اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قزوین:

رعایت اولویت در سامان‌دهی معابر روستاهای هدف گردشگری ضروری است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین گفت: اولویت نخست در سامان‌دهی معابر و منظر روستاهایی است که گردشگران خارجی و داخلی بدون دعوت ما به آنجا می‌روند.

رعایت اولویت در سامان‌دهی معابر روستاهای هدف گردشگری ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمدعلی حضرتی‌ها در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان که ظهر امروز در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های ابلاغی خود در 50 بند به نقش توسعه گردشگری تأکید کرده و فرمودند که تا پایان برنامه ششم میزان گردشگران ورودی به کشور باید پنج برابر شود.

وی افزود: فرمایش مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان وظیفه سنگینی بر عهده مسئولان حوزه گردشگری و سایر دستگاه‌های مرتبط قرار داده است و برای تحقق این فرمایش باید برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین اضافه کرد: این استان با وجود برخورداری از ظرفیت‌های بی‌شمار در حوزه گردشگری آن گونه که شایسته بوده از این ظرفیت‌ها استفاده نکرده است.

حضرتی‌ها ادامه داد: وقتی استان قزوین را با برخی از استان‌های کم‌برخوردار مقایسه می‌کنیم، مشخص می‌شود که استان‌های دیگر کشور حتی در برخی از موارد استان‌های کم‌برخوردار نسبت به این استان، شرایط مطلوب‌تری در حوزه گردشگری دارند.

وی عنوان کرد: خراسان‌شمالی یکی از مناطقی است که با برنامه‌ریزی صحیح موفق شده تا پایان برنامه ششم توسعه به یکی از مقصدهای گردشگری کشور تبدیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: باید دقت داشته باشیم که با شعار دادن گردشگری توسعه پیدا نمی‌کند بلکه باید گام‌های عملی در این راستا برداریم.

حضرتی‌ها با بیان اینکه استان قزوین در حوزه گردشگری از بسیاری استان‌های کشور عقب‌تر است، گفت: اگر بخواهیم موضوع گردشگری را منحصر به جلسات کارگروه کرده و مباحثی را طرح کنیم ولی در عمل، مجموعه استان در آن راستا حرکت نکرده و این چرخه به حرکت درنیاید، نمی‌توانیم شاهد موفقیت در این حوزه باشیم. بنابراین باید موضوعات مصوب در کارگروه با جدیت پیگیری شود و برای تحقق آن، دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز همکاری بیشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: به منظور دست‌یابی به توسعه در حوزه گردشگری در گام نخست باید زیرساخت‌های مورد نیاز این بخش را فراهم کنیم، بنابراین نیاز است که به سمت تدوین بسته‌های تشویق سرمایه‌گذاری در حوزه اقامت حرکت کنیم تا سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان قزوین رغبت بیشتری از خود نشان دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین با تأکید بر اینکه سطح مراکز اقامتی این استان باید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: تحقق این مهم با حمایت و جهت دادن به نهادهای مسئول امکان‌پذیر است و با توجه به اینکه در حوزه گردشگری دقایق و ثانیه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، باید فرصت را مغتنم بشماریم.

حضرتی‌ها با اشاره به وضعیت دریاچه اوان به عنوان یک فرصت گردشگری اظهار کرد: دریاچه اوان در منطقه الموت در کنوانسیون رامسر جزو 10 دریاچه قابل توجه کشور به ثبت رسیده و علاوه‌ بر مزیت‌های زیست‌محیطی، چهار روستا گرداگرد این دریاچه قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به موقعیت قرارگیری دریاچه اوان، بازسازی معابر چهار روستایی که در اطراف دریاچه قرار دارد، می‌تواند به افزایش جذابیت‌های گردشگری آن کمک کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین اضافه کرد: بر اساس مطالعات طرح جامع دریاچه اوان، دو حریم برای آن در نظر گرفته شده است که در حریم درجه یک راهبرد حفاظت و کنترل وضعیت عرصه طبیعی، زیست بوم منطقه و بعد ساماندهی عرصه مدنظر است.

حضرتی‌ها ادامه داد: در حریم درجه دو نیز کنترل ساخت و سازها، جهت‌های رشد بافت‌های روستایی در روستاهای پیرامون و راهبرد دیگر اعمال کنترل در ساخت و سازهای جدید از طریق ارائه الگوی معماری است.

وی با تأکید بر لزوم رعایت اولویت‌ها در سامان‌دهی معابر روستاها یادآور شد: اولویت نخست در سامان‌دهی معابر و منظر روستاهایی است که گردشگران خارجی و داخلی بدون دعوت ما به آنجا می‌روند که روستاهای اوان و گازرخان از جمله این مکان‌ها است.

انتهای پیام/77010/الف40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول