اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع دستی خراسان جنوبی مطرح کرد

نمد بیرجندی از اقلام اصلی جهیزیه در عصر قاجار

معاون صنایع دستی اداره‌ کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: نگاهی به اقلام مهریه در اسناد به جای مانده در عصر قاجار گواه بر قدمت نمد‌مالی در منطقه است به گونه‌ای که نمد سفید عمل بیرجند یکی از اقلام جهیزیه محسوب می‌شده است.

نمد بیرجندی از اقلام اصلی جهیزیه در عصر قاجار

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، حسین عباس‌زاده اظهار داشت: نمدمالی یکی از صنایع دستی بومی خراسان جنوبی است که از دیرباز در این منطقه رایج بوده و بدان وسیله مفرش فراهم می‌آورده‌اند.

وی افزود: در سال 1369 حدود 200 نقطه روستایی در استان به این حرفه اشتغال داشته‌اند که در مقایسه با سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی، بیشترین تعداد به بیرجند تعلق داشته است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: یک قرن قبل در بیرجند اصناف و صاحبان حرف از همدیگر به طور کامل مجزا شده و هر یک در جایی از بافت شهر که به صورت سنتی به آن‌ها تخصیص یافته بود، به حرفه و شغل خود اشتغال داشتند.

عباس‌زاده بیان داشت: در بازار کلاه مال‌های بیرجند منظره صدها کلاه نمدی به شکل‌های مختلف میرزایی، پهلوی، برزگری و آخوندی به رنگ‌های گوناگون که قالب زده و در آفتاب قرار می‌دادند که خشک شود، دیدنی بوده است.

وی ادامه داد: نگاهی به اقلام مهریه در اسناد به جای مانده در عصر قاجار نیز گواه بر قدمت نمد مالی در منطقه است به گونه‌ای که نمد سفید عمل بیرجند یکی از اقلام جهیزیه محسوب می‌شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اذعان داشت: امروزه نمدمالی در منطقه رونق گذشته خود را از دست داده و استفاده از نمد به عنوان زیرانداز بسیار محدود است.

عباس‌زاده خاطرنشان کرد: کار تولید نمد در خراسان جنوبی صرفا محدود به ساخت لباس ویژه چوپانان یعنی کپنک است که از پشم بهاره گوسفند تهیه می‌شود و در لفظ محلی به آن کرگوش می‌گویند.

وی یادآور شد: کارگاه نمدمالی روستای سلم‌آباد آخرین نسل از بیشمار کارگاه‌های نمدمالی خراسان جنوبی به شمار می‌آید و استادکاران فعال در این کارگاه با توجه به کهولت سن و بیماری همچنان به این حرفه اشتغال دارند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: ثبت مهارت نمدمالی به شماره 212 در فهرست عادی میراث ناملموس، ساخت فیلم مستند نمد مالی، مستند نگاری نمدمالی خراسان جنوبی با تکیه بر نمدمالی در روستای سلم‌آباد، تجلیل از پیشکسوتان این هنر و تقدیر در قالب هنرمند برگزیده بخشی از اقدامات معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی استان در راستای حمایت از این هنر بومی است.

انتهای پیام/224848/ن/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول