اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

نامه بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران به رئیس‌جمهور:

آقای روحانی! جلوی فشار رانت‌جویان برای کاهش نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها بایستید

تحقق نیافتن بندهای مرتبط با توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تداوم تشویق سرمایه‌گذاران برای تولید محصولات با ارزش افزوده بسیار ناچیز توسط پتروشیمی‌های بالادستی گازی، همگی جزء مضرات بزرگ کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی است.

آقای روحانی! جلوی فشار رانت‌جویان برای کاهش نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها بایستید

بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور از وی خواست جلوی فشار رانت خواران برای کاهش قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها بایستد.

متن کامل نامه بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران خطاب به رئیس‌جمهور به این شرح است:

­­­­­­جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام

همانطور که مستحضر هستید در جریان تصویب  طرح« الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» در مجلس شورای اسلامی (نیمه دوم سال گذشته)، موضوع تعیین فرمولی برای قیمت‌گذاری خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در بلندمدت کشمکش­‌های فراوانی را به وجود آورد.

در نهایت، مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه­‌های نفت، اقتصاد و صنعت را موظف کرد تا براساس معیارهای کلی و مبهم موجود در متن این قانون، آیین‌نامه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی­‌های گازی را ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ این قانون تدوین کنند.

بر همین اساس، این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفت و در نهایت با پافشاری و اصرار وزارت نفت برای قطع رانت دهی به پتروشیمی‌های گازی، قیمت 13 سنت (به ازای هر متر مکعب) به عنوان قیمت نهایی خوراک گاز به تصویب  رسید.  بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه­ تهران این ایستادگی وزیر محترم نفت در مقابل فشار جریان­‌های خاص و بخصوص نهادهای خصولتی سهام­دار پتروشیمی‌های گازی که به دنبال قیمت پایین‌­تر از 10 سنت برای این سرمایه ملی بودند، را تحسین می­‌کند. با این وجود، در روزهای اخیر و بعد از رسانه‌ای شدن نامه چهار وزیر دولت به جنابعالی در زمینه رکود صنایع بورسی، اخباری به گوش می‌­رسد که فشارهای سنگین به وزارت نفت در این زمینه افزایش یافته است و احتمال دارد این وزارتخانه مجبور به عقب‌نشینی از موضع صحیح خود شده و با قیمت 10 سنت موافقت کند.

در حالی که قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه حدود بیش از 30 سنت است؛ فروش آن با قیمتی حدود یک سوم به پتروشیمی‌های بالادستی که با تولید محصولاتی مانند متانول که ارزشی کمتر از گاز صادراتی دارد و در حال تبدیل طلا به مس هستند، آیا توجیهی منطقی دارد؟ آیا این کار صرفا باعث میدان دادن بیش از پیش به رانت‌­خوارانی نمی­‌شود که قصد دارند با استفاده از روابط خود با برخی نهادها و به بهانه رونق خیالی بورس، سودهای کلان و سرسام آور خود را مجددا بازیابند؟ به تعبیر درست مشاور جنابعالی، کاهش نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها به معنای دادن یارانه از بودجه وزارت نفت برای اصلاح شاخص بورس است. قطعا دادن چنین یارانه‌ای به سهامداران این پتروشیمی‌­ها با توجه به مشکلات اقتصادی کشور منطقی نیست و نشان­دهنده «تدبیر» در اداره امور اقتصادی کشور نخواهد بود.

بر اساس بررسی‌های این مجموعه، تحقق نیافتن بندهای مرتبط با توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز در سیاست­‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تداوم تشویق سرمایه گذاران برای تولید محصولات با ارزش افزوده بسیار ناچیز توسط پتروشیمی­‌های بالادستی گازی، همگی جزو مضرات بزرگ کاهش قیمت خوراک پتروشیمی­های گازی است.

پیشنهاد می‌­شود دستور فرمائید هرچه سریعتر وزارت نفت فرمول قیمت‌گذاری بلندمدت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را بر مبنای شیوه‌­ای مشخص تعیین کند تا هراز چندگاهی رانت­‌خواران با عناوین مختلف به دنبال کاهش نرخ خوراک گاز و افزایش ویژه­ خواری­‌های خود نروند و وزارت نفت را تحت فشار قرار ندهند.

جناب رئیس جمهور، از شما انتظار می­‌رود با جریان­های خاصی در درون دولت یا نزدیک به آن که با فشار آوردن به بدنه کارشناسی دولت قصد دارند منافع کلان اقتصادی کشور را فدای منافع بخشی و حتی شخصی خود کنند و به رانت­‌خواری­‌های خود ادامه دهند، مقابله کنید و برای حفظ سرمایه‌­های ملی، جلوی تصمیم سازی­‌های نادرست و نسنجیده آنها را بگیرید.

و من الله التوفیق

سعید فضل زرندی

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول