اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه خبر داد

تدوین سند راهبردی مهارت در کرمانشاه

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه از تدوین سند راهبردی مهارت کرمانشاه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: تدوین این سند برای استان یک ضرورت است.

تدوین سند راهبردی مهارت در کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، سهراب دل‌انگیزان پیش از ظهر امروز در هشتمین جلسه شورای مهارت استان کرمانشاه، اظهار کرد: تدوین سند راهبردی مهارت استان کرمانشاه یک ضرورت مهم به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه ناسازگاری کنونی سطح مهارت گروه عظیمی از شاغلان و عدم مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از جمله ضرورت تدوین سند راهبردی مهارت استان است، گفت: پایین بودن نرخ مهارت و تمایل به جریان‌های شغلی نیز از دیگر ضروریات این امر مهم محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به اینکه در حال حاضر شکاف فراوان بین تکنولوژی کشورهای جهان سوم با کشورهای پیشرفته وجود دارد، گفت: در یک دهه، 10 برابر تغییرات فناوری پیشرفته در کشورهای اروپایی به‌وقوع می‌پیوندد که این جریان در کشورهای در حال توسعه بسیار ضعیف است.

این اقتصاددان تصریح کرد: سند راهبردی مهارت استان کرمانشاه، طرح‌های پشتیبانی مانند طرح پایش مهارت، طرح تعیین نقش ذی‌نفعان مهارتی استان در توسعه پایش مهارت و طرح توسعه مهارت استان در افق یک ساله، پنج ساله و 10 ساله را شامل می‌شود. 

دل‌انگیزان به بررسی سطوح تدوین سند راهبردی مهارت استان کرمانشاه پرداخت و گفت: این سند در شرایط کنونی و با بودجه مورد نظر به‌صورت یکپارچه در استان قابل تدوین است و هیچ‌گونه تفکیک شهرستانی، شهری و روستایی را در برنمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: پس از انجام سند راهبردی استان و نهایی شدن چارچوب آن می‌توان با در نظر گرفتن هزینه‌ای کمتر نسبت به تهیه سند در شهرستان‌ها و روستاها اقدام و دستورالعمل‌های اجرایی آن را استخراج کرد.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، سند مهارت راهبردی استان در سه سطح گروه مهارت‌های کلی، گروه مهارت‌های ترکیبی بدون تعریف مشخص شغل و تعریف دقیق شغل و گروه‌های مهارت‌های مشخص شغلی تعریف می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه بیان داشت: سند راهبردی مهارت استان تنها تا تعریف گروه‌های اصلی شغلی پیش خواهد رفت.

این مسئول با اشاره به اینکه شش نیروی پیش‌برنده در کشورهای اروپایی وجود دارد که آینده آنها را کاملا ترسیم می‌کند، افزود: افزایش طول عمر و تغییر هرم جمعیتی، ظهور ماشین‌آلات و سیستم‌های هوشمند و جهان داده‌پردازی شده و محاسبه‌گر جهانی شده از جمله این نیروهاست.

دل‌انگیزان یادآور شد: وجود زیست‌بوم‌های رسانه‌ای شده، ارتباطات یک‌دست شده جهانی و ابر سازمان‌های هدایت‌گر و ایجاد کننده ارزش‌ها و محصولات جدید نیز از دیگر نیروهای پیش‌برنده کشورهای اروپایی و غربی به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه تغییر ماهیت اشتغال و تمایل به کار در بازنشتگان و استخدام آنها در کارآفرینان از جمله نتایج افرایش طول عمر و تغییر هرم جمعیتی است، گفت: تغییر ماهیت و سبک زندگی، تغییر ماهیت عرضه و تعریف محصولات و خدمات نو از دیگر نتایج این عامل مهم خواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: آمارها نشان داده که بازنشستگان به‌دلیل داشتن مهارت و تجربه تمایل بیشتری برای کار کردن دارند و این امر می‌تواند فشار جدیدی به صندوق بازنشستگی وارد کند و از جریان‌های شکل‌دهنده مهم جامعه است.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، ظهور و بروز کالاهای هوشمند، میزان استفاده بالای مردم از آنها و تولید به‌وسیله ماشین‌آلات و تجهیزات به روز دنیا، نیازمند ایجاد مهارت‌های متفاوت و سازگار با آنها است.

دل‌انگیزان خاطرنشان کرد: طی 10 تا 20 سال آینده حجم وسیعی از این نوع محصولات وارد بازارهای کشورهای اروپایی می‌شود و پس از آن به کشورهای در حال توسعه صادر شده که اینجا شکاف بین تکنولوژی به‌خوبی نمایان خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: سیستم دولتی لیستی از مشاغل، کارخانجات و محصولاتی جنبی را حمایت می‌کند که سال‌های گذشته ارزش این موارد برای حمایت از بین رفته است.

انتهای پیام/2700/غ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول