اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله فاضل لنکرانی:

تولید سلاح‌های کشتار جمعی از نظر اسلام مصداق واضح فساد و حرام است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه اصل حرمت فساد است در آیه 205 سوره بقره آمده است، گفت: ما از همین بحث برای حرمت تولید سلاح‌های کشتار جمعی استفاده می‌کنیم؛ چرا که از مصادیق واضح فساد است.

تولید سلاح‌های کشتار جمعی از نظر اسلام مصداق واضح فساد و حرام است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط مرکز فقهی ائمه اطهار، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در چهارمین اجلاس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‌های شیعه با تأکید بر اینکه برای فهم عمیق‌تر باید نگاهی مجدد به دین داشته باشیم افزود: یکی از تحریف‌های بدخواهان این است که اسلام با شمشیر رشد کرده است، در حالی ‌که مسئله دعوت به سوی آموزه‌های دینی و تبیین و روشنگری قبل از مسئله جهاد مطرح است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در بخش دیگری از سخنانش افزود: اگر بخواهیم محکمات اسلام و قرآن را شمارش کنیم یکی از آنها اصل رحمت است؛ چنانکه فرمود: کتب علی نفسه‌الرحمة. بعد از عبور از این مرحله در مکتب اهل‌بیت(ع) قاعده‌ای داریم به نام قاعده الزام که نیازمند تحقیق و پژوهش‌های فقهی گسترده و معرّفی و تبیین است.

وی ادامه داد: قاعده الزام در پاسخ به این پرسش مسلمانانی است که می‌گویند اسلام برای ارتباط ما با غیرمسلمانان چه فکری کرده است؟ لکل قوم نکاح» یکی از مصادیق قاعده الزام است. درست است که در فقه ما خرید خمر حرام است و خدا بایع و مشتری را لعنت کرده است ولی در مقابل کسی که این کار را بر اساس دین محرّف خودش حلال می‌داند اگر بیاید و مثلاً خانه‌ای از شما با همان پول خمر، بخرد همه فقها اجازه داده‌اند و این از مصادیق قاعده الزام است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: اینکه برخی گفته‌اند شما رعایت حقوق اقلیت‌ها را ندارید، می‌گوییم این از جهل شماست چون دین ما این نکات متعالی را دارد. در تاریخ داریم که روزی جنازه فردی یهودی را به سمت قبرستان می‌بردند وقتی رسول خدا(ص) این منظره را دیدند بلند شدند و به احترام ایستادند. یاران گفتند که او مسلمان نیست اما پیامبر(ص) فرمودند بالاخره او نفس انسانی داشته است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: از جمله اصول دیگری که باید مطرح و معرفی شود، اصل حرمت فساد است که قرآن کریم در آیه 205 سوره بقره می‌فرماید «وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الفَسَادَ؛ و خداوند تباهکارى را دوست ندارد.» ما از همین بحث برای حرمت تولید سلاح‌های کشتار جمعی استفاده می‌کنیم؛ چرا که از مصادیق واضح فساد است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی افزود: ما باید این اصول را شفاف‌تر به مراکز علمی دنیا منتقل کنیم و یکی از وظایف ما و شما همین ارتباط با مراکز علمی است.

انتهای پیام/2258/صا/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول