اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی کردستان:

مردم کردستان به دلیل خرده مالکی توانایی مالی برای تامین آب را ندارند

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی کردستان گفت: مردم کردستان به دلیل خرده مالکی توانایی مالی برای تامین آب را ندارند.

مردم کردستان به دلیل خرده مالکی توانایی مالی برای تامین آب را ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرزاد حسنی ظهر امروز در جلسه بررسی توسعه باغات دیم استان کردستان، اظهار کرد: در حال حاضر پروژه‌های زیادی برای تامین آب اراضی کشاورزی در دست اقدام است.

وی با اشاره به آغاز پروژه احداث ایستگاه پمپاژ دهکانان از سال 88 در کردستان، بیان کرد: با اتمام این پروژه، آب 650 هکتار از اراضی کشاورزی تامین می‌شود که برای این پروژه تاکنون 5.2 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: امیدواریم مساعدت‌های لازم برای تامین آب اراضی کشاورزی صورت بگیرد.

حسنی همچنین با اشاره به اجرای ایستگاه پمپاژ کیلک سنندج با 60 درصد پیشرفت فیزیکی، تصریح کرد: تا کنون برای اجرای این پروژه اعتباری بالغ بر 2.2 میلیارد تومان هزینه شده و برای اتمام آن به 4.5 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه، 140 هکتار از اراضی کشاورزی کردستان زیرپوشش قرار می‌گیرد.

به گفته حسنی، ایستگاه پمپاژ عیسی در سنندج از دیگر پروژه‌های آبی کردستان است که 1.8 میلیارد تومان برای آن هزینه شده و برای تکمیل آن به 500 میلیون تومان دیگر نیاز است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی کردستان گفت: شرایط لازم برای احداث سه ایستگاه پمپاژ در شهرستان‌های کامیاران و سنندج با هدف اجرای آبیاری تحت فشار فراهم شده است.

وی یادآوری کرد: کردستان در بحث پروژه‌های آب به دلیل ماهیت رودخانه‌ها و اینکه انتقال آب به سطح اراضی هزینه‌بر است، از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

حسنی با بیان اینکه تامین آب یکی از موارد مهم برای توسعه باغات در کردستان است، تصریح کرد: مردم کرستان به دلیل خرده مالکی توانایی مالی برای تامین آب باغات را ندارد.

وی در ادامه گفت: آب مورد نیاز 5 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی استان از طریق سد آزاد و 2 هزار و 600 هکتار از اراضی باغی هم از سد ژاوه تامین می‌شود.

در ادامه این جلسه، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کردستان با اشاره به مکان‌یابی برای توسعه باغات در استان، گفت: در توسعه باغات باید به استعدادهای استان توجه کرد تا موجب فرسایش خاک نشود.

محمدحسین سدری با اشاره به مطالعه اراضی برای مکان‌یابی مناسب در زمینه توسعه باغات دیم، افزود: با توجه به اینکه اراضی شیبدار مستعد فرسایش خاک هستند شرایط لازم برای توسعه با توجه به مطالعات باید انجام شود.

وی با بیان اینکه باید در اراضی مستعد جنگل‌کاری توسعه باغات انجام بگیرد، اضافه کرد: در بحث توسعه باغات دیم سازگاری با محیط جنگل بسیار با اهمیت است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کردستان گفت: اختصاص اعتبار برای انجام پروژه‌ها نیازمند مطالعه است و امیدواریم که این مهم در اجرای پروژه‌ها مدنظر قرار گیرد.

سدری با اشاره به اینکه در حال حاضر 5 درصد از اراضی استان مطالعه خاک‌شناسی انجام شده است، خاطرنشان کرد: بقیه اراضی بدون مطالعه باقی مانده است.

انتهای پیام/79020/ل30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول