اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

تمام محصولات فرآوری شده دارای چراغ راهنما می‌شوند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از ابتدای سال آینده چراغ راهنما (نشانگر تغذیه) روی بسته‌بندی تمام محصولات فرآوری شده با هدف افزایش سطح سلامت مصرف‌کننده درج می‌شود.

تمام محصولات فرآوری شده دارای چراغ راهنما می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، قباد محمدی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی غذا اظهار کرد: نشانگرهای تغذیه‌ای (چراغ راهنما) یک برنامه جدید در کل دنیاست که طی آن نشانگرها بر روی بسته‌بندی مواد غذایی فرآوری شده چاپ می‌شود.

محمدی با بیان اینکه مواد غذایی تولید شده باید از نظر ایمنی کنترل شوند، گفت: مواد غذایی باید با نظارت سازمان غذا و دارو تولید شوند و در همین راستا نظارت دقیقی بر مواد اولیه، فرآیند خط تولید، بسته‌بندی، شرایط نگهداری محصول، توزیع و... صورت می‌گیرد.

به گفته معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کل پروسه‌ای که در آن یک ماده غذایی سالم به مصرف‌کننده می‌رسد، باید طبق شرایط کارشناسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.

این مسئول با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از مسائل بسیار مهم در دنیاست، افزود: توزیع مکمل‌های دارویی مانند آهن، اسید فولیک و ویتامین‌ها به صورت رایگان در مناطق محروم را از جمله طرح‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی به اجرای سالانه طرح PMS اشاره کرد و گفت: این طرح شامل نمونه‌برداری از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و انجام آزمایش روی این نمونه‌ها است که برای نظارت بر سلامت غذا انجام می‌گیرد.

به گفته محمدی، طرح دیگر بررسی میزان باقی مانده سموم، مقدار فلزات سنگین، نیترات و نیتریت در میوه‌ها و سبزیجات است که نمونه‌برداری آن از میادین میوه و تره‌بار انجام می‌شود.

*مصرف نمک، شکر و چربی در ایران بالاتر از میانگین جهانی است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه 15 سال قبل در ایران میزان مصرف اسید چرب ترانس در فرآورده‌های روغنی خوراکی و پخت و پز 30 درصد بود، گفت: کاهش اسید چرب ترانس در روغن‌های خوراکی از جمله طرح‌هایی است که در راستای افزایش سلامت غذا در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این میزان به کمتر از پنج درصد رسیده، افزود: برنامه وزرات بهداشت کاهش این میزان به زیر 3 درصد است، اما در روغن‌های استفاده شده در قنادی‌ها این میزان همچنان بین 20 تا 30 درصد است که باید در کاهش آن اقدام کرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه میزان مصرف شکر مردم ایران را 20 درصد بیشتر از متوسط جهانی عنوان کرد و افزود: مصرف نمک نیز در کشور دو برابر استاندارد جهانی است.

به گفته این مسئول، مردم ایران 20 درصد چربی بیشتری نسبت به میانگین دنیا استفاده می‌کنند و میزان مصرف اسیدچرب ترانس نیز بین مردم کشور ما بالا است.

*چراغ راهنما وجب به بالا رفتن سطح سلامت غذا می‌شود

وی شکر، نمک، چربی و اسید چرب ترانس را چهار عامل مهم در  حفظ سلامت جامعه ذکر و گفت: در همین راستا چراغ راهنما (برچسب تغذیه) روی همه مواد غذایی بسته‌بندی شده تا پایان سال درج می‌شود.

محمدی با بیان اینکه این طرح باید تا آخر امسال در همه کارخانجات اجرا شود، گفت: درج چراغ راهنما بر روی مواد غذایی از 12 ماه قبل در کشور آغاز شده و از ابتدای سال 95 تمام مواد غذایی فرآوری شده باید دارای این نشانگر باشند.

به گفته این مسئول، در نصب شده روی بسته‌بندی‌ها، میزان چهار نوع ماده قند، نمک، چربی و اسیدچرب ترانس در محصول مشخص شده که رنگ سبز نشان‌دهنده میزان کم، رنگ زرد میزان متوسط و رنگ قرمز میزان زیاد این عناصر در آن محصول است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: درج چراغ راهنما موجب بالا رفتن سلامت مردم کمک می‌کند و از طرفی تشویق کارخانجات برای کاهش این عناصر می‌شود.

انتهای پیام/2700/ق40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول