اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست خبری معاونین جهاد کشاورزی استان اصفهان مطرح شد

بهترین زمین‌های استان اصفهان در خطر تغییر کاربری/ برنامه‌ریزی صرفه‌جویی 100 میلیون لیتری در سال 94

رئیس امور اراضی اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: بهترین زمین‌های قابل کشت استان اصفهان عمدتا در کنار شهرها و روستاها قرار دارند و در فرآیند توسعه به طور کامل به زیر ساخت و ساز می‌روند که معضلی بزرگ محسوب می‌شود.

بهترین زمین‌های استان اصفهان در خطر تغییر کاربری/ برنامه‌ریزی صرفه‌جویی 100 میلیون لیتری در سال 94

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در نشست خبری ظهر امروز جهاد کشاورزی استان اصفهان، رحمت‌الله زمانی، رئیس امور اراضی جهاد کشاورزی استان گفت: در کل 5/10 میلیون هکتار زمین در استان وجود دارد که 550 هزار هکتار آن قابل کشت است که در پنج کلاس خاکی تقسیم می‌شوند.

وی افزود: بهترین کلاس خاکی زمین‌های قابل کشت استان 20% یعنی 100 هزار هکتار را شامل می‌شود که عمدتا این زمین‌های مرغوب در کنار شهرها و روستاها قرار دارند و در فرآیند توسعه افقی شهرها و روستاها به طور کامل به زیر ساخت و ساز می‌روند که معضلی بزرگ برای کشاورزی محسوب شده و در آینده می‌تواند بزرگترین چالش برای امنیت غذایی جامعه باشد.

زمانی با اشاره به تلاش همه دستگاه‌ها برای مبارزه با پدیده تغییر کاربری اراضی کشاورزی گفت: سامانه 131 برای گزارش تخلفات کشاورزی استان طراحی شده و طی روزهای آتی قابل استفاده است و افراد می‌توانند با مشاهده تخلفات در تغییر کاربری اراضی آن را به سرعت اطلاع دهند.

*ترویج کشاورزی در 7 سرفصل

محمودرضا افلاکی، مدیر بخش هماهنگی ترویج کشاورزی اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز با اشاره به سنتی بودن بخش اعظم کشاورزی استان، افزایش بهره‌وری از طریق آموزش را از وظایف سازمان جهادکشاورزی عنوان کرد.

وی آموزش‌های سازمان را در هفت بخش تفکیک کرد و گفت: مجموعا 50380 نفر- ساعت آموزش با رویکرد بهره‌وری، محصولات سالم، مدیریت آب صورت گرفته و در صدا و سیما نیز 44 برنامه تلویزیونی در بحث آب تولید شده و همچنین برنامه‌ای 14 قسمتی نیز روزهای جمعه پس از نماز مغرب در شبکه استانی در حال پخش است.

مدیر بخش هماهنگی ترویج کشاورزی اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: در اقتصاد مقاومتی که امنیت غذایی مهمترین بخش آن است کارگروهی تشکیل داده‌ایم و متقاضیان اخذ تسهیلات اقتصاد مقاومتی بایستی قبل از اخذ تسهیلات آموزش‌های این کارگروه را سپری کنند.

افلاکی در مورد برنامه‌های آتی بخش هماهنگی ترویج کشاورزی نیز گفت: پنج محور آموزشی را برنامه‌ریزی کردیم که عبارتند از تولید محصول سالم با کارگاه آموزشی، جایگاه هواشناسی کشاورزی، حفظ کاربری کشاورزی، روش‌های نوین آبیاری و گیاهان دارویی و اصلاح الگوی کشت.

*کشت نشایی پیاز به 62 درصد رسید

اصغر محسن‌زاده کرمانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان اصفهان نیز در این نشست در ارتباط با پروژه‌های افتتاحی این هفته گفت: از 173 پروژه جهاد کشاورزی 18 پروژه به معاونت بهبود تولیدات گیاهی مرتبط است که 15 پروژه شامل 15 گلخانه به مساحت 7 هکتار است.

کرمانی در مورد بهبود تولیدات گیاهی در یکسال اخیر نیز از رشد 200 درصدی خرید تضمینی گندم خبر داد و گفت: در سال زراعی 93 بالغ بر 302 هزارتن گندم آبی و دیم در اصفهان کشت شده که 175 هزار تن آن را خرید تضمینی کرده‌ایم که در قیاس با سال گذشته 200 درصد رشد در خرید تضمینی این محصول ثبت شده است.

وی اضافه کرد: 182 هزار تن جو نیز در این سال در استان کشت شده که 31 هزار تن آن خرید تضمینی شد و مابقی به دلیل ثبات حاصل از خرید تضمینی دولت به قیمت بالاتر توسط بخش خصوصی خریداری شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: توسعه کشت نشایی پیاز در 2200 هکتار که 62% از کل کشت پیاز استان را شامل می‌شود و تاثیر چشم‌گیری در مصرف آب دارد و برنامه ما توسعه بیشتر آن است.

کرمانی ادامه داد: کشت نشایی ذرت به صورت آزمایشی و موفقیت‌آمیز بودن نتایج آن برای توسعه و کشت در سال‌های آتی و کشت موفقیت‌آمیز خسیل جو به عنوان گیاه علوفه‌ای و جایگزین کردن آن با کشت تابستانه ذرت که قسمت اعظمی از مصارف آب کشاورزی استان را شامل می‌شد. کشت پاییزه چغندر قند نیز دیگر اقدام موفقیت‌آمیز معاونت بهبود محصولات گیاهی بود که در ادامه توسعه خواهد یافت و جایگزین کشت تابستانه و معضلات کم آبی آن خواهد شد.

وی گفت: در یکسال اخیر همچنین مبارزه موفقیت‌آمیزی با آفت سن گندم صورت گرفت که هیچ مورد برگشتی از آن گزارش نشد.

محسن‌زاده کرمانی تشکیل تشکل گندمکاران استان را نیز اتفاقی با ارزش برای کشاورزی استان عنوان کرد و گفت: در این تشکل در آینده می‌توان از تجارب سایر کشاورزان برای بهبود کشت بهره جست و با افزایش آموزش‌ها، بهره‌وری را فزونی بخشید.

*برنامه‌ریزی صرفه‌جویی 100 میلیون لیتری در سال 94

محسن کریمیان، مدیر بخش آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در ادامه این نشست خبری گفت: بحران شدید آب و کاهش منابع زیرزمینی مشکلات زیادی در همه بخش‌های کشاورزی ایجاد کرده و الزامی است که به سمت پروژه‌های زیربنایی و مدیریت منابع آب و خاک برویم.

وی افزود: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، تشکل‌ها، احیای قنوات، شبکه‌های فرعی آب، احداث کانال‌ها و لوله‌گذاری از جمله کارهایی بوده که در این مدت در دستور کار قرار داشته است و بر این اساس 80 هزار هکتار از اراضی زیر آبیاری نوین رفتند، 58 هزار هکتار کانال کشی و به ماشین‌های مدرن مجهز شد و 5 هزار کیلومتر کانال نیز احداث شد.

کریمیان همچنین گفت: در برنامه 4 ساله سازمان مقرر شده سالانه 50 میلیون لیتر آب صرفه‌جویی شود و در سال 94 نیز تصمیم داریم بالغ بر 100 میلیون لیتر آب صرفه جویی کنیم.

مدیر بخش آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان در پایان گفت: در راستای صرفه‌جویی منابع آبی 150 میلیارد تومان اعتبار مشخص شده و نگاه ویژه‌ای به طرح سامانه‌های نوین آبیاری وجود دارد و آبیاری نواری به عنوان روشی با 95% بازدهی پیشنهاد شده است.

انتهای پیام/63062/ش40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول