اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

کارشناسان عراقی در گفت‌وگو با فارس:

عدم همراهی بغداد با واشنگتن در منطقه دلیل لغو معامله تسلیحاتی بود

کارشناسان عراقی با بیان اینکه به تعبیر واشنگتن مقامات بغداد مطابق با راهبرد آمریکا در منطقه حرکت نمی‌کنند، گفت که بر این اساس واشنگتن، عراق را در جمع ائتلاف‌های خود در منطقه وارد نکرده و در تحویل سلاح به عراق به خصوص هواپیماهای اف 16 سنگ‌اندازی کرده است.

عدم همراهی بغداد با واشنگتن در منطقه دلیل لغو معامله تسلیحاتی بود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد، تنوع بخشی به منابع تامین سلاح به ضرورتی آشکار برای مقامات عراقی تبدیل شده است به خصوص که آمریکا برای عملی کردن قراردادهای تسلیحاتی خود با بغداد همواره کارشکنی می‌کند.

بغداد و مسکو دیروز پنجشنبه در پایان سفر وزیر دفاع عراق به روسیه، یک توافقنامه امنیتی امضا کردند.

وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافقنامه را «خالد العبیدی» وزیر دفاع عراق و «الکساندر فومین» رئیس سازمان فدرال همکاری‌های فنی و نظامی روسیه و در شهر سن پترزبورگ امضا کرده‌اند.

دیدار العبیدی در پی سفر اواخر اردیبهشت ماه حیدر العبادی نخست وزیر عراق به مسکو انجام شد که گفته می‌شود، واکنشی به کارشکنی‌ آمریکایی‌ها در تحویل تسلیحات خریداری شده از واشنگتن است.

«حبیب الطرفی» نماینده جریان ائتلاف ملی در پارلمان عراق در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد در این خصوص تاکید کرد: تنوع بخشی به منابع تامین سلاح نیروهای عراقی موجب خواهد شد که این کشور در مضیقه قرار نگیرد، به همین خاطر است که عراق برای تامین تسلیحات مورد نیاز خود به سوی دیگر کشورها از جمله روسیه روی آورده است.

وی افزود: این غیرمنطقی است که عراق منبع واحدی برای تسلیح داشته باشد به خصوص در شرایط آشفتگی امنیتی که منطقه در آن به سر می‌برد.

نماینده پارلمان عراق در خصوص مخالفت احتمالی واشنگتن با قرارداد تسلیحاتی بغداد-روسیه گفت: عراق کشور مستقلی است و مثل دیگر کشورها برای تحقق منافع خود تلاش می‌کند بنابراین بغداد، سرسپرده واشنگتن نیست که موجبات عصبانیت آن را فراهم کرده باشد.

مقامات بغداد منطبق با راهبرد واشنگتن رفتار نمی‌کنند

«احمد الشریفی» کارشناس امور راهبردی عراق نیز درباره اقدام فوری واشنگتن در تحویل هواپیماهای پیشرفته اف16 به مصر در سایه کارشکنی برای تحویل سلاح به عراقی‌ها گفت: مصر عمق راهبردی عربستان که متحد قوی‌تر آمریکا در منطقه است محسوب می‌شود، در حالی که این درباره عراق صدق نمی‌کند، ارتش مصر سالانه یک میلیارد و سیصد میلیون دلار کمک از آمریکا دریافت می‌کند.

وی افزود: عراق بر خلاف مصر تقریبا به طور مستقل کار می‌کند، به تعبیر واشنگتن، مقامات بغداد مطابق با راهبرد آمریکا در منطقه حرکت نمی‌کنند بنابراین عراق را در جمع ائتلاف‌های خود در منطقه وارد نکرده است و همه این مسائل موجب شده که واشنگتن در تحویل سلاح به عراق به خصوص هواپیماهای اف 16 تردید داشته باشد.

سفارت آمریکا در قاهره دیروز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا هشت فروند جنگنده «اف – 16 طراز 52» را امروز و فردا به مصر تحویل می‌دهد.
این بیانیه افزود: چهار فروند دیگر از این نوع هواپیما پاییز 2015 تحویل مصر خواهد شد.

الشریفی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس گفت: باید این هشدار را جدی گرفت که بار دیگر احتمال اینکه تسلیحات نیروهای عراقی همچون دفعات پیش به دست گروهک تروریستی داعش وجود دارد بنابراین در برهه کنونی نیاز به سلاح برای نابود کردن آنچه که به دست تروریست‌های داعش افتاده جدی است.

عراق و آمریکا در سال 2011 یک قرارداد بزرگ تسلیحاتی در چارچوب توافقنامه امنیتی دو کشور امضا کردند که تنها 36 فروند جنگنده اف 16 بخشی از این قرارداد بوده است، آمریکایی‌ها برغم نیاز عراق در جنگ علیه داعش طی یک سال گذشته و فشار شدید سیاسی در بغداد، فعلا 4 فروند از این جنگنده‌ها را حدود دو هفته پیش تحویل عراق داده‌اند.

با این حال این جنگنده‌ها نیز آن طور که مقامات سیاسی عراق از جمله در کمیسیون امنیت و دفاع عراق گفته‌اند، آماده عملیات نظامی نیستند و آمریکایی‌ها آنها را مسلح تحویل نداده‌اند.

انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول