اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  جامعه, خانواده و جوان

روز پزشک زمان خوبی برای مرور 5 رویداد تامل برانگیز امسال است

مرگ خدایان سفیدپوش در رسانه های اجتماعی

نباید از این واقعیت چشم پوشید که پزشکان برای بازیابی جایگاه خود در میان مردم باید فکری کنند. بیان این پنج نمونه به معنای تایید همه آن ها نیست اما باید از پزشکان پرسید چه شده است که عملکرد آنان اینگونه مورد نقد مردم قرار گرفته و درباره آن قضاوت می شود؟

مرگ خدایان سفیدپوش در رسانه های اجتماعی

زمانی که تافلر* از «مرگ خدایان سفیدپوش» در دهه 80 میلادی سخن می گفت شاید کمتر کسی به ترجمه امروزین این مساله فکر می کرد. منظور این نویسنده و آینده پژوه آمریکایی از مرگ خدایان سفید پوش شکسته شدن اقتدار پزشکان زیر سایه رشد دانش پزشکی شهروندان بود که از نظر تافلر این پدیده محصول تکنولوژی های جدید ارتباطی است.

در عصری که رسانه های اجتماعی، زندگی اجتماعی را رسانه ای تر کرده اند به گونه دیگری طبقه پزشکان مورد هجوم تکنولوژی های ارتباطی قرار گرفته اند. شاید نمونه های زیر گوشه ای از این روایت های مردمی و نقد آنان نسبت به اشکالاتی باشد که در جامعه پزشکی می بینند. سال 1394 از ابتدای فروردین با این حاشیه ها همراه بود و تصاویر و نوشته هایی که در رسانه های اجتماعی دست به دست می شد هرچند تماما واقعیت نداشت اما از یک واقعیت دیگر پرده برمی داشت و آن هم گوشه هایی از دلخوری های مردم از عملکرد ناروای برخی پزشکان بود.

روز پزشک زمان مناسبی برای تامل درباره این اتفاقات و رویکرد مردم نسبت به آن است.

«در حاشیه» های حمایت از انتقادات مدیری

سریال طنز در حاشیه که نوروز امسال از تلویزیون پخش شد دست مایه خوبی برای بیان نقدها و طنزها درباره عملکرد برخی از پزشکان بود که مردم از آن ها ناراضی بودند. برآشفتگی جامعه پزشکی از این سریال طنز در افکار عمومی مقبول نیفتاد و نبود روحیه نقدپذیری در میان اطبا، دست مایه شبکه های اجتماعی شد. جامعه پزشکی می توانست از این شرایط برای خود فرصت بسازد اما با واکنش های خود موجب شد پست های مختلفی در شبکه های اجتماعی در این باره به اعتراض از آن ها، اشتراک گذاری شود.

زیرمیزی و دستمزدهای نجومی

پس از این که وزیر بهداشت درباره برخورد با زیر میزی بگیران اظهار نظر کرد جامعه پزشکی واکنش نشان داد. واکنشی که این بار در شبکه های اجتماعی بی پاسخ نماند و کسانی که قربانی زیر میزی بودند و نبودند به عملکرد برخی از پزشکان در بزنگاهی که دست همراهان مریض زیر سنگ است! اعتراض کردند و به ماجرای زیر میزی ها از نگاه خود پرداختند. در میانه این ماجرا جداولی از دستمزدهای پزشکان نیز با اعداد و ارقام نجومی در شبکه های اجتماعی دست به دست شد. قبل تر ها هم وزیر بهداشت گفته بود که برخی اشتباهی پزشک شده اند.

قتل پزشک اردبیلی؛ شایعاتی که «پیام» داشت

در ماجرای قتل پزشک اردبیلی هرچند پس از گذشت زمان روشن شد که رسانه های اجتماعی در روایت ماجرا عجله کرده اند اما آن چه در این مورد باید مدنظر جامعه پزشکی قرار گیرد روایت هایی بود که هرچند شاید مغرضانه تولید و دست به دست شدند اما این پیام ها روی احساسات مردمی سوار شدند که از عملکرد برخی از پزشکان ناراضی بودند. همین شد که روایت های مختلف، متناسب با سطح نارضایتی مردم از پزشکان شکل می گرفت و از قتل پزشک اردبیلی چنان شایعاتی ساخته شد که دیگر تشخیص اصل ماجرا دشوار بود.

وسایلی که در شکم بیماران جا می ماند!

این البته قصه تازه ای نبود؛ جاگذاشتن وسایل جراحی در شکم بیماران امسال نیز با یکی دو نمونه کافی بود تا سوژه خطاهای پزشکی دوباره وارد شبکه های اجتماعی شود.

تلاش چند دانشجو برای لایک بیشتر

تصاویری که عکس سلفی چند دانشجو را با جنازه های تشریح شده در کلاس درس دانشگاه علوم پزشکی نشان می داد این بار شدیدتر از بارهای قبل انگشت اشاره مردم را به سمت پزشکان برد تا از اخلاق پزشکی و برخورد آن ها با بیماران سوال کنند. تلاش چند دانشجو و شیطنت آن ها برای گرفتن لایک بیشتر در شبکه های اجتماعی این بار کار دست جامعه پزشکی داده بود!

یک سوال از جامعه پزشکی

هرچند درباره هریک از اتفاقات گفته شده و پست هایی که درباره آن ها اشتراک گذاری شد صحبت ها و پاسخ های مختلفی وجود دارد اما نباید از این واقعیت چشم پوشید که پزشکان برای بازیابی جایگاه خود در میان مردم باید فکری کنند. بیان این پنج نمونه به معنای تایید همه آن ها نیست اما باید از پزشکان پرسید چه شده است که عملکرد آنان اینگونه مورد نقد مردم قرار گرفته و درباره آن قضاوت می شود؟

 

منبع: رصد، پایگاه تحلیلی دفتر پژوهش

انتهای متن/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول