اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مکه و مدینه باید تحت نظارت یک سازمان اسلامی قرار گیرد

سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی اظهار داشت مکه و مدینه دو شهر مقدس اسلامی باید از زیر کنترل حکام سعودی خارج شده و تحت نظارت یک سازمان اسلامی قرار گیرند.

مکه و مدینه باید تحت نظارت یک سازمان اسلامی قرار گیرد

رخدادهای 2 خرداد 1361

 چکیده

  • رزمندگان دلاور اسلام چهارمین مرحله عملیات بیت المقدس را با نام رمز یا محمد بن عبدالله (ص) آغاز کردند.

 

  • آیت الله منتظری در پیامی به چهاردهمین نشست انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در آمریکا و کانادا : مسائل فرعی و احیانا گروهی شما را از تعقیب خط اصلی که همان خط اسلام اصیل و مقام معظم رهبری انقلاب است باز ندارد.

 

  • پس از 6 ماه بحث و بررسی توافقنامه ای برای مدت دو سال به امضای نمایندگان شرکت ایران ناسیونال و کمپانی تالبوت موتورز انگلیس امضا شد .

 

  • سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی اظهار داشت مکه و مدینه دو شهر مقدس اسلامی باید از زیر کنترل حکام سعودی خارج شده و تحت نظارت یک سازمان اسلامی قرار گیرند.

 

  • 4جاسوس رژیم بعث عراق که در عین دادن اطلاعات به مزدوران عراقی در کشور دست به عملیات تخریبی می زدند در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ارتش محاکمه شدند .

 

  • به دنبال برقراری مجدد روابط سیاسی زئیر و رژیم اشغالگر قدس کاردار جمهوری اسلامی ایران در زئیر به عنوان اعتراض به این عمل خصمانه علیه مسلمانان به تهران فراخوانده شده است.

 

  • فخرالدین حجازی عضو هیئت نفتی ایران خاطر نشان کرد : کنفرانس اوپک قبل از هر چیز باید صف عوامل مستقل را تحکیم و نوکران امپریالیسم آمریکا را تضعیف کند .

پیشروی ایران از شلمچه به سوی خرمشهر آغاز شد

آخرین خبرهای رسیده از جبهه های جنگ حاکیست از ساعت 10 و نیم دیشب رزمندگان دلاور اسلام چهارمین مرحله عملیات بیت المقدس را با نام رمز یا محمد بن عبدالله (ص) آغاز کردند و در اولین ساعات بامداد امروز کلیه راه های تدارکاتی نیروهای بعث عراق در جبهه شلمچه را به تصرف خود در آوردند .

بر اساس این گزارش سحرگاه امروز جاده های تدارکاتی مورد استفاده دشمن در جبهه شلمچه به دست نیروهای اسلام افتاد و رزمندگان پرتوان جمهوری اسلامی ایران تلاش گسترده خود را برای تصرف پل ارتباطی نیروهای متجاوز بعث عراق که بر روی اروند رود زده شده است آغاز کرده اند.

تاکنون رزمندگان اسلام نزدیک به 5 کیلومتر از جاده خرمشهر – شلمچه را به تصرف درآورده و قسمتی دیگر از جاده خرمشهر به مرز نیز توسط رزمندگان پرتوان اسلام تصرف شده است . به این ترتیب ارتباط زمینی نیروهای متجاوز عراق با خاک دشمن که راه تدارکاتی آن ها را تشکیل می داد به طور کامل قطع شده و با تصرف پل های ارتباطی حلقه محاصره رزمندگان اسلام به دور متجاوزانی که در خرمشهر مستقر هستند کامل تر خواهد شد .

آخرین گزارش رسیده نیز حاکیست در عملیات امروز پل مهم و استراتژیک پل نو به تصرف رزمندگان اسلام در آمد . این پل از نظر استراتژیکی بسیار مهم است و در غرب خرمشهر بر روی رودخانه عرایض قرار دارد . محاصره کامل خرمشهر در ادامه سومین مرحله عملیات بیت المقدس تکمیل شد و اینک رزمندگان اسلام در نقاط آزاد شده در این مرحله به تحکیم مواضع مشغولند . (1)

آیت الله منتظری  : ملت ما به صورت اسوه و ملتی نمونه برای جهانیان در آمده است

آیت الله منتظری در پیامی به چهاردهمین نشست انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در آمریکا و کانادا تاکید کرد: اینجانب از مشکلات و موانعی که بر سر راه شما عزیزان در خارج کشور وجود دارد تا حدودی مطلعم ...سنگرهای خود را در مسجد و دانشگاه از دست ندهید دولت و ارگان های مسئول باید به شما کمک کنند و می کنند مسائل فرعی و احیانا گروهی شما را از تعقیب خط اصلی که همان خط اسلام اصیل و مقام معظم رهبری انقلاب است باز ندارد. (2)

آیت الله منتظری همچنین در دیدار با سفیر ترکیه در ایران گفت : ابرقدرت های شرق و غرب هر دو با اسلام و ملل اسلامی دشمن هستند و به دنبال منافع خودشان هستند ما باید همان گونه که دستور اسلام است آزاد و مستقل و متکی به شخصیت اصیل اسلامی خود باشیم . (3)

توافقنامه تالبوت برای 2 سال امضا شد

پس از 6 ماه بحث و بررسی توافقنامه ای برای مدت دو سال به امضای نمایندگان شرکت ایران ناسیونال و کمپانی تالبوت موتورز انگلیس امضا شد . بر اساس این توافقنامه ایران ناسیونال اطلاعات و دانش فنی برای ساخت اتومبیل در ایران را از تالبوت خریداری خواهد کرد تا اجرای پروژه های ساخت گیربکس ، دیفرانسیل و سیستم جلوبندی و افزایش تولید موتورهای سواری و وانت عملی شود .

همچنین ایران ناسیونال در مدت یاد شده تا رسیدن به خودکفایی صد در صد نسبت به تهیه قطعات و لوازم مورد نیاز بر اساس برنامه تولید سالانه خود اقدام خواهد کرد . (4)

قذافی : مکه و مدینه باید از سلطه آل سعود خارج شود

سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی اظهار داشت مکه و مدینه دو شهر مقدس اسلامی باید از زیر کنترل حکام سعودی خارج شده و تحت نظارت یک سازمان اسلامی قرار گیرند. به گزارش یونایتدپرس از بیروت معمر قذافی گفت کلیه کشورهای مسلمان و نه فقط عربستان بایستی کنترل شهرهای مقدس را به عهده داشته باشند .

قذافی افزود : مجاز نیست که خانه خدا در کنترل سیاسی یک ملت باشد و بایستی برای خارج ساختن خانه خدا از زیر استیلای سیاسی سعودی تلاش های جدی صورت گیرد حتی اگر برای این کار احتیاج به جهاد باشد . (5)

شورای همکاری خلیج فارس هفته آینده مواضع خود را در باره جنگ اعلام می کند

ابراهیم صبحی معاون دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد وزیران خارجه کشورهای عضو این شورا در اجلاس 30 ماه مه 9 خرداد خود تعدادی قطعنامه مهم تصویب خواهند کرد . صبحی گفت : موضع شورای همکاری خلیج فارس در قبال جنگ ایران و عراق در این  اجلاس اعلام خواهد شد . وی ادامه داد : تماس هایی برای هماهنگی موضع اعراب و رفع اختلافات در جریان است . (6)

محاکمه 4 جاسوس و خرابکار عراقی در تهران آغاز شد

4 جاسوس رژیم بعث عراق که در عین دادن اطلاعات به مزدوران عراقی در کشور دست به عملیات تخریبی می زدند و قصد داشتند با بمب گذاری و انفجار در محل برگزاری نماز جمعه تهران گروه کثیری از امت ایثارگر را به خاک و خون بکشند دیروز در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ارتش محاکمه شدند . اسامی این متهمین عبارتند از : احمد علی شیخ محمدی ، جلیل صفایی ، غلامعباس بابایی و علی اکبر بابایی (7)

کاردار ایران از زئیر فراخوانده شد

به دنبال صدور بیانیه شدید اللحن وزارت امور خارجه در رابطه با برقراری مجدد روابط سیاسی زئیر و رژیم اشغالگر قدس دیروز سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد کاردار جمهوری اسلامی ایران در زئیر به عنوان اعتراض به این عمل خصمانه علیه مسلمانان به تهران فراخوانده شده است.(8)

فخرالدین حجازی : اوپک باید عوامل مستقل را تحکیم و وابستگان امپریالیسم را تضعیف کند

خبرگزاری فرانسه در گزارشی پیرامون کنفرانس عادی وزرای نفت اوپک از قول فخرالدین حجازی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت نفتی ایران خاطر نشان کرد : کنفرانس قبل از هر چیز باید صف عوامل مستقل را تحکیم و نوکران امپریالیسم آمریکا را تضعیف کند . (9)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 2 خرداد 1361 ، صفحه 2
2- جمهوری اسلامی ، 2 خرداد 1361 ، صفحه 11
3- اطلاعات ، 2 خرداد 1361 ، صفحه 2
4- اطلاعات ، 2 خرداد 1361 ، صفحه 3
5- جمهوری اسلامی   ، 2 خرداد 1361 ، صفحه 1
6- اطلاعات ، 2 خرداد 1361 ، صفحه 1
7- اطلاعات ، 2 خرداد 1361 ، صفحه 3
8- کیهان ، 2 خرداد 1361 ، صفحه 2
9- اطلاعات ، 2 خرداد 1361 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول