اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

هفتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش «برجام» از فردا در وین

هفتمین دور مذاکرات در راستای نگارش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از فردا (چهارشنبه) در شهر وین برگزار می‌شود.

هفتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش «برجام» از فردا در وین

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، هفتمین دور مذاکرات در راستای نگارش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از فردا (چهارشنبه) در شهر وین برگزار می‌شود.

بر همین اساس معاونان وزیر خارجه ایران بامداد فردا (چهارشنبه) راهی وین می‌شوند. تیم کارشناسی به ریاست حمید بعیدی‌نژاد در حال حاضر در وین حضور دارند.

این دور از رایزنی‌ها به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

ششمین دور این گفت‌وگوها روز پنجشنبه هفته گذشته (14 خرداد ماه) در وین آغاز و 2 روز به طول انجامید. این رایزنی‌ها با نشست عمومی ایران با گروه 1+5 در سطح معاونان آغاز و دو ساعت و بیست دقیقه به طول انجامید، پس از آن معاونان وزیر خارجه ایران نشستی دوجانبه با معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه 1+5 داشتند.

عراقچی و روانچی معاونان ظریف پس از آن با نمایندگان سه کشور اروپایی در گروه 1+5 در نشستی چهارجانبه به گفت‌وگو پرداختند و پس از آن هم معاونان وزیر خارجه ایران با نماینده چین با گروه 1+5 به صورت دوجانبه رایزنی کردند.

عراقچی و روانچی همچنین عصر پنجشنبه با هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص نگارش متن پیش‌نویس برجام به رایزنی نشستند و همزمان نیز نشست‌های کارشناسی برگزار شد.

پنجشنبه در مسکو نیز نشستی سه جانبه با حضور وزرای خارجه ایران، روسیه و چین برگزار شد که در آن  روند مذاکرات هسته‌ای مورد گفت‌وگو قرار گرفت و ظریف در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: در این نشست حوزه‌هایی که در مذاکرات در مورد آن مشکل وجود دارد را بررسی کردیم و قرار شد هم طرف روس و هم چین که دیدگاه‌هایشان در این موضوعات بسیار به ما نزدیک است، مشارکت فعال داشته باشند و اگر طرحی داشته باشند با طرح‌های خودشان وارد شوند.

روز جمعه (15 خرداد ماه) نیز معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا در حدود دو ساعت گفت‌وگو کردند و همزمان نیز نشست کارشناسی برگزار شد. مباحث فنی و بحث تحریم‌ها از جمله مواردی بود که در این گفت‌وگوها به آن پرداخته شد.

معاونان وزیر خارجه ایران روز جمعه همچنین با هلگا اشمیت در دو نوبت گفت‌وگو کردند که دور دوم این گفت‌وگوها پس از چهار ساعت در ساعت 23 به وقت محلی خاتمه یافت.

دهم تیر ماه زمان پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو است و برخی مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه اگر توافق جامع به دلیل روند کند پیشرفت‌ها در این زمان حاصل نشود، ممکن است این رایزنی‌ها تمدید شود. البته آنگونه که محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به خبرنگار فارس گفت: هنوز وارد بحث تمدید نشده‌ایم. همواره گفته‌ایم محتوا برای ما مهم است و خودمان را محدود به زمان نمی‌کنیم و راجع به زمان هم نگرانی نداریم.

پس از آنکه وزرای خارجه ایران و 6 کشور (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی وقت اتحادیه اروپا در سوم آذر ماه 1392 پس از چند روز رایزنی در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در خصوص حل موضوع هسته‌ای ایران دست یافتند و این توافق در سی ‌ام دی ماه همان سال وارد مرحله اجرا شد، انجام مذاکرات به منظور حصول توافق جامع از اواخر بهمن ماه در شهر وین آغاز و پس از آن چندین دور رایزنی برگزار شد که 28 تیر ماه 1393 این توافقنامه به مدت 4 ماه تا سوم آذر ماه 1393 تمدید شد. در سوم آذر ماه 1393 و پس از چند روز مذاکره فشرده در شهر وین به دلیل اختلافات موجود بر سر راه حصول توافق جامع، دو طرف این مذاکرات را برای هفت ماه (دهم تیر ماه 1394) تمدید کردند و پس از آن رایزنی‌هایی در ژنو، مونیخ، مونترو، زوریخ، استانبول و لوزان برگزار شد.

در لوزان 2 و پس از 9 روز رایزنی فشرده، دو طرف به راه‌حل‌هایی در راستای حصول توافق دست یافتند و بعد از آن اعلام شد که گفت‌وگوها برای نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترک آغاز خواهد شد که در همین راستا رایزنی‌هایی از دوم اردیبهشت تا چهارم اردیبهشت ماه در شهر وین برگزار شد. پس از آن رایزنی‌ها در شهر نیویورک و در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده NPT از دهم تا هفدهم اردیبهشت ماه ادامه یافت و سومین دور این رایزنی‌ها از 22 تا 25 اردیبهشت ماه در وین و چهارمین دور نیز 30 اردیبهشت ماه تا اول خرداد ماه به مدت سه روز باز هم در وین برگزار شد. پنجمین نشست نیز از 5 تا هشتم خرداد به مدت 4 روز در وین و در سطح کارشناسان و معاونان با حضور تیم مذاکره کننده ایرانی و اتحادیه اروپا برگزار و تیم مذاکره کننده آمریکایی به ریاست شرمن نیز به این گفت‌وگوها پیوست. نهم خرداد ماه نیز ظریف و کری در ژنو به همراه معاونانشان و با حضور معاون موگرینی در حدود شش ساعت گفت‌وگو کردند.

انتهای پیام/

 

                                          عضویت در خبرنامه ایران در جهان

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول