اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  شمال آفریقا

کارشناس نظامی مصر در گفت‌وگو با فارس:

جنگ رمضان درس سختی به صهیونیست‌ها داد/ کمپ‌دیوید معایب زیادی دارد

کارشناس نظامی مصر با تاکید بر اینکه کشورهای عربی در جنگ اکتبر 1973 موسوم به جنگ رمضان درس سختی به اسرائیل دادند، امضای معاهده کمپ دیوید و معایب بسیار آن را تاسف‌بار خواند.

جنگ رمضان درس سختی به صهیونیست‌ها داد/ کمپ‌دیوید معایب زیادی دارد

«طلعت مسلم» کارشناس نظامی مصر در چهل و دومین سالگرد جنگ اکتبر سال 1973 موسوم به «جنگ رمضان»، اظهار داشت: جنگ اکتبر با همه ترفندهای مصر در غافلگیری دشمن و همچنین کفایت و لیاقت سربازان مصری که با سلاح‌های ساخت سال 45 به جنگ با اسرائیلی رفتند که از مدرن‌ترین تسلیحات روز آمریکا و شوروی برخوردار بود.

جنگ اکتبر 1973 یا جنگ رمضان یا به گفته اسرائیلی‌ها جنگ «روز کیپور» یا جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973 جنگی بود که از ششم تا بیست‌وپنجم اکتبر 1973 میان سوریه و مصر (با حمایت چند کشور عربی دیگر) با رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد. کشورهای عربی که با شکست یک‌طرفه ائتلاف مصر و سوریه و اردن در جنگ شش سال گذشته آن یعنی در سال 1967 بشدت تحقیر شده بودند، این بار با موفقیت‌هایی در این جنگ روحیه خود را بازیافتند.

وی با ابراز تاسف از امضای توافقنامه کمپ دیوید بین مصر و اسرائیل در پی جنگ اکتبر گفت: معایب این توافق از محاسن آن بیش تر است چرا که در آن به صراحت اشاره‌ای به عقب‌نشینی اسرائیل از نوار غزه و کرانه باختری نشده و حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود را تضمین نکرده است.

مسلم افزود: کشورهای عربی حق داشتند که پس از توافق مصر با اسرائیل تدابیری علیه قاهره اتخاذ کنند از جمله اینکه مقر اتحادیه عرب را از قاهره به تونس منتقل کردند.

کارشناس نظامی مصر گفت: کشورها قادر به ایجاد اصلاحات یا تغییر توافقنامه‌های بین‌المللی نیستند، چرا که این توافقنامه‌ها مطابق با قوانین بین‌المللی متعارف است.

وی افزود: اما ما امیدواریم برخی بندهای این معاهده تغییر کند، از جمله ماده‌ای که حاکی از به رسمیت نشناختن هر گونه معاهده قبل یا بعد از کمپ دیوید است، همچنین بند مربوط به اینکه بندهای این توافق صلح بر هر معاهده دیگری در این خصوص برتری داده شود، نیز لازم به تغییر است.

مسلم گفت: لغو توافقنامه کمپ دیوید یا اصلاح مفاد آن ما را به جنگ با اسرائیل خواهد کشاند، در حالی که مصر در حال حاضر قادر به ورود به جنگی با اسرائیل یا آمریکا نیست.

پیمان کمپ دیوید (در عربی: اتفاقیة کامب دیفید و در انگلیسی: Camp David Accords) نام پیمانی است که به وسیله انور سادات، رئیس جمهور وقت مصر و مناخیم بگین، نخست وزیر وقت اسرائیل در تاریخ 17 سپتامبر 1978 به امضا رسید.

پیمان کمپ دیوید پس از دوازده روز مذاکرات مخفی و با میانجی‌گری ایالات متحده در کمپ دیوید که یکی از استراحتگاه‌های مقام ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا است نهایی شد و در تاریخ 17 سپتامبر 1978 با حضور جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا در کاخ سفید به امضای نهایی رسید. پیمان کمپ دیوید اولین پیمان صلح میان طرفین جنگ اعراب و اسرائیل بود که به صلح میان مصر و اسرائیل انجامید.

مفاد این قرارداد عبارت است از:

1 ـ صلح مصر و رژیم صهیونیستى و در نتیجه پذیرش موجودیت این رژیم توسط مصر.

2 ـ تـخـلیـه صـحـراى سـیـنـا و بـازگـردانـدن آن بـه مصر. این بند در واقع غیر نظامى شدن صـحـراى سـیـنـا بود و گرنه این صحرا به حاکمیت مصر در نیامد و نیروهاى نظامى مصر نمى‌توانستند در این منطقه تردد داشته باشند.

3 ـ خـود مـخـتـارى فـلسـطـیـنـی‌هـا در نـوار غـزّه و کـرانـه غـربـى رود اردن تـحـت نظارت دولت صهیونیستى.

پس از امضاى این پیمان، دو کشور روابط رسمى دیپلماتیک خود را آغاز کردند. بیش‌تر کشورهاى عـربـى، تـحت فشار افکار عمومى خود، با این قرار داد مخالفت کردند و حتى رژیم سعودى هم کمک‌هاى اقتصادى خود را به مصر قطع کرد. انزواى سیاسى رژیم مصر دیرى نپایید و به زودى کـشورهاى عربى، بدون اینکه رژیم مصر در سیاست‌هاى خود تجدید نظر کند، روابط سیاسى خود را با آن بر قرار کردند.

پیمان کمپ دیوید براى آمریکا و رژیم صهیونیستى نتایج زیر را در پى داشت:

1 ـ تـبـدیـل مـصر به پایگاه آمریکا؛ زیرا آمریکا صحراى سینا را به پایگاه نیروهاى واکنش ‍سریع خود تبدیل کرد.

2 ـ برهم خوردن توازن قوا در منطقه خاورمیانه به نفع رژیم صهیونیستى.

3 ـ لغـو مـحـاصـره اقـتـصـادى کـه اعـراب از بـدو تـشـکـیـل رژیـم صـهـیـونـیـسـتـى عـلیـه وى اعمال مى کردند.

4 ـ حـل مـسـاله آب بـراى رژیـم صـهـیـونـیـسـتـى از طـریـق رسـانـدن آبـ‌هـاى رود نیل به صحراى نقب در فلسطین اشغالى.

5 ـ بـازشـدن کـانـال سـوئز بـه روى کـشـتـیـرانـى دریـایـى اسرائیل و تقویت نقشه‌هاى صهیونیستى براى تسلط بر دریاى سرخ.

6 ـ رخنه مجدد صهیونیستها به آفریقا.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول