خاطر احقاق حقمان است اما امروز آشکارا می بینیم عوامل امپریالیسم و مرتجعین منطقه آن قدر از پیروزی های رزمندگان ما به وحشت افتاده و سر در گم شده اند که شورای به اصطلاح همکاری خلیج [فارس] در کویت پس از تشکیل جلسات متعدد نمی تواند کوچک ترین تصمیمی اتخاذ کند و اتخاذ چنین تصمیم نهایی را به اجلاس دو هفته بعد در کویت موکول می کند.

نماینده امام در شورای عالی دفاع تصریح کرد : امت مسلمان ایران و رزمندگانی که این پیروزی ها را آفریدند خودشان نمی دانند چه کرده اند بلکه آگاهان نظامی که در اتاق های جنگ روی نقشه های نظامی مطالعه دارند معنای عبور از آب در زیر رگبارهای متوالی مسلسل ها و صدای رعد آسای توپ و تانک های مدرن و دست یافتن به مواضع و تجهیزات دشمن را پس از 20 کیلومتر پیاده روی با کوله بارهایی مملو از فشنگ و مهمات درک می کنند.

وی افزود : وحشت دنیا از آن جا است که وقتی عبور رزمندگان ما را از زیر رگبار ها که منجر به عبور از رودخانه کارون ، شکست حصر آبادان ، فتح بستان و تصرف سایت های نظامی شد می بیند ، آن گاه می شود که برای چنین رزمندگانی عبور از جولان و فتح بیت المقدس تهدیدی بس بزرگ برای حیفا و تلاویو محسوب می شود .

هاشمی در ادامه با اشاره به موضع گیری بحق دولت سوریه نسبت به توطئه های مرتجعین منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامات بحق کشور دوست سوریه را سد محکمی در برابر رژیم اشغالگر قدس توصیف کرد و سوریه را تنها کشوری از دنیای عرب خواند که با آگاهی از خطرات این رژیم جلوی تجاوزات آن را سد کرده است . (5)

شکست سنگین عراق در منطقه مرزی کوشک

رزمندگان کفر ستیز سپاه اسلام در ادامه سومین مرحله عملیات الی بیت المقدس که سحرگاه دیروز با نام رمز یا علی ابن ابیطالب آغاز شد توانستند در نبردی حماسه آفرین منطقه کوشک در 64 کیلومتری شمال غربی نوار مرزی خرمشهر را آزاد کنند. در این حمله دلاورمردانه رزمندگان اسلام لشکر 9 عراق در هم کوبیده شد و دهها تانک و خودروی دشمن منهدم و یا به غنیمت سپاهیان اسلام درآمد .

منطقه کوشک به لحاظ نظامی و تدارکاتی از اهمیت خاصی برخوردار است و دشمن سعی فراوان در کنترل آن داشت اما تاب مقاومت در مقابل سپاهیان اسلام را نیاورد و تن به شکستی دیگر در منطقه خوزستان داد . گفتنی است آزاد سازی منطقه کوشک در 64 کیلومتری نوار مرزی شمال غربی خرمشهر باعث شده است تا قدرت تدارکاتی دشمن نیز در محورهای این منطقه در داخل خاک عراق بشدت کاهش یابد.(6)

آیت الله منتظری : بر همه ما واجب است که از جمیع جهات فلسطین را یاری کنیم

آیت الله منتظری در دیدار با اعضای ستاد برگزاری مراسم سوم شعبان گفت : بر همه ما لازم است از جمیع جهات ملت فلسطین را یاری کنیم . وی اظهار داشت : از این که جهان محرومین و مستضعفین بویژه ملت فلسطین به انقلاب اسلامی ایران روی آورده اند بر همه ما لازم است که از جمیع جهات بخصوص فکری و عقیدتی آنان را یاری کنیم .

آیت الله منتظری افزود : آزاد نمودن قدس عزیز برای ما مسئله مهمی است و به همین دلیل و برای عملی نمودن شعار امروز ایران فردا فلسطین و تحکیم پیوند عمیق بین انقلاب اسلامی ایران و انقلاب فلسطین بجا است که سپاه پاسداران جهت غنی کردن پایه های عقیدتی و وسعت بخشیدن به شناخت مکتبی انقلابیون مسلمان فلسطینی در داخل و خارج کشور برنامه هایی را به مورد اجرا بگذارد . (7)

بروز اختلاف میان عربستان و کویت

یک روزنامه چاپ عربستان سعودی دیروز این ادعا که کشورهای نفت خیز عرب خلیج فارس برای اتخاذ یک موضع مشترک در قبال جنگ ایران و عراق با شکست روبرو شده اند را تکذیب کرد. در عین حال روزنامه الیوم نوشت : هفته آینده که کشورهای خلیج فارس با هم و با دیگر اعراب در تلاش برای بدست آوردن توافق در جهت یک استراتژی مشترک مشورت می کنند حساس ترین دوران در تاریخ اعراب است.

این روزنامه نوشت : خرد سیاسی و اجتناب از دامن زدن به تشنج از عوامل اصلی عدم صدور بیانیه پایانی اجلاس ویژه وزرای خارجه شورای همکاری در کویت بود. شورای همکاری خلیج فارس تصمیم گرفت از نظر تکنیکی جلسه را ادامه دهد و در این مورد با دیگر کشورهای عرب مشورت و اجلاس دیگری در سی ام ماه مه در ریاض پایتخت عربستان سعودی بازگشایی کند.

در کویت روزنامه انگلیسی زبان کویت تایمز با برآورد عربستان در مورد اوضاع خلیج فارس مخالفت کرده و در سرمقاله خود نوشت : تنها راه برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق و نجات منطقه از فجایع نزد اتحاد شوروی نهفته است ، این روزنامه زیر نظر دولت است خاطر نشان کرد : ادامه جنگ بر وفق مراد آمریکا است که حامی اصلی اسرائیل است و بسیار خوشحال خواهد شد که دو قدرت مسلمان یکدیگر را نابود کنند . (8)

پی نوشت:

1-  اطلاعات ، 27 اردیبهشت 1361 ، صفحه 2
2- کیهان ، 27 اردیبهشت 1361 ، صفحه 13
3- کیهان ، 27 اردیبهشت 1361 ، صفحه 16
4- اطلاعات ، 27 اردیبهشت 1361 ، صفحه 16
5- جمهوری اسلامی ، 28 اردیبهشت 1361 ، صفحه 12
6- اطلاعات ، 28 اردیبهشت 1361 ، صفحه 3
7- جمهوری اسلامی ، 28 اردیبهشت 1361 ، صفحه 4
8- اطلاعات ، 28 اردیبهشت 1361 ، صفحه 16
پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول