اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آمریکا: منافع ما به خطر افتاده است !

الکساندر هیگ وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد مناقشه عراق و ایران خطر بزرگی را در خلیج فارس متوجه منافع غربی ها کرده و آمریکا دوستان و منافعی دارد که با ادامه مخاصمه منافع حیاتی آن ها به خطر می افتد و آن ها مصمم هستند از این منافع در منطقه دفاع کنند.

آمریکا: منافع ما به خطر افتاده است !

رخدادهای 6 خرداد 1361

چکیده

  • آیت الله منتظری: شما برادران پاسدار باید پاسدار و حافظ اسلام و انقلاب اسلامی باشید تا به همت شما انقلاب اسلامی ایران به کشورهای دیگر صادر شود ولی این به معنای کشورگشایی نیست.

 

  • احمد توکلی سخنگوی دولت: ما حق خود و ملت عراق می دانیم که منطقه را از لوث وجود صدام پاک کنیم .

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی: ما از اول تجاوز نکردیم بلکه همواره دفاع می کردیم و چون جنگ بر ما تحمیل شد و حقوق ما تضییع گردید لذا ما برای کسب حقوقمان حدود آن را اعلام کردیم .

 

  • الکساندر هیگ وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد مناقشه عراق و ایران خطر بزرگی را در خلیج فارس متوجه منافع غربی ها کرده و ممکن است روی دیگر کشورهای منطقه اثر بگذارد .

رژه باشکوه پاسداران در روز پاسدار برگزار شد

مراسم پرشکوه روز پاسدار امروز در سراسر کشور و با حضور میلیونی مردم همیشه در صحنه و مقامات کشور برگزار شد . مردم در تهران و شهرستان ها با حلقه ها و شاخه های گل از پاسداران ایثارگر خود تجلیل کردند و به یمن میلاد با سعادت امام حسین علیه السلام با نقل ، شیرینی و شربت و میوه از پاسداران و همشهریان خود پذیرایی کردند . مراسم رژه بعد از ظهر امروز در تهران برگزار شد . مردم در مسیر رژه پاسداران صف کشیده و با شعارهای انقلابی از آنان استقبال کردند . (1)

مصاحبه خواندنی فرمانده نیروی زمینی ارتش به مناسبت روز پاسدار

سرهنگ صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش در مصاحبه ای به مناسبت روز پاسدار اظهار داشت : بزرگترین ویژگی پاسدار تقوای او است . وی گفت : وقتی ما تعبیرهایی از امام را در مورد پاسدار می شنویم همین تعبیرها اسم پاسدار را واقعا با مسمی می کند . امروز پاسدار انقلاب اسلامی با مفهوم و محتوای عمیق خودش نمایان شده است .

وی گفت : پاسدار انقلاب اسلامی ما امروز در تمام صحنه ها حضور دارد و نقش حساس خود را به عنوان پاسداری از انقلاب اسلامی با سرمایه وجودی خودش مجاهدت فی سبیل الله و خلوص برای رزم ایفا می کند . صیاد شیرازی گفت : امروز پاسدار ما چه در مقابله با ضد انقلاب داخلی و چه در مقابله با دشمنان اسلام در این صحنه جنگ تحمیلی موثرترین نقش را دارد . پاسداران امروز به طور کاملا متشکل صحنه نبرد را رهبری می کنند.(2)

آیت الله منتظری : پاسداران باید عامل صدور انقلاب به کشورهای دیگر باشند

به مناسبت ولادت با سعادت امام حسین سرور شهیدان و پرچمدار کربلا و روز پاسدار عصر دیروز گروهی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قم به اتفاق مسئولین سپاه قم و بسیج مهاباد با آیت الله منتظری دیدار و گفت و گو کردند .

در این دیدار آیت الله منتظری اظهار داشت : مردم همان اندازه که از روحانیت توقع دارند از شما هم دارند و باید اعمال شما صد در صد اسلامی بوده و علما و عملا الگوی دیگران باشید . وی همچنین افزود : در ایران انقلاب های زیادی به وقوع پیوست ولی چون زیر بنای آن ها اسلامی نبود همه با شکست روبرو و منحرف شدند ولی این انقلاب با زیربنای قرآن و اسلام به پیروزی رسید .

وی در رابطه با انگیزه تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت : شما برادران پاسدار باید پاسدار و حافظ اسلام و انقلاب اسلامی باشید تا به همت شما انقلاب اسلامی ایران به کشورهای دیگر صادر شود ولی این به معنای کشورگشایی نیست.(3)

سخنگوی دولت : حق خود می دانیم که منطقه را از لوث وجود صدام پاک کنیم

احمد توکلی سخنگوی دولت و وزیر کار بعد از ظهر دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی اظهار داشت : ما حق خود و ملت عراق می دانیم که منطقه را از لوث وجود صدام پاک کنیم .

سخنگوی دولت ضمن تبریک به مناسبت پیروزی های رزمندگان اسلام با اشاره به موضع جدید جبهه پایداری عرب در حمایت از جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی گفت : ایران در مقابل آمریکا ایستاده و خواهد ایستاد و این جنگ صحت ادعاهای ما را ثابت می کند اما با وجود این هشدار ها و به رغم تمام نصایح متاسفانه بعضی از کشورهای منطقه هنوز به این مسئله توجه ندارند ، آن ها به رغم ادعاهای خود سعی می کنند این جنگ را ایرانی و عربی جلوه دهند به کشورهای عرب عضو جبهه پایداری حمله می کنند که خود دلیلی است بر آمریکایی بودن این کشورها در حالی که این جنگ بین ایران و ایادی آمریکا در منطقه است .

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که موضع ما در قبال کشورهای منطقه چیست گفت : سیاست ما در قبال کشورهای منطقه در رفتار ملت ما و موضع گیری های دولت مشخص است ما بارها گفته ایم که مایلیم با همه کشورهای منطقه برادرانه و تحت لوای اسلام زندگی کنیم نه تحت سلطه آمریکا ، ما دست همه کشورهای منطقه را که به حقانیت انقلاب اسلامی اعتراف می کنند می فشاریم چنان چه در حال حاضر رابطه خوبی با بعضی از آن ها داریم اما به هیچ وجه اجازه نمی دهیم آمریکا برای منطقه ما برنامه ریزی کند و هر کس بخواهد به دستور آمریکا برای نجات رژیم بی آبروی مبارک اقدام نماید ملت ایران ساکت نخواهد نشست .

سخنگوی دولت در مورد آینده جنگ نیز گفت : جنگ زمانی تمام می شود که ما احقاق حق کرده باشید معنی پایان جنگ این نیست که کسی تجاوز کند و خساراتی به بار بیاورد و 40 هزار و 124 نفر که تا روز گذشته شمارش شده اند اسیر بدهد و فرار کند و شهرهای ما را به توپ ببندد ما جنگ را تمام شده نمی دانیم و هرچه برای تامین مرزهای خود بدانیم انجام خواهیم داد و جنگ همچنان ادامه خواهد داشت.

توکلی همچنین گفت : ما این را حق خود و ملت عراق می دانیم که منطقه را از لوث جنایتکاری چون صدام پاک کنیم . (4)

هاشمی : باید صدام را به عنوان جنایتکار جنگی تعقیب کنیم

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی نظرات خود را در باره مسائل مهم کشور تشریح کرد . وی با تاکید بر شرایط گذشته ایران برای پایان دادن به جنگ تحمیلی یادآور شد که ما تا آن حد که در عرف بین المللی حق داریم باید صدام را به عنوان جنایتکار جنگی دنبال کنیم .

وی در پاسخ به این سوال که شرایط کنونی ایران برای پایان دادن به جنگ چیست اظهار داشت : ما از اول تجاوز نکردیم بلکه همواره دفاع می کردیم و چون جنگ بر ما تحمیل شد و حقوق ما تضییع گردید لذا ما برای کسب حقوقمان حدود آن را اعلام کردیم . یکی خروج دشمن از خاک ایران که آن ها همچنان پافشاری کردند و ماندند ولی رزمندگان ما با توانایی کامل قسمت زیادی از میهن اسلامی را از وجود دشمن پاک کردند و دیگری غرامت است که باید به ما پرداخت شود و مسئله سوم رسیدگی به جنایات حزب بعث است که به امت اسلام روا داشت و حزب بعث پس از این همه جنایت دیگر صلاحیت ماندن ندارد ولی ما تا آن مقداری که در عرف بین المللی حق داریم باید صدام را به عنوان جنایتکار جنگی دنبال کنیم و آخرین مسئله بازگشت آوارگان عراقی به کشورشان است .(5)

وزیر خارجه آمریکا : منافع ما به خطر افتاده است !

الکساندر هیگ وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد مناقشه عراق و ایران خطر بزرگی را در خلیج فارس متوجه منافع غربی ها کرده و ممکن است روی دیگر کشورهای منطقه اثر بگذارد .

هیگ که در برابر شورای روابط خارجی در شیکاگو سخن می گفت افزود مناقشه ایران و عراق ممکن است در تعادل نیروها در منطقه اثر گذاشته و فرصت گسترش نفوذ به شوروی بدهد ! هیگ افزود آمریکا دوستان و منافعی دارد که با ادامه مخاصمه منافع حیاتی آن ها به خطر می افتد و آن ها مصمم هستند از این منافع در منطقه دفاع کنند . (6)

پی نوشت:

 1- اطلاعات ، 6 خرداد 1361 ، صفحه 2
2- جمهوری اسلامی ، 6 خرداد 1361 ، صفحه 4
3- جمهوری اسلامی ، 6 خرداد 1361 ، صفحه 35
4- اطلاعات ، 6 خرداد 1361 ، صفحه 13
5- اطلاعات ، 6 خرداد 1361 ، صفحه 14
6- کیهان ، 6 خرداد 1361 ، صفحه 20

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول