اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

تحلیلگر سوری در گفت‌وگو با فارس:

آمریکا مجبور به عقب‌نشینی از خطوط قرمز رهبری ایران شد

تحلیلگر سوری جمع‌بندی گروه 1+5 با ایران در مذاکرات هسته‌ای وین را نتیجه صبر چندین ساله ملت ایران توصیف و تاکید کرد: خطوط قرمز و «نه‌ها»یی که رهبر معظم انقلاب ایران برای مذاکرات وین ترسیم کرده بود موجب عقب‌نشینی آمریکایی‌ها شد.

آمریکا مجبور به عقب‌نشینی از خطوط قرمز رهبری ایران شد

«میشیل کلاغاصی» تحلیلگر و نویسنده سوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق در خصوص مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران در وین، با بیان اینکه ایران در موضوع هسته‌ای خود دشواری‌های سختی را متحمل شده است، گفت: تهران بهای سنگینی برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای داده و در نتیجه آن به پیشرفت‌های بزرگ علمی و سازندگی و خودکفایی بالا رسیده است.

وی افزود: با وجود اینکه پرونده هسته‌ای ایران را بین‌المللی کردند و قدرت‌های بزرگ در آن دخالت کرده و گروهی از کشورهای عضو دائم شورای امنیت تشکیل داده و بارها مذاکرات پیچیده‌ای برگزار کردند اما ایران همواره با صبر و درایت و حمایت سطح بالای علمی داشنمندان خود در همه این مذاکرات سود برده است.

نویسنده سوری گفت: امروز برای آمریکا، امضا کردن توافق نهایی با ایران سخت اما ضروری است برای رسیدن به این مهم، شرکا و متحدان منطقه‌ای خود و در راس آن اسرائیل و عربستان را به زحمت راضی کرد، به گونه‌ای که حتی در ظاهر امر شکافی بین آمریکا با اسرائیل به دلیل حصول احتمالی توافق با ایران ایجاد شده است.

کلاغاصی تصریح کرد:همین خطوط قرمز و «نه‌ها»یی که رهبر معظم انقلاب ایران برای مذاکرات وین ترسیم کرده بود موجب عقب‌نشینی آمریکایی‌ها شد که نخستین این «نه‌ها»، نه به تاخیر در رفع تحریم‌ها و تاکید بر ضرورت رفع کامل تحریم‌ها است، دومین آن، «نه» به بازرسی از تاسیسات نظامی و امنیتی ایران است و «نه» سوم به بازجویی از دانشمندان هسته‌ای ایران است.

وی افزود: ایرانی‌ها احساس کردند که جامعه بین‌المللی به دنبال جاسوسی از سامانه‎های دفاعی ایران است، بیش‌تر از اینکه بخواهد از میزان التزام ایران به توافق هسته‌ای مطمئن شود و به همین خاطر هرگز تسلیم نشده و از مواضع خود عقب‌نشینی نکردند.

تحلیلگر سوری گفت: در این بین ایرانی‌ها با آرامش تمام مذاکرات را دنبال کرده و به موفقیت تیم مذاکره کننده هسته‌ای خود در وین اعتماد دارند، چون می‌دانند که رهبری ایران بر گرفتن حقوق ملت خود و به خصوص در پرونده هسته‌ای مصمم است.

وی افزود: ما می‌دانیم که غرب و کشورهای مذاکره کننده به رهبری آمریکا پس از امضای توافق هسته‌ای با ایران برای انعقاد قراردادهای اقتصادی و تجاری با آن گوی سبقت را از یکدیگر ربوده و از این پس، ایران یک قدرت بسیار بزرگ است.

تحلیلگر سوری در پایان سخنان خود گفت: ما در انتظار امضای توافق هسته‌ای هستیم و پیشاپیش این پیروزی و ورود به باشگاه قدرتمندان هسته‌ای جهان را به جمهوری اسلامی ایران و همه جهادگردان عرصه دیپلماسی و ملت صبور ایران تبریک می‌گوییم.

وی افزود: مذاکرات هسته‌ای با ایران به معنای اعتراف منطقه و جهان به نقش سیاسی آتی این کشور در منطقه و جهان است به اعتقاد من در پی این توافق، جهان به سوی آرامش و صلح در منطقه پیش می‌رود و رژیم‌هایی در منطقه و در راس آن عربستان اگر بخواهند عاقلانه تدبیر کنند باید دست از حمایت گروه‌های تروریستی-تکفیری برداشته و به جنگ‌های منطقه پایان بدهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول