اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشانی از تاریخ نهضت مشروطه

تندیس مجاهد مشروطه اردبیل «حاج باباخان» رونمایی شد

به‌مناسبت تجلیل از مبارزات آزادی‌خواهانه مجاهد نستوه عصر مشروطه اردبیل، از تندیس «حاج باباخان» در محل نگارخانه خطایی مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی رونمایی شد.

تندیس مجاهد مشروطه اردبیل «حاج باباخان» رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، در مراسمی که همزمان با روزهای مقاومت و ایثار در نگارخانه خطایی اردبیل برگزار شد، از تندیس «حاج باباخان» و دفتر شعر «آخیر سونات» سروده کاظم نظری بقا با موضوع حماسه‌های ماندگار «حاج باباخان اردبیلی» با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل، مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشوری، مدیرکل میراث فرهنگی استان، چهره‌های منتخب ادبی و هنری و جمعی از شاعران، ادیبان و نیز بزرگان شعر و ادب در محل نگارخانه خطایی مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی رونمایی شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل در آیین رونمایی از این تندیس، شهر اردبیل را به عنوان فرهنگ و مجموعه تمدن‌ساز بزرگ در زمان قبل و بعد از اسلام توصیف کرد و بر معرفی و تعریف درست و شایسته فرهنگ و تاریخ پربار اردبیل و شخصیت‌های قهرمانانه و دلاورانه‌ای چون حاج باباخان تاکید کرد.

طاهر شریفی از استان اردبیل به عنوان پایه‌گذار دولت فراگیر ملی ایران نام برد و اظهار کرد: این شهر در طول تاریخ دو بار ایران را نجات داده و نقش بااهمیتی را در تاریخ کشورمان ایفا کرده است.

نماینده انجمن ادبی حافظ در ادامه این آیین با اشاره به مشکلات فراوان پیش‌رو در زمینه فرهنگ‌سازی و معرفی تاریخ پربار مملکت و استانمان، برگزاری این چنین محفل فرهنگی و هنری برای رونمایی از کتاب وزین «آخیر سونات» را گامی نخست در راستای معرفی و شناساندن شخصیت‌ها و مجاهدان تاریخی چون «حاج باباخان» این سردار مشروطیت و چهره شکوهمند تاریخ اردبیل عنوان کرد.

بیوک جامعی با بیان اینکه همواره انسان‌های پاک‌باز گمنام بسیاری به سرنوشتی همانند باباخان دچار شده‌اند، گفت: خوش‌بین هستم که چهره‌های تاریخی تابناک شهرمان در فرصت‌های خود به مردم و به ویژه نسل جوان شناسانده و معرفی می‌شوند.

استاد دانشگاه تهران نیز در ادامه این آیین تصریح کرد: در جلد اول «اردبیل در گذرگاه تاریخ» به فداکاری‌ها و رشادت‌های حاج باباخان اشاره شده که همواره همراه ستارخان و باقرخان در انقلاب مشروطه نقش چشمگیری ایفا کرده، این سردار پس از سرکوب مشروطه‌خواهان توسط عوامل کودتا به شهادت رسید و در روستای نوشهر به خاک سپرده شده و پس از سال‌ها به قطعه مفاخر اردبیل انتقال یافت.

منوچهر صدوقی سها بیان کرد: علاقمندان می‌توانند با مراجعه به تاریخ در دوران مشروطیت در مورد حاج باباخان و فداکاری‌ها و رشادت‌های وی بیشتر بدانند.

در ادامه این آیین باشکوه با شعرخوانی استاد ائلچی و شاهی اردبیلی همراه شد و پس از اجرای قطعه‌ای تصنیف و آواز توسط استاد بهاءالدین خراسانی در مدح حاج باباخان و اجرای موسیقی ودود مؤذن به کار خود پایان داد.

این مراسم به میزبانی انجمن ادبی حافظ اردبیل و همکاری و همیاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان، شورای اسلامی شهر، شهرداری اردبیل و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

انتهای پیام/62004/ج/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول