اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حقیقت تلخ کلنگ‌زنی‌های نافرجام

پروژه‌هایی که در کرمانشاه به کما رفته‌اند

پروژه‌های بسیاری در سطح شهر کرمانشاه فقط کلید خورده و به‌دلیل برنامه‌ریزی نامناسب و سوءمدیریت یا تعطیل شده یا با تاخیر فراوان در حال اجرا است.

پروژه‌هایی که در کرمانشاه به کما رفته‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، کم نیستند پروژه‌هایی در سطح شهر که فقط کلید می‌خورند و به‌خاطر عدم برنامه‌ریزی دقیق مدیران و مسائل پیش‌بینی نشده تا مدت‌ها بعد ناتمام می‌مانند و گاهی برای همیشه تعطیل می‌شوند.

رکود پروژه‌های نیمه‌تمام موجب تحمیل ضررهای مالی فراوانی به شهرداری می‌شود و از طرفی شهروندان را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند که مسئولان هم پاسخ‌گوی این مشکلات نیستند.

شاید لازم باشد به مسئولان یادآور شد که مشکلات شهر با برگزاری مراسمات، اهدای جوایز، قدردانی و تمجید از یکدیگر حل نمی‌شوند، بلکه باید با برنامه‌ریزی دقیق برای مشکلات شهر اقدام کرد.

گاهی لازم است مسئولان در هر رده و سمتی برای درک بهتر مشکلات شهر از فضای شهر و پروژه‌های همیشه ناتمام آن بازدید کنند و از نزدیک با مشکلات شهر و مطالبات شهروندان آشنا شوند.

کرمانشاه مدت‌هاست که از مشکل ترافیکی رنج می‌برد و مسئولان چاره راه را در کلنگ‌زنی پروژه‌هایی می‌بینند که یا با چند سال تاخیر اجرایی می‌شوند یا پس از تحمیل هزینه‌های گزافی بلاتکلیف رها می‌شوند.

از آنجا که شهر کرمانشاه به‌عنوان یک کلان‌شهر همیشه با معضل ترافیک روبه‌رو بوده، لذا نیاز مبرم دارد تا پل‌ها و تقاطع‌های هم‌سطح و غیرهم‌سطح در محله‌هایی که حجم ترافیکی بالایی دارند ایجاد شود تا با این اقدام باری از ترافیکی که در این محل‌ها به لحاظ تردد بالا به‌وجود آمده کاسته شود.

درست مانند بسیاری از پروژه‌های کلان دیگر شهر کرمانشاه ماجرا از جایی شروع شد که مسئولان به فکر حل معضل گره ترافیکی تقاطع ده‌مجنون افتادند، اما تنها این گره را کورتر کردند.

این پروژه در اوایل سال 92 کلنگ‌زنی شد و باید 18 ماهه به اتمام می‌رسید که به‌دلایلی از جمله کوتاهی پیمان‌کار، ضعف مدیریتی شهردار قبلی و مشکلات مالی به اتمام نرسید و حالا تاوان کم‌کاری این نهاد خدمت‌رسان را شهروندانی می‌دهند که برای رسیدن به مقصد باید مسیری دوچندان را طی کنند.

بر اساس گزارش فارس، بیشتر پرو‌ژه‌هایی که برای رفع معضل ترافیک در شهر کرمانشاه کلنگ می‌خورند یا ناتمام باقی می‌مانند و مشکلات تردد را دو چندان می‌کنند یا آن‌قدر دیر که می‌شوند مصداق بارز نوش‌دارو پس از مرگ سهراب...

از سوی دیگر در حالی که وظیفه شورای اسلامی شهر نظارت بر پروژه‌های شهری و نظارت بر عملکرد مدیران شهری برای بهبود فضا و معماری شهر است، گاهی دیده شده برخی از اعضای شورای اسلامی شهر گویی در کما به‌سر می‌برند و اطلاعی از روند اجرایی پروژه‌ها ندارند.

احداث تله‌کابین طاق‌بستان، سامان‌دهی آب‌شوران، جابه‌جایی میدان‌بار، افتتاح فرهنگ‌سرای کارمندان و الهیه، حاشیه‌سازی قره‌سو، تقاطع غیرهم‌سطح ده‌مجنون و احداث سوله‌های بحران تنها نمونه‌هایی از پروژه‌های بسیار زیادی است که یا ناتمام رها شده و یا با تاخیر زیاد وضعیت نامناسبی دارند.

اما ماجرا تنها به این هزینه‌هایی که از بیت‌المال مصرف می‌شود ختم نمی‌شود، بلکه این پروژه‌های ناتمام هزینه‌هایی نیز برای شهروندان در پی دارد و گاهی صدای اعتراض آنان شنیده می‌شود.

*سوءمدیریت و کمبود اعتبارات دلیل اصلی وضعیت نامناسب پروژه‌های شهری کرمانشاه

یک عضو شورای شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: پروژه‌های نیمه‌کاره در شهر کرمانشاه به‌دلایلی همچون سوءمدیریت و مشکلات اعتباری وجود دارد.

خسرو زرافشانی علت وجود این پروژه‌ها را کمبود اعتبارات لازم بیان کرد و گفت: در صورت تخصیص مناسب اعتبارات ملی و استانی، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

این مسئول تزلزل بلندمدت در شهرداری کرمانشاه به‌خاطر استعفای پیمان قربانی، شهردار سابق کرمانشاه را یکی از عوامل مهم در رسیدگی نامطلوب به این وضعیت مطرح کرد.

زرافشانی با تاکید بر اینکه انتخاب شهردار جدید و نظارت وی بر امورات شهری در رفع چنین مشکلاتی موثر است، بیان داشت: شهردار باید دستگاه‌های نظارتی در شهرداری را مکلف به رسیدگی و نظارت کند.

وی تاخیر در اجرای پروژه‌های شهری را از جمله مشکلات دیگر در حوزه شهری برشمرد و تاکید کرد: تعامل مسئولان با یکدیگر یک موقعیت خوب برای پیشرفت امور ایجاد می‌کند.

*شهرداری کرمانشاه درآمد پایدار ندارد

عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، گفت: اعتبارات ملی و استانی گاهی برای اتمام پروژه‌ها کافی نیست و یا در زمان مناسب اختصاص پیدا نمی‌کند.

جواد جعفری با اشاره به اینکه گاهی پیمانکاران نیز در زمان تحویل پروژه و روند تکمیل آن خلف وعده می‌کنند، تصریح کرد: چنین پیمانکارانی باید خلع ید شوند.

جعفری با تاکید بر اینکه شورای اسلامی شهر کرمانشاه در مقابل هر گونه کم‌کاری پیمانکاران می‌ایستد، عنوان کرد: مواردی وجود داشته که پیمانکار را خلع ید کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه درآمد شهرداری کرمانشاه بر مبنای درآمدهای روزمره تعریف می‌شود، افزود: شهرداری کرمانشاه دارای درآمد پایدار نیست و این موجب ایجاد مشکلات عدیده می‌شود.

این مسئول بسیاری از درآمدهای فعلی شهرداری کرمانشاه را بر مبنای پیش‌بینی عنوان کرد و یادآور شد: بخشی از این درآمدها محقق نمی‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمانشاه تاکید کرد: ایجاد درآمد پایدار می‌تواند بسیاری از مشکلات شهری را کم کند و بر اساس آن، مبنای اعتباری مشخصی برای پروژه‌ها معین کرد.

*تصمیمات غیرکارشناسی موجب کلنگ‌زنی‌های نامناسب می‌شود

یک عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمانشاه نیز در این خصوص به خبرنگار فارس در کرمانشاه، گفت: برخی تصمیمات عجولانه اتخاذ می‌شود و نتایج مناسبی به‌دنبال ندارد.

سید احسان احسانی با تاکید بر اینکه اجرای برخی طرح‌ها هیچ لزومی ندارد، دلیل رخ دادن چنین اشتباهاتی را کار غیرکارشناسی و بی‌دلیل اعلام کرد.

وی با بیان اینکه هر پروژه‌ای برای اجرا باید توسط یک تیم کارشناسی مورد نیازسنجی و بررسی قرار بگیرد، بیان داشت: انتظار می‌رود مسئولان مربوطه و دستگاه‌های نظارتی نسبت به تاخیر و تعطیل شدن پروژه‌ها با جدیت ورود کنند.

احسانی یکی از وظایف شورای اسلامی شهر را نظارت بر انجام امورات شهری دانست و تصریح کرد: سعی می‌کنیم با تعامل شهرداری نسبت به رفع موانع موجود اقدام شود.

*مسئولان در حراست از بیت‌المال جدیت داشته باشند

یک شهروند کرمانشاهی نیز در این خصوص اظهار کرد: گاهی دیدن پروژه‌های نیمه‌کاره یک چهره زننده به شهر می‌دهد.

رضا محمدی یکی از عوامل تاخیر در اجرای طرح‌ها و یا تعطیل شدن آن‌ها را عدم برنامه‌ریزی مناسب ارزیابی کرد و گفت: مسئولان باید در حراست از بیت‌المال جدیت داشته باشند.

محمدی با بیان اینکه هزینه کردن در یک پروژه و سپس تعطیل شدن آن در واقع هدر دادن منابع اعتباری و مالی است، عنوان کرد: باید یک مرجع قانونی به این موارد رسیدگی کند.

این شهروند کرمانشاهی تاخیر در اجرای طرح‌ها را یک موضوع هزینه‌بردار بیان کرد و گفت: برنامه‌ریزی مناسب، مدیریت صحیح و نظارت دقیق در مرتفع کردن چنین مشکلاتی موثر است.

واقعا چه دلیلی دارد وقتی قرار نیست پروژه‌ای اجرایی شود، برای آن طرح و برنامه و بودجه پیش‌بینی می‌شود؟ پروژه‌هایی که تنها برای خالی نبودن عریضه کلنگ‌زنی شده و نیمه‌کاره ماندند که تا مدت‌ها سیمای شهر را خراب کنند.

=============

گزارش از فاطمه فتحی

= ============

انتهای پیام/2700/ق40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول