اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌و‌گویی در زمان حیات مطرح شد

شیرین‌ترین لحظات عمر همشیره آیت‌الله فاضلیان

معلم پیشکسوت قرآنی در گفت‌و‌گویی در زمان حیات از شیرین‌ترین لحظات عمرش سخن به میان آورد.

شیرین‌ترین لحظات عمر همشیره آیت‌الله فاضلیان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، معلم پیشکسوت قرآنی «اشرف‌السادات فاضلیان» شب گذشته (19 خردادماه) به علت کهولت سن و بیماری دار فانی را وداع گفت.
معلم، چه نام زیبا و عظیم و چه رسالت وزینی. همان کسی که عطایش هنر، لقایش زندگی و سازندگی است و گزاف نیست بگوییم معلم کتاب نور بودن زیبایی و رسالتش زیباتر و سنگین‌تر است و باید این معلم را ستایش کرد که نه تنها اندیشیدن بلکه مسیر و راه بندگی کردن را نیز به تو می‌آموزد.
دیار الوند سه‌شنبه (19 خردادماه) بزرگ بانویی را از دست داد معلمی که تنها هدفش از تعلیم قرآن و مباحث دینی رضای خدا بود و در تمام عمر پربرکتش شاگردان بسیاری را تربیت کرد و همیشه آموزش‌هایش آمیخته با عشق و علاقه مادری به شاگردانش بود.
معلم و بانوی پیشکسوت قرآنی «اشرف‌السادات فاضلیان» که نزدیک 60 سال در شهر همدان و شهرستان‌های تابعه به کار آموزش قرآن و معارف اسلامی مشغول بود به علت بیماری و کهولت در سن 83 سالگی دار فانی را وداع گفت.
این بانوی گرانقدر که علاوه بر برگزاری جلسات قرآن در سطح شهر، پاسخگوی احکام و سئوالات شرعی بانوان بود در زمینه اجتماعی فعالیت گسترده‌ای داشته و با احداث صندوق قرض‌الحسنه به امور افراد بی‌بضاعت رسیدگی و اموال خود را در این راه صرف کرد.
این بانوی پیشکسوت قرآنی از سن 14 سالگی آموزش قرآن را نزد مادرش که ایشان نیز معلم قرآن بوده، آغاز کرد و با کمک برادرش حجت‌الاسلام فاضلیان، امام جمعه ملایر تفسیر حدیث آموخت و پس از آن وارد حوزه علمیه شد؛ پس از پایان تحصیلات حوزوی به دایر کردن جلسات آموزش قرآن پرداخت و برای نشر معارف اهل بیت(ع) تلاش‌های فراوانی کرد و تا پایان عمرش همچنان این جلسات و کلاس‌ها دایر بود.
مراسم تشییع پیکر این معلم قرآن و اخلاق همراه با اقامه نماز به امامت آیت‌الله سیدرضا فاضلیان روز پنج‌شنبه (21 خردادماه) از ساعت 10 صبح از میدان امام زاده عبدالله شهر همدان به طرف گلزار شهدا واقع در باغ بهشت همدان برگزار خواهد شد.
فقدان این بانوی قرآنی و خیر همدانی را به مردم شهیدپرور و جامعه قرآنی تسلیت گفته و علو درجات وی را از درگاه ایزد منان خواستار هستیم.
گزیده‌ای از مصاحبه با این بانوی پیشکسوت قرآنی در دورانی که وی در قید حیات بود:

خانم فاضلیان راهکار شما برای جذب جوانان به جلسات قرآنی چگونه بود؟

از همان ابتدای کار و تشکیل کلاس‌هایم جوایزی تهیه کرده و به مناسبت‌های مختلف به آنها می‌دادم و تعدادی از دختران جوان را به عنوان پیشاهنگ انتخاب و لباس مخصوص برای آنها تهیه کرده و آنها به اجرای مراسم مذهبی می‌پرداختند.

سعی می‌کردم که کلاس‌ها همیشه شاد و جذاب برای جوانان باشد و از آمدن به کلاس لذت ببرند و در حال حاضر آن بانوان جوان خود اساتیدی مجرب در زمینه مباحث دینی و مذهبی شده‌اند.

و احساس شما از حضور و برگزاری این جلسات؟

خداوند را سپاسگزارم که چنین توفیقی را به بنده داد، به گونه‌ای که احساس می‌کنم هیچ‌گاه از عهده شکر این نعمت برنمی‌آیم و همواره گفته‌ام شیرین‌ترین لحظات عمرم زمانی است که در این جلسات حضور دارم.

بهترین الگو از شما برای بانوان ما چیست؟
اگر دختران ما سعی کنند از همان ابتدا به راهی بروند که حضرت زهرا(س) برای آنان ترسیم کرده و آن حضرت را الگوی خود قرار دهند قطعاً مشمول عنایات خداوند قرار خواهند گرفت. حضرت صدیقه کبری(س) در پیشگاه الهی از منزلت ویژه‌ای برخوردارند و خود آن حضرت نیز به پیروان خود توجه خاصی دارند.

* بهره‌مندی همه اقشار از ابعاد شخصیتی مرحومه فاضلیان

یکی از دوستان نزدیک وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت بانوی مکرمه و فاضل همشیره آیت‌الله فاضلیان، امام جمعه ملایر اظهار کرد: شخصیت این بانوی بزرگ بسیار نادر بود، به طوری که همه ابعاد یک فرد بالغ و عالم را در خود داشتند.

اقدس طالبیان این بانوی مکرمه را شخصیتی همه بعدی دانست و گفت: این بانوی بزرگ همواره مشاور همه خانواده حتی آقایان بود، به طوری که با رازداری و راهنمایی‌ها بسیار اثرگذار بودند.

وی تصریح کرد: مرحومه فاضلیان از نظر خدمات مالی کمک‌های زیادی به همه اقشار داشته و در تهیه جهیزیه، دارو برای فقرا و ... همواره پیشگام بود.

طالبیان با بیان اینکه همه اقشار با اعتماد به این بانوی بزرگوار همواره از وی راهنمایی‌هایی را در امور زندگی می‌گرفتند، افزود: کسی نبود که درب منزل این بانوی مرحومه را بزند و محروم از کمک وی برگردد.

وی تصریح کرد: مرحومه فاضلیان با راه‌اندازی وام قرض‌الحسنه در ابعاد اقتصادی نیز گره‌گشای زندگی مردم بود و برای خرید خانه و کالا به متقاضیان وام می‌دادند.

طالبیان، پاسخگویی به سئوالات و احکام را از دیگر صفات بارز وی دانست و عنوان داشت: این بانوی بزرگ با اشرافی که به احکام و دستورات همه مراجع در سئوالات شرعی داشت، همواره به درستی سئوالات مراجعه‌کنندگان را پاسخ می‌داد.

 وی با بیان اینکه مرحومه فاضلیان از نظر اخلاق فردی خوش برخورد بود، بیان کرد: با تعامل، هم‌صحبتی و معاشرت خوبی که با همگان داشت، کسی از این بانو رنجیده خاطر نبود.

طالبیان با بیان اینکه مرحومه معلم قرآن، اخلاق و احکام در کانون اسلامی خواهران بود، اظهار کرد: وی به قدری در کار خود تبحر داشت که معلم‌های زیادی پرورش داده و در تمام شهر و روستا شاگردان وی فعالیت دارند.

وی با اشاره به برپایی کلاس‌های سخنرانی مرحومه فاضلیان، یادآور شد: با توجه به مطالعه زیادی که داشت و در خانواده عالمی پرورش یافته بود، در سخنرانی‌ها بر مطالب تسلط کامل داشت.

طالبیان با بیان اینکه در زمان انقلاب همواره در راستای آرمان‌های انقلاب تلاش کردند، افزود: این بانوی بزرگ هیچ‌گاه انحراف از خط رهبری و انقلاب نداشته و با شناخت کافی و بصیرت راه خود را طی کرد.

وی با بیان اینکه مرحومه فاضلیان در دوران انقلاب سخنرانی‌هایی داشته و مردم را آگاه می‌کردند، افزود: براین اساس کسانی که با وی همراه بودند تربیتی انقلابی و مؤمن یافتند.

طالبیان با بیان اینکه وی فردی باادب و با تقوا بود، اظهار کرد: این بانوی بزرگ فردی رشد یافته در همه ابعاد بود و بصیرت، اخلاق و متانت همواره با آنها بود.

* لحظه‌ای در اشاعه فرهنگ انقلاب و اسلام کوتاهی نمی‌کرد

پرستار مرحومه فاضلیان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه مرحومه فاضلیان از خانم‌هایی بودند که عمل به قرآن داشتند، افزود: همواره جلسات مختلفی با مضمون احکام، قرآن و دعای ندبه را برگزار می‌کردند.

زهرا حمیدی بیان کرد: حرف و عمل این بانوی بزرگوار یکی بود، به طوری که هرچه خود در بالای منبر می‌گفتند، عمل می‌کردند.

وی با بیان اینکه مرحومه فاضلیان عمر خود را در راه اسلام صرف کرد، متذکر شد: لحظه‌ای در اشاعه فرهنگ انقلاب و اسلام کوتاهی نمی‌کرد و حتی در ایام عید نوروز نیز جلسات قرآن ایشان تعطیل نمی‌شد.

پرستار مرحومه فاضلیان عنوان کرد: این بانوی بزرگ همیشه پیرو قرآن و اهل بیت(ع) بود و گفتار و عملشان متضاد نبود.

وی با اشاره به همراهی 25 خود با مرحومه فاضلیان، یادآور شد: بهترین خصوصیت اخلاقی این بانوی بزرگ عمل به قرآن بود و اخلاق نیکویی داشت، به طوری که در این اواخر نیز با وجودی که حالشان مساعد نبود، همچنان ادب در رفتار ایشان مشهود بود.

* اخلاق و رفتار مرحومه فاضلیان زبانزد بود

یکی از کسانی که در جلسات وی همواره حضور داشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه تسلط مرحومه فاضلیان به مباحث منجر به حضور ثابت در جلسات می‌شد، افزود: اخلاق و رفتار بسیار خوب این بانوی بزرگ زبانزد بود و همین رفتار نیکو موجب حضور مستمر در جلسات وی می‌شد.

خانم حجازی تبیین کرد: مرحومه فاضلیان در جلسات با سخنرانی‌ها بصیرت و آگاهی بانوان حاضر در جلسات را ارتقا می‌بخشید که همین امر موجب شلوغی جلسات وی نیز می‌شد.

وی در پایان با بیان اینکه مرحومه فاضلیان تسلط کاملی بر قرآن و احکام داشتند، چنین توضیح داد: در کلاس‌های خود علاوه بر قرآن به نکاتی از زندگی اشاره می‌کردند که بسیار راهگشا بود.

انتهای پیام/89003/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول