اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

عماد افروغ در گفت‌وگو با فارس:

«عدالت» همواره جزو پرسش‌های فلسفی بشر است

عماد افروغ از اساتید جامعه‌شناسی دانشگاه گفت: «عدالت» یکی از مهمترین پرسش‌های فلسفی بشر از دوران گذشته بوده و هست و صاحب‌نظران در تعریف عدالت بی‌نیاز از زیر ساخت‌های فلسفی آن نیستند.

«عدالت» همواره جزو پرسش‌های فلسفی بشر است

عماد افروغ مدرس جامعه شناسی دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره اهمیت عدالت در جامعه و نظام سیاسی اسلام گفت: فلسفه فرستادن انبیاء(ع) ایجاد همین عدالت، توجه به کرامت انسانی و ایمان و ... بوده، به همین خاطر عدالت در جامعه بسیار با اهمیت است و امام راحل نیز حکومت را برای برقراری عدالت برپا کرد.

وی با اشاره به اینکه عدالت یکی از مهمترین پرسش‌های فلسفی بشر از دوران گذشته بوده و هست، توضیح داد: این مفهوم تا حدودی هم متناقض نما است چرا که بشر پاسخ‌های متفاوتی بدان از گذشته تاکنون داده است و بسیاری افراد از صاحب‌نظران جامعه شناسی گرفته تا اقتصاددانان و سیاسیون تلاش کردند تا به این پرسش پاسخ دهند.

افروغ با تأکید بر اینکه هیچ یک از صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف در تعریف عدالت بی‌نیاز از زیر ساخت‌های فلسفی آن نیستند، اظهار داشت: پرداختن به هر یک از مفاهیم در حوزه‌های مختلف نیازمند سطحی از فلسفه دانی و زیرسازی فلسفی است.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: ارسطو از یونان باستان قائل به تفاوت‌های طبیعی بین انسان‌ها بود و سعی کرد بین تفاوت‌های طبیعی و تفاوت موجود در موقعیت‌های اجتماعی هماهنگی ایجاد کند. اما این تبیین انسان‌ها را با هم نابرابر می‌داند درحالیکه اینگونه نیست حتی توانایی‌های فردی انسان‌ها تا حدود زیادی به وسیله موقعیت گروهی فرد در جامعه تبیین می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: افلاطون نیز مابین قوای نفسانی را عدالت و آن را بیانگر حد وسط در قوا می‌دانست.

افروغ با بیان اینکه با رویکرد مختلفی از جمله طبیعت‌گرایانه یا انطباق گرایانه، مساوات طلبانه از عدالت بر پایه خلقت برابر انسان‌ها، شایسته گرایانه از عدالت، لیبرالی و بی طرفانه دولت می‌توان عدالت را بررسی کرد، اظهار داشت: اما از بین همه این رویکردها، رویکرد حق‌گرایانه از عدالت جامع و فرااقتصادی است و ابعاد فردی، گروهی، جامعه‌ای، فرهنگی و ... را لحاظ می‌کند.

افروغ با اشاره به اینکه ردپای نگرش تلفیقی در آموزه‌های دینی و آیینه متجسم عدالت در آموزه‌های حضرت علی (ع) نهفته است، توضیح داد: امام علی (ع) عدل را قرار دادن هر چیز در موضع خود تعریف کرده‌اند برپایه این ادعا عدل به سود همگان است و عدالت در برابر ظلم و جور قرار دارد.

وی همچنین افزود:‌ نگاه حضرت علی (ع) نشان می‌دهد که دیدگاه ایشان نه به نگاه طبیعت گرایانه و محافظه کارانه نزدیک است و نه مساوات طلبانه. امام در فرازهای توصیه‌هایشان به مالک اشتر به گونه‌های مختلف به تبیین عدالت می‌پردازند و بیش از هر چیزی نیز به هواخواهی مستمندان و طبقات پایین جامعه تأکید می‌کنند. بنابراین در  اندیشه امام هدف از حکومت استقرار عدالت اجتماعی است.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه با بیان اینکه اندیشه‌های حضرت علی (ع) باید پایه و اساس برنامه‌ریزی‌های راهبردی کشور باشد، توضیح داد: باید همواره به این فرمایشات ایشان به هوش باشیم و فرصت‌ها را برای استقرار عدالت غنیمت شمریم باید ریشه نابرابری‌ها را از بین ببریم و فرصت برای شایسته سالاری را فراهم کنیم.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول