اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آغاز برداشت گندم در مازندران / قیمت گندم؛ 1155 تومان

خوشه‌های طلایی‌رنگ گندم در مازندران به بار نشست و از امروز، برداشت این محصول استراتژیک از مزارع کشاورزی مازندران آغاز شده است.

آغاز برداشت گندم در مازندران / قیمت گندم؛ 1155 تومان
به گزارش خبرگزاری فارس از بهشهر، ظهر امروز با حضور معاون توسعه تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران و هیئت همراه، مراسم رسمی نخستین برداشت محصول گندم در این استان، به صورت پایلوت از 120 هکتار از مزارع کشاورزی بخش مرکزی شهرستان بهشهر آغاز شده است.

برای نخستین‌بار است که برداشت گندم به صورت رسمی انجام شده است؛ این موضوع نشان‌دهنده عزم متولیان حوزه جهاد کشاورزی برای نمایش توانمندی‌ها و اهمیت خودکفایی در محصولاتی مانند گندم در کشور است، از طرفی در هیاهوی تبلیغاتی که عده‌ای سودجو برای ناامیدی کشاورزان از ادامه کار و تولید محصول در مزارع کشاورزی و به‌صرفه نبودن آن انجام می‌دهند، شاید مراسم رسمی برداشت گندم، پاسخ مناسبی برای کسانی باشد که هنوز هم به ادامه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی در استان مازندران امیدوار نیستند.

اختصاص 86 هزار هکتار از اراضی مازندران به کشت گندم

در مراسم امروز، معاون توسعه تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مازندران دارای استعدادهای فراوان کشاورزی است و بیشترین برداشت محصول گندم که جزو محصول استراتژیک در ایران محسوب می‌شود، متعلق به مازندران است.

عزیزالله شهیدی‌فر اظهار کرد: در سال زراعی جاری، 86 هزار هکتار از اراضی مازندران به کشت گندم اختصاص پیدا کرده که از این میزان، 38 هزار هکتار آن آبی و بقیه دیم است و بیشترین سهم کشت محصول گندم استان مازندران در اختیار کشاورزان بهشهری قرار دارد.

توانمندی خوب مازندران در تولید گندم

وی با توجه به اینکه گندم مازندران یکی از مرغوب‌ترین نوع گندم در ایران است، افزود: مازندران تنها استان کشور است که دو برابر میانگین مورد نظر، گندم تولید می‌کند و نشان از استعدادهای بالقوه و بالفعل اراضی این منطقه دارد.

مدیر توسعه محصولات گیاهی سازمان کشاورزی استان مازندران ادامه داد: نخستین‌بار در مازندران است که با نظر مسئولان و برای اهمیت دادن بیشتر به بحث کشاورزی به‌ویژه تولیدات استراتژیک، محصول گندم به صورت رسمی برداشت می‌شود.

شهیدی‌فر درباره قرار دادن به موقع کود شیمیایی، علف‌کش‌ها و بذر مناسب در اختیار کشاورزان، افزود: تدابیر ویژه‌ای انجام دادیم و از ماشین‌آلات کشاورزی مناسبی که از نظر فنی تأیید شده‌اند، استفاده کردیم تا از میزان ریزش محصول گندم جلوگیری شود.

قیمت گندم در مازندران، 1155 تومان

معاون توسعه تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران درباره خرید گندم از کشاورزان اظهار کرد: تدارک زیادی برای تحویل گرفتن به موقع محصول گندم در سراسر استان در نظر گرفته شده است، قیمت مصوب خرید گندم در استان مازندران یک‌هزار و 155 تومان است و تا آن‌جایی که ممکن است، سعی شده که در همان ساعت اولیه تحویل، با کشاورزان تسویه حساب شود.

به گزارش فارس، قیمت خرید نهایی گندم در سال 93، یک‌هزار و 50 تا یک‌هزار و 80 تومان بوده است.

38 درصد تولید گندم مازندران در اختیار بهشهر 

سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر نیز با ارائه آماری از روند کاشت، داشت و برداشت گندم در این شهرستان گفت: 32 درصد از سطح زیر کشت گندم استان مازندران در بهشهر است که سهمی معادل 38 درصد گندم استان را دارد.

خلیل حقیقی اظهار کرد: عمده ارقام کشت گندم در بهشهر شامل N8019، مروارید، شانگهای، میلان، گنبد و دریا هستند و پیش‌بینی می‌شود از مجموع چهار هزار و 500 هکتار زمین‌های زیر کشت گندم در بهشهر، معادل 70 هزار تن برداشت شود.

وی درباره نخستین برداشت گندم مازندران در بهشهر، تصریح کرد: این مجموعه 120 هکتاری، با همکاری صندوق جوانان رکاوند و در شرایط بسیار ویژه‌ای که مشکلات خاص خود را داشت، مدیریت شده و به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش فارس، در سال زراعی جاری، 13 هزار هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان بهشهر به گندم آبی و هفت هزار و 723 هکتار آن نیز به کشت دیم در مناطق کوهستانی و میان‌بند اختصاص یافته است.

انتهای پیام/86001/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول