اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

ابوالفضل بهرام‌پور در گفت‌وگو با فارس:

هیچ‌ نهادی دغدغه‌ای بیشتر از پیشرفت در عرصه قرائت قرآن ندارد

مفسر قرآن با بیان اینکه تنها با صوت و لحن نمی‌توان مفاهیم قرآن را به مخاطب عرضه کرد، گفت: هیچ‌ نهادی دغدغه‌ای بیشتر از پیشرفت در عرصه قرائت ندارد در حالی که ما برای ارتقای عرصه‌های قرآنی نیازمند توجه به مفاهیم و تفسیر آیات الهی هستیم.

هیچ‌ نهادی دغدغه‌ای بیشتر از پیشرفت در عرصه قرائت قرآن ندارد

«ابوالفضل بهرام‌پور» مفسر قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با بیان اینکه برای توسعه و ارتقای فرهنگ قرآنی ابتدا باید راهکارهای موجود را شناسایی و بررسی کرد، اظهار داشت: هم اکنون در کشور برنامه و فعالیت‌های قرآنی بسیاری صورت می‌گیرد اما بیشتر آن‌ها نتایج قابل قبولی ندارند به همین دلیل برای برطرف کردن موانع ارتقای فعالیت‌های قرآنی باید با برنامه‌ریزی پیش رفت.

آشنایی با قرآن نخستین گام پیشرفت در عرصه‌های قرآنی است

وی با اشاره به اینکه نهادهای قرآنی تاکنون برای ارتقای فعالیت‌های مؤثر قرآنی اقدام شایسته‌ای نداشتند، افزود: با امکانات و نیروی مستعد قرآنی که در کشور داریم انتظار ما برای برنامه‌های قرآنی بیش از این‌ها است؛ ما باید طوری عمل کنیم که در تمامی ابعاد الگو باشیم به همین دلیل بهتر است جوانان و نوجوانان با قرآن انس دائمی داشته باشند و برای فهم آیات الهی تلاش کنند.

بهرام‌پور به لزوم آشنایی با ترجمه قرآن اشاره کرد و گفت: در مرحله نخست باید افراد را با خواندن و ترجمه کلام وحی آشنا کرد تا از این طریق روح قرآنی در وجودشان نقش ببندد و انس دائمی با قرآن محقق شود.

لزوم توسعه رمان‌نویسی دینی/ اجازه نفوذ دشمن را ندهیم

وی با بیان اینکه برای ارزیابی فعالیت‌های قرآنی نباید به حفظ، قرائت و تفسیر بسنده کنیم، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که ما چند نفر رمان‌نویس اسلامی تربیت کردیم؟ اگر نگاهی گذرا به کتاب‌هایی که به فروش می‌رسند بیندازیم، می‌بینیم در این زمینه هم کاستی‌هایی وجود دارد بنابراین ما باید در این حوزه هم ورود پیدا کنیم تا کشورهای استکبار نتوانند بر افکار جوانان ما نفوذ کنند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه ما باید طوری عمل کنیم که نیازمند کشورهای خارجی نباشیم، گفت: برای محقق شدن فرهنگ قرآنی نهادها و ارگان‌های قرآنی باید برنامه‌ریزی جدی داشته باشند و برای عملی شدن برنامه‌ها تلاش مضاعف کنند چرا که ما برای زنده نگه داشتن اسلام و قرآن قیام کردیم.

هیچ نهادی دغدغه‌ای بالاتر از پیشرفت در عرصه قرائت ندارد

بهرام‌پور با بیان اینکه در کشورمان قرائت و حفظ از نظر کیفی به حد مطلوبی رسیده است، افزود: ما در ایران حافظان و قاریانی داریم که از توانمندی‌های بسیاری برخوردارند اما در حوزه تفسیر هنوز پیشرفت قابل توجهی نکردیم چرا که هیچ‌ نهادی دغدغه‌ای بیشتر از صوت و لحن و پیشرفت در عرصه قرائت ندارد.

وی با اشاره به اینکه تنها با صوت و لحن نمی‌توان مفاهیم قرآن را به مخاطب عرضه کرد، گفت: با وجود تأکید رهبری به انتقال مفاهیم و معارف قرآن کریم به مردم، مسئولان تاکنون کاری انجام نداده‌اند.

وظیفه سنگین رسانه ملی برای انتقال مفاهیم قرآنی

بهرام‌پور با بیان اینکه رسانه ملی وظیفه سنگینی در قبال انتقال مفاهیم قرآنی دارد، خاطر نشان کرد: امیدواریم صداوسیما با تغییراتی در محتوای برنامه‌ها گامی به سوی توسعه فرهنگ قرآنی و ایجاد انس دائمی با آیات الهی بردارد ؛ سایر نهادها هم با برنامه‌ریزی اصولی برای پیشرفت قرآنی این مرز و بوم اقدامات مثبتی داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول