اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ازبکستان با ساخت نیروگاه برق-آبی «راغون» مخالفت کرد

رئیس کمیته دولتی حفاظت از طبیعت ازبکستان ضمن مخالفت با ساخت نیروگاه برق آبی توسط تاجیکستان گفت: ساخت نیروگاه در بالادست رودخانه‌های فرامرزی موجب کمبود کلی آب می‌شود.

ازبکستان با ساخت نیروگاه برق-آبی «راغون» مخالفت کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند به نقل از «مفا.اوز»، «بختیار عبدالصمداف» در نشست «آب و روابط همجواری در آسیای مرکزی» که عصر روز گذشته در شهر «برلین» آلمان برگزار شد، افزود: اجرای طرح‌های بزرگ بر روی رودخانه‌های فرامرزی منطقه باید با انجام آزمایشات مستقل، بین‌المللی و با توافق کشورهای همسایه تحقق یابد.

رئیس کمیته دولتی حفاظت از طبیعت ازبکستان تاکید کرد: ازبکستان خواستار همکاری موثر و سازنده در مسائل بهره‌برداری از منابع آب فرامرزی است و اطمینان دارد که طبق مقررات بین‌المللی بهره‌برداری از منابع آب فرامرزی نباید به منافع تمام کشورهای دیگر منطقه آسیب بزند.

 وی اظهار داشت: در این ارتباط به طور قاطع تاکید می‌کنیم که ساخت نیروگاه‌های بزرگ در بالادست رودخانه های فرامرزی می توانند منجر به کمبود کلی آب، بروز عواقب ویرانگر محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی شوند.

عبدالصمداف خاطرنشان کرد: ازبکستان در آینده نیز پایبند به گسترش همکاری و روابط مشترک در چهارچوب «روند برلین» یعنی ابتکارات مبنی بر ارائه مساعدت فنی در تامین بهره برداری عاقلانه از منابع آب در کشورهای آسیای مرکزی است.    

این مقام ازبکستان افزود: طرح‌های که با همکاری سازمان‌های بین المللی تدوین و اجرا می‌شود، باید منافع همه طرف ها را هدف اساسی خود قرار دهند.

به اعتقاد وی، استفاده از آب رودخانه ها در حالی مجاز است که کارشناسان فنی بین المللی بی‌ضرر بودن احداث پروژههای جدید از جمله نیروگاه‌ها در منطقه را تضمین کنند و مسایل زیست محیطی و طرح تنظیم مصرف میزان آب موجود رودخانه‌ها برای همه کشورهای منطقه تهیه شود.

وی ادامه داد: تاشکند آماده است حضور خود در طرح پیشنهادی در چهارچوب فاز سوم «ابتکارات آب» آلمان را با در نظر گرفتن منافع و جوانب همه جانبه بررسی کند.  

رئیس کمیته دولتی حفاظت از طبیعت ازبکستان با اشاره به برنامه های اجرا شده در کشور نیز گفت: در  بخش آب ازبکستان طی 10 سال اخیر برنامه‌های و طرح‌های بزرگ به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار مبنی بر بازسازی و مدرنیزه زیرساختارهای آبیاری و زه‌کشی، به کار بردن فن آوری های صرفه جویی آب، رشد مدیریت منابع آب و تنوع سازی کشاورزی را اجرا کرده است.

گفتنی است، تاجیکستان و ازبکستان در مورد استفاده از منابع آب رودخانه ها اختلاف نظر دارند و تاشکند از پس استقلال این کشور مخالف سرسخت احداث نیروگاه آبی «راغون» و سدهای جدید توسط تاجیکستان برروی رودخانه «وخش» است.

در این میان دولت تاجیکستان تلاش می‌کند با کمک سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای ذی نفوذ، ضمن رفع اختلافات با ازبکستان، موانع موجود بر سر ادامه ساخت نیروگاه آبی «راغون» را برطرف کرده و از انرژی خودکفا شود.

نیروگاه آبی «راغون» در 110 کیلومتری شمال شرق دوشنبه پایتخت تاجیکستان در دست ساخت است که ساخت آن در زمان شوروی سابق روی رودخانه «وخش» آغاز شده است. ولی پس از فروپاشی شوروی و استقلال تاجیکستان عملیات اجرایی این طرح در سال 1991میلادی نیمه تمام رها شد. اخیرا دولت تاجیکستان تلاش می‌کند کارهای ساخت این نیروگاه آبی «راغون» را به اتمام برساند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول