اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

چهل و سومین «عصرانه ادبی فارس»/۱

حنیف: «لحظه‌ها جا می‌مانند» نمونه برجسته رمان انقلاب است/ خورشاهیان: قوجق چیزی از خالد حسینی کم ندارد

یک نویسنده در چهل و سومین «عصرانه ادبی فارس» گفت: قوجق چیزی از نویسنده‌ای چون خالد حسینی نویسنده افغانستانی کم ندارد و تنها تفاوت او با این نویسنده در این است که انگلیسی نمی‌نویسد و به مملکتش خیانت نمی‌کند.

حنیف: «لحظه‌ها جا می‌مانند» نمونه برجسته رمان انقلاب است/ خورشاهیان: قوجق چیزی از خالد حسینی کم ندارد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، چهل و سومین «عصرانه ادبی فارس» ویژه یوسف قوجق با حضور اکبر خلیلی، محمد حنیف، جعفر ابراهیمی (شاهد)، هادی خورشاهیان، علی‌محمد مؤدب، محمدرضا اصلانی، محمدعلی گودینی، علی اصغر عزتی‌پاک، مجید سعدآبادی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات در خبرگزاری فارس برگزار شد.

*«لحظه‌ها جا می‌مانند» نمونه برجسته رمان انقلاب اسلامی است

محمد حنیف نویسنده و پژوهشگر در چهل و سومین «عصرانه ادبی فارس» گفت: تنوع حضور طیف‌های مختلف و صاحبان اندیشه در این جلسه نکوداشت، خود گواهی است روشن بر ارزش‌های وجودی شخصیت یوسف قوجق و آثارش و نشانه‌ای بر فروتنی، سادگی و فرانگری و نگاه منصفانه او در رمان ارزشمند «لحظه‌ها جا می‌‌مانند». اثری که نویسنده در آن توانسته از دریچه روح زمانه حاکم به وقایع تاریخی می‌نگرد.

وی افزود: رمانی که هرچند گاه مقهور جنبه پژوهشی خود شده و از ارزش افتاده و به گزارش‌نویسی تمایل پیدا کرده، اما همچون دو فصل آغازین و پایانی آن، توانسته با جادوی قلم، مخاطب را به دنیای راز گذشته شهرزاد قصه‌گو ببرد. این اثر یک اثر بسیار تاریخ، موشکافانه، واقع‌گرایانه و ... که در مجموع می‌توان آن را نمونه‌ای برجسته از رمان انقلاب اسلامی خواند.

نویسنده رمان «کلاه جادویی و مجسمه مسی» در ادامه سخنانش گفت: در تقسیم‌بندی رمان‌های انقلاب اسلامی باید به سه دسته اشاره شود، داستان انقلاب اسلامی با محوریت انقلاب، داستان انقلاب اسلامی با زاویه اندیشه‌های چپ و داستان انقلاب اسلامی از زاویه نگاه مسائل مفهومی در سیاست.

وی اضافه کرد: برای اینکه مشخصه‌های رمان انقلاب اسلامی مشخص شود، باید به چند شاخص اشاره شود، هویت دینی و رهبری امام خمینی(ره)، آغاز انقلاب از قیام 15 خرداد، پایگاه بودن مسجد و روحانیت، عدم تمرکز بر شعارهای عدالتخواهانه اقتصادی و تمرکز بر شعارهای دینی، هیأتی بودن فعالیت‌ها، تخریب مظاهر فساد چون مشروب‌فروشی‌ها و... از جمله مظاهر رمان انقلاب اسلامی است.

*تمام مظاهر داستان انقلاب در کار قوجق وجود دارد

حنیف در پایان سخنانش گفت: تمام مظاهر داستان انقلاب اسلامی در کار قوجق وجود دارد، همچنین عناصر داستان و نکات فنی نیز در رمان لحظه ها جا می‌مانند رعایت شده است و من به خاطر انتشار این کتاب به انتشارات شهرستان ادب تبریک می‌گویم زیرا کار خوبی را در حوزه انقلاب اسلامی برای انتشار انتخاب کرده‌اند.

*قوجق چیزی از خالد حسینی کم ندارد

هادی خورشاهیان در این مراسم گفت: من و یوسف قوجق اهل یک زادبوم هستیم، از همین رو می‌خواهم از نادر ابراهیمی، عبدالرحمان عونق و... یاد کنم. یوسف قوجق یک نویسنده بومی‌نویس است و من وی را دوست دارم.

وی افزود: قوجق فرد شریفی است و همین مسئله وی را دوست داشتنی می‌کند واین نکته در آثار وی نیز مشهود است. این نویسنده در جایگاه اصلی خودش قرار ندارد، در حالی که چیزی از نویسنده‌ای چون خالد حسینی که یک نویسنده افغانستانی است کم ندارد و تنها تفاوت او با این نویسنده در این است که انگلیسی نمی‌نویسد و به مملکتش خیانت نمی‌کند.

خورشاهیان در ادامه گفت: قوجق در جایگاه واقعی‌اش تاکنون دیده نشده و کمتر اجازه داده شده قدرش شناخته شود. او فرد نازنینی است و ادبیات او مانند خودش است. وی به سرزمین و زادبومش عشق می‌ورزد و به این سرزمین تعلق دارد.

*قوجق از فضای اجتماعی کشورش دور نیست

محمدرضا اصلانی در ادامه این مراسم گفت: 5 سالی می‌شود که یوسف قوجق را از نزدیک می‌شناسم، ولی با آثار او از سال 65 آشنا هستم. او دارای 25 عنوان رمان و مجموعه داستان است و حدود 13 سال نیز به عنوان مشاور فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان مشغول به فعالیت بوده است.

وی افزود: البته حضور در کشور ترکمنستان موجب نشده که وی از فضای اجتماعی کشورش دور شود و آثار او گواه بر زیست پیوسته او در این فضا دارد. آخرین اثر او با عنوان «وقت جنگ دوتارت را کوک کن» که از سوی انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده، نیز اثری شایسته توجه است.

اصلانی گفت: قوجق یک نویسنده بومی‌نویس است و در سبک واقع‌گرایانه اثر خلق می‌کند، برای اینکه یک اثر جهانی شود، نیاز است که آن اثر بومی یک منطقه باشد و به تعبیری بوی همان منطقه را بدهد و در کارهای قوجق ما این بو را استشمام می‌کنیم.

وی در پایان سخنانش گفت: کارهای قوجق بدون پشتوانه نبوده و پشت اثر یک تحقیق قرار دارد. آثار او سرشار از ارزش‌های قومی، ملی و مذهبی است و هر جا در کارهایش به آداب و سنن اشاره می‌کند، رسومات غلط را نیز نقد می‌کند.

*بی‌حاشیه بودن ویژگی قوجق است

محمدعلی گودینی نویسنده «تالار پذیرایی پایتخت» با اشاره به خاطره‌ای گفت: در سال های 58 و 59 و شاید سال 60 در یکی از روزنامه‌ها می‌خواندم که خبرنگار آن روزنامه به منطقه‌ای از مناطق ترکمن نشین رفته بود و دیده بود هم عکس امام خمینی(ره) و هم عکس شاه روی دیوار است و وقتی سوال کرده بود، پاسخ شنیده بود که ما درست نمی‌دانیم که واقعاً انقلاب شده یا خیر، و این نشان می‌دهد که رژیم طاغوت تا چه میزان بر مردم ترکمن‌صحرا ظلم کرده است.

وی افزود: در سال‌های 60 قوجق و آقای پاک و عونق به حوزه هنری آمده بودند و حوزه از این نویسندگان ترکمن حمایت می‌کرد و این حمایت از این نویسندگان که حکومت قبل آنها را در ناآگاهی نگه داشته بود یک اتفاق مثبت به شمار می‌رفت.

این نویسنده با اشاره به خصوصیت اخلاقی قوجق گفت: بدون حاشیه بودن و نه تندرو و نه کندرو بودن، دو ویژگی شخصیتی قوجق است، کارهای قوجق نه تکرار بوده و نه کار فوق‌العاده‌ای بوده است و این نشان از رویکرد وی دارد. اگر می‌گویم کارهای او فوق‌العاده نبوده به خاطر این است که تحت‌تأثیر آتش بدون دود نادر ابراهیمی هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول