اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر اجرایی همایش پژوهش و فن‌آوری بابل:

طرح پنجره «بالکن‌شو» در دانشگاه نوشیروانی بابل رونمایی شد

دبیر اجرایی همایش حامیان مردمی پژوهش و فن‌آوری بابل گفت: طرح پنجره «بالکن‌شو» در دانشگاه نوشیروانی بابل رونمایی شد.

طرح پنجره «بالکن‌شو» در دانشگاه نوشیروانی بابل رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابل، رضا خان‌بابایی صبح امروز در مراسم رونمایی از طرح پنجره بالکن‌شو در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، اظهار کرد: به‌مدت پنج سال آموزش بر اساس اصول یادگیری مغز و اعصاب بخصوص در بخش فیزیک و کاربردی کردن فیزیک در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در ابتدا طراحی بر اساس پدیده فیزیکی و فن‌آوری کم‎هزینه بود اما با بزرگ شدن پروژه، هزینه‌ها نیز افزایش یافت در حالی که بودجه‌ای برای حمایت مالی از دانشجویان وجود نداشت که به دنبال آن با حمایت خانواده مرحوم نژادقلی و علیزاده بنیاد خیران حوزه پژوهش و فن‌آوری بابل شکل گرفت.

دبیر اجرایی همایش حامیان مردمی پژوهش و فن‌آوری بابل با اشاره به اینکه 150 خیر در این همایش دعوت شدند، تصریح کرد: بنیاد حمایت مردمی پژوهش بابل با هدف حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی به‌عنوان موتور محرک رشد اقتصادی، با اولویت طرح‌هایی که حل یک مساله خاص از موضوعات منطقه، کشور یا یک واحد صنعتی خاص را در نظر داشته باشند، ترغیب دانشجویان همه مقاطع تحصیلی به‌ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی به مشارکت در فعالیت‌های تحقیقاتی هدفمند به‌عنوان مکمل امور آموزشی، کمک به شکوفایی استعدادهای دانشجویان در زمینه‌های عملی و کاربردی و زمینه‌سازی کارآفرینی دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، تجهیز آزمایشگاه‌ها و کمک به ایجاد بستر مناسب برای تربیت نیروی کارآمد و متخصص در دانشگاه‌ها، ترویج فرهنگ تخصیص منابع مالی مردمی به حمایت از پژوهش کاربردی و تسهیل امور اجرایی آن و برقراری ارتباط بین واحدهای صنعتی و دانشگاه‌ها تأسیس شد.

خان‌بابایی با اشاره به پروژه‌های مورد حمایت در سال‌های 92 و 93 این دانشگاه، خاطرنشان کرد: پروژه پنجره بالکن‌شو با کاربرد جایگزین کردن ترانس‌های ثابت در ساختمان‌های مسکونی به‌منظور استفاده مفید از متراژ، کاهش هزینه ساخت‌وساز، بهبود نمای ساختمان و ایجاد امنیت برای خردسالان برای نخستین‌بار در جهان، ربات میوه‌چین با قابلیت برداشت و جداسازی میوه بدون نیاز به نیروی انسانی، ماشین دست‌ساز برای ارتقا سیستم‌های صنعت خودروسازی، پروژه مولد واندوگراف برای تولید ولتاژهای بالا تا حدود یک‌میلیون ولت و بیشتر و پروژه کوادراتور برای تصویربرداری و عکس‌برداری از مناطق و جایگاه‌های مختلف، بازرسی دکل‌های توزیع برق، ترافیک جاده‌ها و امداد و نجات است.

وی یادآور شد: پروژه نابودی باکتری مقاوم به دارو برای کاهش اثر سوء مصرف بی‌رویه و نادرست آنتی‌بیوتیک‌ها، طرح پیشنهادی شرکت در مسابقات رباتیک کشوری علم و صنعت نیکان با کاربرد حمل و نقل از جمله در کارخانجات، بیمارستان‌ها و ... برای حمل مواد اولیه، دارو، سرعت بخشیدن و تقلیل درصد خطا، پروژه گلایدر قابل استفاده در زمینه‎های تفریحی و مأموریتی و پروژه کمیکار دانشگاه صنعتی بابل با کاربرد ساخت ماشین‌های شیمیایی که نسبت به خودروهای معمولی آلودگی محیطی کمتری ایجاد می‌کنند، از دیگر موارد این پروژه‌ها است.

دبیر اجرایی همایش حامیان مردمی پژوهش و فن‌آوری بابل، کشتی هاورکرافت با کاربرد انجام عملیات در رزم دریایی ـ مناطق باتلاقی، مرداب‌ها و ابزارهای ناشناخته ـ گشت ساحلی و مبارزه با قاچاقچیان، امدادرسانی در زمان وقوع سیل، باربری و مسافربری، مین‌روبی و مین‌گذاری در سطح آبراه‌های بین‌المللی، پروژه رفع آلودگی از فاضلاب به کمک مواد شیمیایی بی‌ضرر برای جداسازی مواد خطرناک و سمی از فاضلاب‌های صنعتی قبل از تخلیه آنها در اکوسیستم، پروژه طرح ساخت ماشین شیمیایی کمیکار 93 با کاربرد بررسی یک مکانیزم ابتکاری پیش‌رانش و بهینه در راستای شرکت در مسابقات کشوری کمیکار و پروژه قطار مغناطیسی با کاربرد ساخت قطارهای مغناطیسی سریع‌السیر را از دیگر پروژه‌ها برشمرد.

خان‌بابایی یادآور شد: گذشته از موارد ذکرشده، 50 نوع پروژه نیز در دست اقدام داریم که از کارهای آزمایشگاهی بوده و در دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها و مدارس مورد استفاده است.

وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ پژوهش و فن‌آوری در جامعه ترویج شود، اضافه کرد: می‌توان با قوانین فیزیک بر دنیا حکومت کرد و با آموزش به فن‌آوری دست یافت.

دبیر اجرایی همایش حامیان مردمی پژوهش و فن‌آوری بابل با بیان اینکه با وجود دست‌ساخت‌های زیاد دانشجویان نیازمند ارائه آن در نمایشگاه هستیم، گفت: امروز بزرگ‌ترین مشکل ما اعتمادسازی است و دانشجویان ما نیازمند حمایت هستند، امروز شاهد اختراعاتی از اساتید و دانشجویانی بوده که در دنیا بی‌نظیر است و تنها نیازمند حمایت مالی برای تولید انبوه هستند.

انتهای پیام/86009/س40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول