اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران مطرح کرد

قرار داشتن 150 هکتار از اراضی شالیزاری مازندران همچنان در استرس کم‌آبی/تغییری در میزان برداشت برنج مازندران ایجاد نشد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: 150 هکتار از اراضی شالیزاری مازندران همچنان در استرس کم‌آبی قرار دارند که 50 هکتار اراضی شالیزاری مازندران خشک شدند.

قرار داشتن 150 هکتار از اراضی شالیزاری مازندران همچنان در استرس کم‌آبی/تغییری در میزان برداشت برنج مازندران ایجاد نشد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، دلاور حیدر‌پور بعد از ظهر امروز در نشست خبری درباره اقدامات انجام شده در جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: در هفته جهاد کشاورزی 103 پروژه مختلف با اعتبار 270 میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی و تملک دارایی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تصریح کرد: این طرح‌ها در 157 روستای استان مازندران اجرا می‌شود که بیش از 20 هزار خانوار روستایی از مزیت این طرح بهره‌برداری می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: در یک‌سال گذشته بیش از 150 میلیارد تومان طرح در حوزه جهاد استان با معرفی از صندوق توسعه ملی به بانک‌های عامل معرفی شدند.

وی با بیان اینکه سال 93 به لحاظ اعتبار وضعیت مناسبی نداشتیم، بیان کرد: میزان اعتبارات اختصاص یافته در حوزه جهاد کشاورزی نسبت به سال 92 از رشد 51 درصدی برخوردار بود.

حیدرپور تأکید کرد: 380 میلیارد تومان اعتبارات تملک دارای به جهاد کشاورزی استان اختصاص پیدا کرد که این اعتبار 51 درصد تخصیص داشت که میزان تخصیص اعتبارات 100 میلیارد ریال بیشتر از سال 92 بود.

وی بیان کرد: در بخش اعتبارات ملی نیز بیش از 300 میلیارد ریال اعتبار در حوزه آب و خاک استان دریافت کردیم که این رقم اعتبار در سال 92 مبلغ 181 میلیارد ریال بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره وضعیت خشک‌سالی و مشکلاتی که برای شالی‌کاران دو شهرستان میاندورود و جویبار به وجود آمد، افزود: با مشکلاتی که در این دو شهرستان به وجود آمد بیش از 200 هکتار از اراضی شالیزاری این دو شهرستان تحت استرس قرار گرفتند که 50 هکتار از اراضی شالیزاری کاملا خشک شد.

وی با اعلام اینکه 150 هکتار از اراضی شالیزاری مازندران همچنان تحت استرس قرار دارند، افزود: با در اختیار قرار دادن پمپ آب و حفر چاه تا حدودی میزان استرس کم‌آبی به این اراضی شالیزاری رفع شد.

حیدرپور دلیل استرسی که برای اراضی شالیزاری جویبار و میاندورود به وجود آمد را قرار گرفتن در انتهای مسیر آب‌رسانی سد شهید رجایی عنوان کرد و گفت: با توجه به گرمای شدید و نیز کاهش ذخیره مخزن سد شهید رجایی مشکل انتقال آب به انتهای مسیر وجود داشت که تلاش شد با مدیریت آب میزان استرس در این بخش نیز تا حدودی رفع شود.

وی با اعلام اینکه با وجود مشکلاتی که در کمبود آب در دو شهرستان میاندورود و جویبار برای تعدادی از کشاورزان ایجاد شد، تغییری چندانی در میزان تولید برنج استان فراهم نشد، افزود: نخستین خوشه برنج مازندران از غلاف بیرون آمد و 25 روز دیگر شاهد برداشت این محصول هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مدیریت استفاده از آب در کشور باید نهادینه شود،گفت: بحران آب در کشور وجود دارد ولی مازندران به شرایط بحرانی در تامین آب نرسید.

این مسئول تبیین کرد: یکی از راه‌های استفاده بهینه برای کنترل آب استفاده بهینه از داشتن الگوی مناسب در مصرف آب است.

حیدرپور در پایان از انجام مطالعه الگو کشت در 24 هزار هکتار از اراضی زیر سد البرز خبر داد و گفت: مطالعات انجام شد که با تخصیص اعتبارات تکمیلی طرح الگوی مناسب کشت در این منطقه براساس داده‌های اقلیمی و طبیعی باید طراحی و اجرا شود.

انتهای پیام/3141/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول