اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

عزم ازبکستان برای مقابله با نفوذ داعش

کمیته امنیت ملی ازبکستان از عزم این کشور در جهت مبارزه با افراط‌گرایی بخصوص «داعش» در این جمهوری خبر داد.

عزم ازبکستان برای مقابله با نفوذ داعش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند به نقل از «ریانووستی.رو»، کمیته امنیت ملی ازبکستان امروز در گزارشی اعلام کرد که دولت این کشور با پخش ایده‌های افراط‌گرایی مخالف است و در این زمینه تمام فعالیت خود را در جهت مبارزه با این گروهها در دست می‌گیرد.

این مرکز عنوان کرد، تاشکند با ایجاد «خلافت جهانی» مخالف است و مبارزه با این گروهها را نه تنها با کمک خدمات امنیتی بلکه با کمک شهروندان، رسانه‌های گروهی و نمایندگان جامعه اسلامی ادامه می‌دهند.

در این زمینه یکی از مقامات امنیت ملی ازبکستان اظهار داشتند: در حال حاضر در صفوف سازمان‌های تروریستی(داعش) تقریبا 5 هزار نفر از اعضای سازمان حرکت اسلامی ازبکستان» حضور دارند که فعالیت این گروه در برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ از جمله روسیه و آمریکا ممنوع شده است.

وی ادامه داد: طبق آخرین اطلاعات بدست آمده بیشتر اعضای حرکت اسلامی از شهروندان ازبکستان هستند که این موضوع باعث نگرانی کشور شده است.

وی افزود: داعش برنامه ریزی کرده بود که در بهار سال جاری در قلمرو ازبکستان در جشن «نوروز» و همچنین در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری این کشور یک سری حملات تروریستی را انجام دهند.

این مقام امنیتی ازبکستان افزود: بر این اساس و در جهت مبارزه با افراط گرایی، امروز در شهر تاشکند و تمام استان‌های ازبکستان توسط بنیاد خیریه «محله» (یک سازمان خودگردانی محلی) و همچنین ادارات شهری، استانی و ناحیه‌ای سمینارهای سازماندهی شده و تهدید تروریسم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هم‌اکنون در ازبکستان 9 هزار و 804 واحد نهادهای محلی شهروندان فعالیت می‌کنند.

در این سمینارها برای نمایندگان کمیته‌های محلی، شرکت کنندگان نهادهای داوطلب  در حفاظت از نظم قانونی و افرادی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند توصیه‌های در جهت آشنایی با افراط‌گرایی داده شد.

یکی از شرکت‌کنندگان این سمینار گفت: اطلاعاتی در مورد گروه‌های تروریستی فعال از جمله در مورد داعش در اختیار ما گذاشته شد که به نوبه خود بسیار عالی بود.
همچنین در این زمینه تلویزیون ملی ازبکستان امروز چند کلیپ ویدئویی را پخش کرد که در آن 9 زن به سوریه و عراق رفته و از آنها فقط یک زن توانسته به کشور برگردد.

در این برنامه تلویزیونی تاکید شد که تروریستها از طریق شبکه‌های اینترنتی با زنانی که  دارای مشکلات اقتصادی هستند ارتباط برقرار می‌کنند و پس از مدتی آنها را با قول زندگی مرفه به مناطق جنگی اعزام می‌کنند که در نهایت این افراد باید با شبه‌نظامیان در این گروهها ازدواج کنند.

در حال حاضر و براساس گزارشات مقامات دولتی کشورهای آسیای مرکزی تعداد قابل ملاحضه‌ای از شهروندان این جمهوری‌ها در سوریه و عراق و در صفوف داعش حضور دارند که این موضوع موج نگرانی برای این کشورها را به ارمغان آورده است.

انتهای پیام/ز
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول