اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی مطرح کرد

تعیین تکلیف قطعی قیمت خوراک پتروشیمی تا دو هفته آینده/ تمایل ژاپنی‌ها به سرمایه‌گذاری/ تولید متانول ایران فراتر از تقاضای جهانی

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی گفت: ما با مجوزهایی که داده‌ایم در آینده 25 میلیون تن متانول وارد بازار جهانی می‌کنیم اما این بازار امکان جذب بیش از 16 میلیون تن آن را ندارد.

تعیین تکلیف قطعی قیمت خوراک پتروشیمی تا دو هفته آینده/ تمایل ژاپنی‌ها به سرمایه‌گذاری/ تولید متانول ایران فراتر از تقاضای جهانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس شعری‌مقدم در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره نامه 4 وزیر به رئیس جمهور و ارتباط آن با خوراک پتروشیمی‌ها، گفت: دیروز در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به اتفاق وزیر محترم نفت حضور داشتیم و قرار شد ظرف دو هفته آینده درباره خوراک تصمیم نهایی گرفته شود.

وی افزود: مسائل زیادی درباره تعیین تکلیف خوراک از جمله وضع اقتصادی کشو‌ر، تحریم و امثال آن مطرح است، البته با تصویب مجلس مشکل تحریم‌ها حل شد و حالا می‌توان برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی تصویر بهتری ارائه کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی تصریح کرد: نمی‌دانم قیمت خوراک کاهش پیدا می‌کند یا نه اما آقای وزیر به دنبال کمک به توسعه صنعت پتروشیمی هستند.

وی افزود: از روز اول روی آقای زنگنه فشار بوده است که قیمت خوراک را کم کنند اما ایشان هم به هر صورت تابع مجلس و دولت هستند و در عین حال فشاری که یارانه‌ها روی وزارت نفت ایجاد کرده خیلی زیاد است و وزارت نفت از عهده تأمین یارانه‌ها برنمی‌آید که انشاءالله با حل شدن بحث تحریم‌ها مشکل حل می‌شود.

شعری‌مقدم در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا قیمت خوراک تحت فشارها پایین می‌آید یا نه، گفت: اینکه این قیمت ثابت می‌ماند و یا کاهش می‌یابد را نمی‌دانم اما به هر صورت تا دو هفته آینده تکلیف قیمت مشخص شده و قیمت ثابت خواهد شد.

وی ادامه داد: خیلی‌ها موضوع خوراک را به نامه 4 وزیر ربط می‌دهند اما ربطی به این نامه نداشته است.

معاون وزیر نفت در ادامه اظهار داشت: ما با مجوزهایی که داده‌ایم 25 میلیون تن متانول وارد بازار جهانی می‌کنیم اما بازار امکان جذب بیش از 16 میلیون تن آن را ندارد و بنابراین در فکر هستیم که راه دیگری برای تبدیل متانول به فرآورده‌های دیگر پیدا کنیم.

وی تأکید کرد: برای این کار هم باید پروژه تعریف شود و هم منابع مالی تعریف شود چنان که متانول‌ها هم سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارند اما برای تکمیل زنجیره ارزش آنها سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز داریم و به حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در هر واحد نیاز است.

وی ادامه داد: تصمیم گرفتیم که اگر به جایی رسیدیم که دیدیم قیمت متانول در حال ضربه خوردن است و شرکت‌ها نمی‌توانند وام‌هایی را که گرفته‌اند، بازپرداخت کنند پروژه‌های دیگری برای تبدیل متانول به دیگر محصولات کلید بخورد. اما توجه داشته باشید که به هر صورت از گاز طبیعی فقط اوره و آمونیاک و متانول می‌توان تولید کرد.

شعری مقدم ادامه داد: ضمناً با این وضعیت جهانی مواجه هستیم و چین هم متانول زیادی را از ذغال سنگ تولید کرده و به بازار وارد می‌کند.

وی در ادامه گفت:‌شرکت‌های میتسوبیشی و میتسویی ژاپن با من ملاقات کرده و علاقمندی زیادی به سرمایه‌گذاری در صنعت  پتروشیمی ایران ابراز می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی افزود: البته ملاقات ما قبل از مصوبه اخیر مجلس انجام شد و همه منتظرند لغو تحریم‌ها اجرایی شود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: شرط جدید ما برای آنها این است که ما نمی‌خواهیم فقط تکنولوژی بخریم بلکه باید سرمایه‌گذاری و مشارکت کنیم و آنها هم این مسئله را می‌پذیرند.

شعری‌مقدم در پاسخ به پرسش فارس تصریح کرد: ژاپنی‌ها به سرمایه‌گذاری در اوره و آمونیاک و متانول و اولسین ابراز علاقه و به طور مرتب درباره قیمت خوراک از ما سوال می‌کنند و ما هم تصمیم گرفتیم که ظرف دو هفته آینده قیمت خوراک قطعی شود.

وی تأکید کرد: ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها قیمت خاصی را برای خوراک پیشنهاد نکردند.

معاون وزیر نفت در پایان درباره زمان برگزاری نمایشگاه ایران‌پلاست گفت: من علاقه دارم زمان برگزاری نمایشگاه تغییر کند اما با آقای اسپهبدی و نعمت‌زاده صحبت کردم اما امکان جابه‌جایی زمان ایران پلاست وجود ندارد چرا که زمانی که ما درخواست کرده‌ایم پر است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول