اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای اولین بار

طرح‌های ثبت جهانی فرش اردبیل رونمایی شد

با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران از 15 طرح فرش اصیل ایرانی که به تازگی به ثبت جهانی رسیده است در اردبیل رونمایی شد.

طرح‌های ثبت جهانی فرش اردبیل رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عصر امروز و در مراسمی که در حاشیه گشایش نهمین نمایشگاه فرش دستبافت اردبیل در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی اردبیل برگزار شد از طرح‌‌‌ها و لوح آثار فرش دستبافت اردبیل که به ثبت جهانی رسیده و سازمان مالکیت فکری به انجام رسیده است، رونمایی شد.

این طرح‌ها شامل گلستان، سوماق نقشه، ستاره نقشه، شمسیرنقشه، شیخ ممد نقشه، قیچی نقشه، کناره کله قوچ، شیروان نقشه، ماهی میراشرف، یروتچی نقشه، ماهی پیرمادر، سینی نقشه، ‌افشان نقشه، تک گل نقشه، بویک بوته، آثار ابنیه تاریخی هستند که به ثبت جهانی رسیده‌اند.

در این مراسم رئیس مرکز ملی فرش ایران از تهیه لوح ثبت جهانی آثار و طرح‌های فرش دستبافت اردبیل خبر داد و گفت: سازمان مالکیت فکری جهانی این لوح‌ها را به کشورهای مختلف اعطا می‌کند که ما در سطح کشور تاکنون در سال 92 برای پنج منطقه و اواخر سال گذشته برای 10 منطقه این لوح‌های ثبت جهانی را دریافت کردیم.

حمید کارگر گفت: با این ثبت جهانی دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند الگوبرداری و یا کپی‌برداری این طرح‌های اصیل منطقه‌ای را داشته باشد چراکه این شناسنامه‌های طرح‌ها به نام استان اردبیل و با برند شناخته شده ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: این کار سبب می‌شود تا میراث ارزشمند فرش دستبافت ما به یغما نرود و با ثبت ملی این آثار به صورت منطقه‌ای امیدواریم همه آثار ارزشمند فرش دستبافت شایستگی‌های و زیبایی‌های خود را داشته باشد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه تاکنون در 15 منطقه کشور این ثبت جهانی طرح‌های فرش دستبافت به انجام رسیده است، ادامه داد: این خود حرکتی خواهد بود تا با ثبت جهانی طرح‌های فرش دستبافت یک حرکت بازدارنده‌ای را در تقلب و یا کپی‌برداری آن شاهد باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، کارگر در پایان سخنان خود گفت: قطعا با این حرکت رقبای ما نیز به فکر ارائه طرح‌های جدید خواهند بود اما به یقین طرح‌هایی که به ثبت جهانی رسیده است برندی شاخص برای فرش استان اردبیل خواهد بود.

انتهای پیام/62001/ذ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول