اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

گزارش فارس از نشست صبح ناشر

کفاش: در انتظار مجوز نهایی دایرة‌المعارف حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هستیم/ شیرعلی‌نیا: باید در انتظار جنگ روایت‌ها باشیم

محقق و پژوهشگر تاریخ گفت: با توجه به بیانات اخیر رهبر انقلاب پیرامون جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب درصدد هستیم جلوی تحریف روایت‌های تاریخی را بگیریم.

کفاش: در انتظار مجوز نهایی دایرة‌المعارف حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هستیم/ شیرعلی‌نیا: باید در انتظار جنگ روایت‌ها باشیم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس،بیست و یکمین نشست صبح ناشر با حضور حامد کفاش مدیر انتشارات سایان و جعفر شیرعلی‌نیا مولف و محقق صبح امروز در مرکز رسانه‌ای شیرازه برگزار شد.

کفاش در این نشست گفت: انتشارات سایان سال 90 با توجه به تجربیات دوستان که دراین موسسه جمع شده‌اند راه‌اندازی شده است و تصمیم گرفتیم در این انتشارت در یک ژانر خاص وارد حوزه نشر شویم.

وی افزود: زیرا ناشران سنتی معمولا نشسته‌اند تا یک نفر کاری برای آنها بیاورد و آن را به خروجی نزدیک کنند، اما ما یک تیم 10 الی 15 نفره هستیم که از ایده تا توزیع روی آن کار می‌کنیم و معمولا نیز از بیرون ایده قبول نمی‌کنیم.

این ناشر در ادامه گفت: ما در بحث توزیع نیز ورود کرده و آن را در نظر می‌گیریم. ما شاهدیم که در حوزه نشر همیشه یکی از حلقه‌های مرتبط لنگ می‌زند یعنی یا در تولید یا در توزیع و یا در ایده دچار مشکل بوده‌ایم.

 

*کار ما از نظر فرمی نمونه مشابهی ندارد

حامد کفاش در ادامه گفت: کار فرهنگی در حوزه انقلاب در طول این سال‌ها از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و ما سعی کردیم کار با کیفیت انجام دهیم و به اعتراف بسیاری از ناشران کار ما از نظر فرمی نمونه مشابهی ندارد واین نشان از تمایز فعالیت ما با سایر ناشران دارد و موفقیت‌هایی نیز که کسب کرده‌ایم حاصل کار گروهی بوده و همه اعضا در انتشارات سایان در کنار هم هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به دائرة‌المعارف آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد و گفت: در مورد دایرةالعمارف رهبر انقلاب نیز ما سعی کردیم مانند سایر کارهایمان ابتدا کار را جلو ببریم و بعد از اینکه به یک نقطه مشخصی رسید برای آن هماهنگی‌های لازم را آغاز کنیم، زیرا معمولا مرسوم است که ابتدا برای کارهایی مانند این کتاب ابتدا باید هماهنگی‌ها صورت گیرد اما ما به نظرمان رسید که باید این کتاب تولید شود و با توجه به همین مساله آن را جلو بردیم.

*در انتظار مجوز نهایی دایرة‌المعارف آیت‌الله خامنه‌ای هستیم

مدیر انتشارات سایان گفت: رویه ما درتولید کتاب این است که تاریخ را همانگونه که هست روایت کنیم و امروز که دراین جلسه هستیم در انتظار مجوز نهایی دایره‌المعارف آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای هستیم.

کفاش در بخش دیگری از این نشست به فعالیت انشترات سایان اشاره کرد و گفت: الان آنچه که مرسوم است این است که همه خصوصی‌ هستند حتی ناشران دولتی نیز خود را  خصوصی می‌دانند امروز ناشران یا در ایده دولتی هستند، یعنی ایده‌ای که از سوی دولت مطرح می‌شود را منتشر می‌کنند یا در منابع و یا در توزیع و هر کدام از این 3 نکته فوق در ناشری وجود داشته باشد آن ناشر دولتی خواهد بود.

*ناشر خصوصی کسی است که چک برگشتی داشته باشد

او اضافه کرد: ناشر خصوصی کسی است که هیچ کدام از این نکات را نداشته باشد. وقتی ناشری خصوصی است که چک برگشتی داشته باشد و ناشری که مصاحبه می‌کند و می‌گوید دولتی است در حالی که هم در توزیع و هم درتولید و هم در ایده مورد حمایت است چطور این ادعا را مطرح می‌کند. امروز ارشاد و یا شهرداری اگر به یک ناشری کمک کنند حتما آرمشان باید یک جایی از کار درج شود ولی ما هیچ آرمی نداریم و خصوصی هستیم.

کفاش یادآور شد: در بازخوردهایی که از اقشار مختلف داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با توجه به این که ما روایت خودمان را از تاریخ ارایه کرده‌ایم با این حال مورد توجه و استقبال سلایق مختلف قرار گرفتیم.

*اگر دو کتابمان شکست بخورد نمی‌توانیم ادامه بدهیم

این ناشر در ادامه گفت: ما در تولید متکی به درآمد خودمان هستیم و اگر دو کتابمان شکست بخورد برای کتاب‌های بعدی نمی‌توانیم ادامه بدهیم. در روز قدس به منظور این که برخورد مردم را در ارتباط با کتاب هایمان ببینند در خیابان انقلاب و در مسیر راهپیمایی مردم نیز گذاشتند و کتاب جنگ ایران و عراق، یهودیت و صهیونیست و تاریخ فلسطین را روی آن قرار دادند درهمان یک روز علاوه بر اینکه مورد توجه رهگذران قرار گرفتم به اندازه فروش یک روز از نمایشگاه کتاب نیز فروش داشتم این در حالی است که برخی بعید می‌دانند که در روز قدس کتاب به فروش برسد.

کفاش گفت: کتاب تاریخ مصور جنگ ایران و عراق از همه بیشتر مورد توجه بوده و از نظر تیراژ نیز پرفروش بوده است کتاب تاریخ یهودیت و صهیونیست و همچنین دایره‌المعارف امام بعد از این کتاب قرار می‌گیرد البته در نمایشگاه کتاب امسال کتاب نمادها و نشانه‌ها بیشتر از سایر آثار فروخته است. سایان یک واژه ترکی است و نام جایی درنزدیکی همدان است البته معنای لغوی آن در ترکی می‌شود شمارنده، البته در میان رنگ‌ها در بحث چاپ نیز آبی را سایان می‌گویند.

*آنطور که باید تاریخ‌نگاری نکرده‌ایم

مدیر انتشارات سایان در پایان سخنانش گفت: سعی می‌کنیم درتولید آثار هم شخصیت محور و هم موضوع محور کار کنیم و برای سال‌های آینده در نظر داریم که برای مثال درمورد رؤسای جمهور نیز کاری بنویسیم. ما برای مخاطب غیر فارسی‌زبان تا کنون کاری نداشتیم که بتوانیم امام را آن طور که بوده معرفی کنیم البته برای مخاطب داخل نیز چنین کاری تا پیش از این صورت نگرفته است. باید تاریخ را برای همه نسل‌ها روایت کرد یکی از دلایل شکل‌گیری سایان این است که در حوزه تاریخ ضعف زیاد داریم و تاریخ‌نگاری آن طور که باید تا کنون صورت نگرفته است.

 

*ترجمه فاز دوم کار سایان است

او اضافه کرد: فاز بعدی ما بحث ترجمه است تا بتوانیم کتاب را به خارج از ایران ببریم نه اینکه مانند ناشر ایرانی کتاب را ترجمه کنیم و به صورت محدود آن را به چند دانشگاه بفرستیم. در کتاب آقا و سایر کتاب‌های داخلی که به عکاس‌ها دسترسی داشتیم سعی کردیم حقوق آنها را رعایت کنیم  برای مثال در کتاب آقا سعی کردیم عکس‌هایی را استفاده کنیم که کمتر وجود داشته و دیده شده است و حدود 30 الی 40 میلیون تومان هزینه عکس‌های این کتاب شد.

*با نیت عدم هماهنگی دائرة‌المعارف آقا را جلو نبردیم

جعفر شیرعلی‌نیا در نشستی که در مرکز رسانه‌ای شیرازه برگزار می‌شد، گفت: اتفاقی که برای دایرةالمعارف آیت‌الله خامنه‌ای افتاد این بود که ما با نیت عدم هماهنگی کار را جلو نبردیم اما با توجه به حساسیت‌هایی که درمورد موضوعی مانند این و یا جنگ وجود دارد باید بیشتر مراقبت می‌کردیم.

وی افزود: روایت‌های مختلف و محققانه موجب شفافیت یک موضوع خواهد شد و دغدغه ما این است که به صورت محققانه به روایت تاریخ بپردازیم. راهی پیدا کردیم که روایت خودمان را از تاریخ دراختیار مردم قرار دهیم زیرا فرمی جذاب مورد جذب مخاطب خواهد شد، تا پیش ازاین همگان بر این باور بودند که کارهای مصور مخصوص گروه سنی نوجوانان است اما ما در دایره‌المعارف امام شاهد بودیم که مخاطب بزرگسال نیز از آن استقبال کرد، زیرا ما برای عکس خاصیت متنی قائلیم. در دایرة‌المعارف آیت‌الله خامنه‌ای 75 سال زندگی و زمانه رهبر انقلاب از 1318 تا 1393 روایت شده است.

*فرزند رهبر انقلاب بر گیرایی این کتاب صحه گذاشتند

این محقق و پژوهشگر در ادامه گفت: خصوصیت این کتاب این است که زمانه و زندگی ایشان را نشان داده و تاثیر متقابل این دو بر یکدیگر را به تصویر کشیده است. این مجموعه کار نوعی است که در 9 فصل تدوین شده است و از بیت مقام معظم رهبری نیز بازخوردهای مثبتی درمورد این کتاب به ما رسیده است حتی پیشنهاد انتشار به صورت مشارکتی مطرح شد ولی ما ترجیح دادیم این کتاب را به  صورت خصوصی منتشر کنیم. همچنین با یکی از آقازاده‌های رهبر انقلاب نیز درمورد این کتاب صحبت می‌شد، ایشان بر گیرایی کتاب صحه گذاشته بودند.

شیرعلی‌نیا در این نشست گفت: فضای ابهام و فضایی که در آن شفافیت نیست فضای تحریف است و می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه از نوجوانی به مطالعه علاقه داشتم و در حوزه جنگ کتاب‌هایی می‌خواندم بعد از مدتی متوجه شدم که فضای شفاهی با فضای مکتوب در حوزه جنگ تفاوت دارد.

 

وی افزود: این فرهنگ شفاهی در برخی مواقع به سود ما بوده و در بعضی نقاط نیز به ضرر ما تمام شده است و مساله‌ای که فضای شایعه را تقویت می‌کند همین فرهنگ شفاهی است. ما در حوزه مکتوب نیز شاهدیم که شفاهی عمل کرده‌ایم و با توجه به آن کتاب نوشتیم که در متن کتاب‌هایمان برخی شایعات نیز به چشم می‌آند.

*جنگ روایت‌ها جنگ بعدی ما است

شیرعلی‌نیا گفت: ما به زودی درگیر جنگ تاریخی در حوزه روایت خواهیم شد و بعد از جنگ اقتصادی، اعتقادی، جنگ سخت و ... باید در انتظار جنگ روایت‌ها باشیم.

وی افزود: جریان مقابل با جمهوری اسلامی و انقلاب سخت دنبال جمع‌آوری آرشیو است و این موضوع در مجامع رسانه‌ای آنها به چشم ‌می‌آید البته مجامع آکادمیک آنها نیز کارهایی می‌کنند و تمامی اقدامات آنها تا امروز به صورت تست بوده و در آینده هجمه اصلی آنها شکل می‌گیرد.

*در صدد هستیم جلوی تحریف تاریخ را بگیریم

او در ادامه گفت: با توجه به بیانات اخیر رهبر انقلاب در حوزه پیشگیری از تحریف انقلاب ما درصدد هستیم که جلوی تحریف روایت تاریخی را بگیریم.

شیرعلی‌نیا در بخشی از این نشست گفت: من خمیرمایه و بن‌مایه‌ام را این قرار داده‌ام که با مردم کار کنم و پیش آمده که مردم می‌پرسند نویسنده کتاب جنگ کجا کار می‌کند و وقتی متوجه می‌شوند کارمند جایی نیستم و از مستقل بودن ما با خبر می‌شوند کتاب را تهیه می‌کنند. با توجه به فضای سیاست‌زده که امروز در جامعه جاری است در نشر خصوصی بهتر می‌توان به مردم نزدیک شد.

*تاریخ جمهوری اسلامی را کار خواهیم کرد

شیرعلی‌نیا در پایان سخنانش گفت: بنا داریم تاریخ جمهوری اسلامی از 57 تا 94 را نه صرفا به صورت یک تاریخ سیاسی بلکه یک تاریخ مفصلی از جمهوری اسلامی را کار کنیم البته این کتاب در یک فرمت جدید ارایه خواهد شد و حدود 2 سال است پژوهش‌های آن انجام شده است که امیدواریم کار متفاوتی با سایر کارهای نشر باشد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول