اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مطرح کرد

تب کریمه‌کنگو تنها یک قربانی در مازندران داشته است/علت بروز بیماری در مازندران

معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: کشته شدن نفر دوم در مازندران در اثر ابتلا به تب کریمه‌کنگو کذب است و تنها یک مورد فوتی داشتیم.

تب کریمه‌کنگو تنها یک قربانی در مازندران داشته است/علت بروز بیماری در مازندران
محسن اعرابی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری درباره شایعه فوت یکی دیگر از افراد مبتلا به تب کریمه‌کنگو در استان مازندران اظهار کرد: یک مورد مشکوک بیماری در مازندران داریم که در شهرستان چالوس بستری است و این فرد در حال حاضر تحت درمان قرار دارد.

وی اضافه کرد: فرد فوت شده همان یک مورد بود که اطلاعات آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت که اطلاعات این فرد به تهران ارسال شد و اقدامات درمانی نیز در حال انجام است.

معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم مازندران درباره بروز بیماری تب کریمه‌کنگو اظهار کرد: بیماری سی‌.سی.اچ.اف یک بیماری خون‌ریزی‌دهنده تب‌دار حاد ویروسی است که به وسیله کنه منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: با وجودی که بیماری مخصوص حیوانات است ولی موارد تک‌گیر و همه‌گیرهای ناگهانی این بیماری در انسان‌ها نیز اتفاق می‌افتد، مهم‌ترین راه آلودگی کنه، خون‌خواری کنه نابالغ هیالوما از مهره‌داران کوچک است، یک بار آلودگی موجب می‌شود که کنه در تمام طول مراحل تکامل آلوده باقی بماند.

اعرابی اضافه کرد: عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن بر روی پوست ایجاد می‌شود، این بیماری در حیوانات اهلی هیچ‌گونه علائم مشخصی ندارد، خطر انتقال در انسان در طی ذبح حیوان آلوده یا به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان در طی دوره کوتاه مدت پس از ذبح حیوان وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: تماس محافظت نشده با خون و بافت بیماران به‌ خصوص در مرحله خون‌ریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها شود باعث انتقال بیماری می‌شود.

وی با اعلام اینکه دامداران و کشاورزان بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند، گفت: شیوع بیماری بیشتر در فصل گرم سال و همزمان با فصل فعالیت مخزن بیماری‌ کنه‎هاست.

اعرابی با اعلام اینکه به مردم در مورد محافظت در برابر گزش کنه به وی‍‍ژه کودکان باید آموزش داده شود، بیان داشت: در هنگام تماس با دام باید از لباس پوشیده و مخصوص به رنگ روشن استفاده شود و پس از خروج از محل نگهداری دام‌ها لباس‌ها باید تعویض شود.

وی با اعلام اینکه ذبح حیوانات باید در کشتارگاه‌ها انجام شود، افزود: برای جلوگیری از بروز مشکل باید گوشت مورد تایید دامپزشکی در سبد کالایی خانوارها قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: در مصرف گوشت نیز دقت شود که لاشه دام پس از ذبح در یخچال نگهداری شده و سپس با پوشیدن دستکش آن را قطعه قطعه کرده و مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان گفت: در صورت ذبح دام روی خون و ترشحات ریخته شده محلول سفید کننده خانگی با رقت یک به 100 ریخته و پس از 15 دقیقه با آب و صابون شسته شود.

انتهای پیام/86004/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول