اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بازدید خبرنگاران از روستاهای شاخص مازندران/ اجرای طرح هادی و مهاجرت معکوس شهر به روستا

اجرای طرح هادی از سوی بنیاد مسکن در روستاهای مازندران عاملی برای مهاجرت معکوس شهر به روستا شده است.

بازدید خبرنگاران از روستاهای شاخص مازندران/ اجرای طرح هادی و مهاجرت معکوس شهر به روستا

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، 15 مهر در تقویم ملی به روز روستا اختصاص یافت و براین اساس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بازدید خبرنگاران از پروژه‌های طرح هادی روستایی را در این روز برگزار کرد.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فعالیت عمرانی در روستاها را از مهم‌ترین برنامه‌های خود می‌داند و اصلی‌ترین اقدامات این نهاد در امور کالبدی روستاها است.

فعالیت‌های بنیاد مسکن با هدف ایجاد توسعه عمران روستایی و تامین عادلانه امکانات به‌منظور بهبود شرایط زیست‌محیطی در مناطق روستایی و دوردست است.

زیرپوشش قرار دادن روستاهای کمتر از 20 خانوار در طرح هادی مورد توجه بنیاد مسکن قرار گرفت از این رو علاوه بر جلوگیری از ساخت و ساز غیر از معماری بومی، گردشگری در روستا که سبب اشتغال‌زایی می‌شود از برنامه‌های تصمیم‌سازان و مسئولان بوده است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان قائم‌شهر و سیمرغ در این بازدید با بیان اینکه شهرستان سیمرغ 29 روستا دارد و همه روستاها دارای طرح هادی مصوب است، گفت: در بخش مرکزی شهرستان سیمرغ هفت روستا و در بخش تالارپی هشت روستا دارای طرح هادی است.

سعید قاسم‌پور با اشاره به اینکه تمام 111 روستای شهرستان قائم‌شهر دارای طرح هادی مصوب است، افزود: 30 درصد اعتبارات در اجرای طرح هادی روستایی با مشارکت روستاییان انجام شد.

وی با بیان اینکه با توجه به محدودیت منابع دولتی زیرسازی و آسفالت از سوی روستاییان صورت گرفت، گفت: 42 روستای قائم‌شهر در حال اجرای طرح هادی هستند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان قائم‌شهر و سیمرغ ادامه داد: اجرای طرح هادی در شهرستان قائم‌شهر به‌عنوان پایلوت کشوری قرار گرفت.

این مسئول خاطرنشان کرد: بعد از اجرای طرح هادی روستایی از سوی بنیاد مسکن نظارت و صیانت از طرح باید توسط دهیاری و شورای روستا انجام شود.

قاسم‌پور با اشاره به اینکه اعتبارات برای اجرای طرح هادی روستایی از محل تملک دارایی در قالب ماده 22 و بخشی دیگر از طریق اعتبارات ملی تخصیص می‌یابد، تصریح کرد: 870 میلیون تومان برای طرح هادی روستاهای قائم‌شهر و 700 میلیون تومان برای طرح‌های شهرستان سیمرغ از محل تملک دارایی تامین شد.

وی با بیان اینکه امسال اعتبارات ملی ابلاغ نشد، افزود: سال گذشته دو برابر اعتبارات تملک دارایی اعتبارات ملی جذب شد.

بخشدار مرکزی شهرستان سیمرغ هم درباره اجرای طرح هادی روستایی در این منطقه‌ اظهار کرد: سیاست دولت مهاجرت معکوس مردم از شهر به روستا، توسعه پایدار اشتغال‌زایی و رونق کسب و کار در روستا است.

حسین محمدی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن در اجرای طرح هادی مقاوم‌سازی اماکن مسکونی روستایی و تعیین و تکلیف مسکن محرومین را مدنظر قرار داده است، افزود: تاکنون شش روستای بخش مرکزی شهرستان سیمرغ طرح هادی روستایی اجرا شد.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح هادی روستای پایین‌دسته بخش مرکزی شهرستان سیمرغ با 948 میلیون تومان هزینه 770 متر زیرسازی و آسفالت، 1400 متر جدول‌بندی و پیاده‌روسازی و 8000 متر بوستان عناب ایجاد شده است، اضافه کرد: روستای پایین دسته بخش مرکزی سیمرغ با 550 نفر جمعیت ثابت محور توریستی است که شاهد مهاجرت معکوس مردم از شهر به روستا هستیم.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان بابل هم در بازدید از روستای نوشیروان‌کلا از بخش مرکزی این شهرستان با بیان اینکه از سال 88 طرح هادی شروع شد و سال گذشته به اتمام رسید، گفت: در این مدت یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای احداث بوستان در 5 هزار مترمربع، ایجاد فضای سبز در 4 هزار مترمربع، 1520 متر جدول‌بندی، 940 متر کانال برای هدایت آب‌های سطحی، سه هزار و 700 مترمربع پیاده‌روسازی و 1200 مترمربع سنگ‌فرش در حاشیه فضای سبز هزینه شد.

رضا قاسم‌نژاد با اشاره به اینکه در اجرای طرح هادی شاهد مشارکت مردمی در تعریض معابر و نگهداری فضای سبز و بناهای احداث شده هستیم، گفت: جداره‌سازی دیوار منازل به‌صورت روکش کاهگلی در سه هزار و 500 مترمربع، 1500 متر آسفالت روستا، تقویت و اصلاح شبکه برق از مهم‌ترین اقدامات بنیاد مسکن در اجرای طرح هادی روستای نوشیروان‌کلا بوده است.

مدیر بنیاد مسکن سوادکوه و سوادکوه‌شمالی هم در بازدید از روستای شورمست، اظهار کرد: طرح هادی در سال 89 ابلاغ و ساخت و ساز داخل بافت روستای شورمست با نظارت بنیاد مسکن انجام شد.

غلام‌رضا فقیهی با بیان اینکه نزدیکی شهر و روستا در مازندران سبب مهاجرت مردمی از روستا به شهر می‌شود، افزود: نزدیکی شهر به روستا سبب شد تا معماری ساخت و ساز اماکن مسکونی به روستاها رسوخ کند.

وی بیان کرد: بنیاد مسکن به‌دلیل حفظ سنت‌گرایی روستاهای شاخص را مورد توجه و معماری بومی را حفظ می‌کند.

مدیر بنیاد مسکن سوادکوه با اشاره به اینکه شورمست به‌عنوان روستای شاخص مورد توجه طرح هادی قرار گرفت، افزود: روستای گالش‌کلا سوادکوه‌شمالی هم در اجرای طرح هادی معماری روستایی حفظ و مردم با پیشینه ساخت و ساز قدیم پیوند زده شدند.

این مسئول به روستای عالم‌کلا در سوادکوه اشاره کرد و گفت: عالم‌کلا به‌عنوان روستای باارزش در اجرای طرح هادی روستایی ساخت و ساز با مصالح بومی در حال انجام است.

فقیهی با اشاره به اینکه اعتبار اجرای طرح هادی در روستای گالش‌کلا 450 میلیون تومان اعتبار مصوب شد و 220 میلیون تومان اختصاص یافت، افزود: برای اجرای فاز بعد طرح هادی نیازمند تخصیص اعتبار هستیم.

مدیر بنیاد مسکن سوادکوه در پایان سخنانش گفت: استفاده صحیح از معماری سنتی در روستا، جذب گردشگر و اقامت مسافر در این منطقه سبب رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی می‌شود.

انتهای پیام/86006/ل40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول