اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

رئیس سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد

اجرای طرح تنبلی چشم تا پایان آذر/ عدم دریافت هزینه از خانواده‌های بی‌بضاعت

رئیس سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به اجرای طرح تنبلی چشم از ابتدای آبان تا پایان آذر، گفت: در این طرح خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌درآمد از پرداخت هزینه در سه سطح معاینه، تشخیص و درمان معاف هستند.

اجرای طرح تنبلی چشم تا پایان آذر/ عدم دریافت هزینه از خانواده‌های بی‌بضاعت

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، انوشیروان محسنی‌بندپی در آیین بیستمین سال اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی)، اظهار داشت: یکی از راهبردهای سازمان بهزیستی کشور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها است.

وی تصریح کرد: علم، دانش، تخصص و اقدامات پیشگیرانه در دنیا نتایج خوبی داشته است و شاهد کاهش معلولیت‌ها در انواع و اقسام آنها هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای دو طرح تنبلی چشم و غربالگری شنوایی، خاطرنشان کرد: طرح تنبلی چشم سابقه طولانی و 20 ساله‌ای را در سازمان بهزیستی دارد و به اذعان سازمان بهداشت جهانی، کشور جمهوری اسلامی در میان کشورهای مدیترانه شرقی، موفقیت‌های خوبی را کسب کرده است.

محسنی‌بندپی گفت: طرح تنبلی چشم از سال 74 و به‌صورت پایلوت در بندرعباس آغاز شد و در مدت اجرای طرح توانسته‌ایم اقدامات مناسبی را برای جلوگیری از نابینایی و کم‌بینایی کودکان انجام بدهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه این مراسم با اشاره به فعالیت‌ سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری از طرح تنبلی چشم، تصریح کرد: در 20 سال گذشته، 27 میلیون معاینه برای پیشگیری از کم‌بینایی و نابینایی ویژه کودکان 3 تا 6 سال انجام شده است و ما توانسته‌ایم با اجرای دقیق و مدون این طرح در 3 سطح، از بروز اختلالات بینایی برای کودکان جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته 75 درصد از جمعیت کودکان 3 تا 6 سال، تحت پوشش طرح غربالگری و تنبلی چشم قرار گرفتند که امسال بنا داریم این رقم را افزایش دهیم.

محسنی‌بندپی در ادامه به طرح غربالگری شنوایی اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر 90 درصد از کودکان در این طرح مشارکت دارند که در آینده نیز این طرح گسترش پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار امیدواری کرد با توسعه طرح تنبلی چشم در مناطق محروم و کم‌برخوردار با مشارکت خانه‌های بهداشت، درصد کودکان حاضر در این طرح افزایش یابد.

محسنی‌بندپی همچنین به توزیع یک وعده غذای گرم در روستا مهدها اشاره کرد و گفت:‌ علاوه بر توزیع غذا در این مهدها، سازمان بهزیستی کشور، شهریه کودکان بی‌بضاعت و نیازمند را نیز پرداخت می‌کند.

وی در ادامه به کودکان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه نیز طرح‌هایی در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم بتوانیم، طرح‌هایی چون طرح‌های تنبلی چشم، غربالگری شنوایی و کودکان بازمانده از تحصیل را در استان‌های محروم و کم‌برخوردار به‌صورت جدی‌تر پیگیری کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، گفت: بهترین سن برای تشخیص اختلالات بینایی، 3 تا 6 سال است؛ چراکه در صورتی که تشخیص داده شود کودک مبتلا به اختلالات بینایی است، می‌توان اقدامات لازم را جهت درمان آن انجام داد.

محسنی‌بندپی تصریح کرد: امسال یک هزار و 500 پایگاه دائم و 30 هزار پایگاه غیردائم آماده معاینه کودکان 3 تا 6 سال در طرح تنبلی چشم هستند که امیدواریم با اطلاع‌رسانی به‌موقع و آگاه‌سازی خانواده‌ها، شاهد مشارکت بیش‌تر نسبت به سال گذشته در این طرح باشیم.

وی همچنین به تعداد دستگاه‌های مرتبط در طرح تنبلی چشم اشاره کرد و گفت: 230 دستگاه پرتابل و مدرن برای اجرای طرح پیش‌بینی شده است، ضمن اینکه هزینه دریافت برای معاینه کودکان در طرح تنبلی چشم در مراکز دولتی و غیردولتی متفاوت است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، خاطرنشان کرد: معاینه با چارت دولتی هزار و 500، غیردولتی 2 هزار تومان و معاینه از طریق دستگاه پرتابل در مراکز دولتی 2 هزار تومان و غیردولتی 5 هزار تومان پیش‌بینی شده است، ضمن اینکه خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌درآمد هزینه‌ای را برای طرح تنبلی چشم و معاینات در سه سطح پرداخت نخواهند کرد.

محسنی‌بندپی تصریح کرد: سال گذشته 3 میلیون نفر در طرح تنبلی چشم مشارکت کردند که از این میزان 2 میلیون و 26 هزار و 85 نفر از کودکان شهری و یک میلیون و 30 هزار و 814 نفر کودکان روستایی بودند.

براساس همین آمار کودکان تهرانی بیش‌ترین مشارکت را در طرح و کودکان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی کم‌ترین میزان را برای مشارکت در طرح داشته‌اند.

وی تصریح کرد: از 3 میلیون کودک سال گذشته در طرح تنبلی چشم، 400 نفر نیاز به هزینه جراحی داشتند که این هزینه‌ها کاملاً توسط سازمان بهزیستی پرداخت شد، ضمن اینکه این سازمان هزینه عینک 9 هزار و 400 کودک 3 تا 6 سال پرداخت کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین به توسعه طرح تنبلی چشم در مناطق عشایری و روستاهای محروم اشاره کرد و گفت: در این مناطق از پایگاه‌های سیار جهت معاینه کودکان 3 تا 6 سال در طرح تنبلی چشم استفاده خواهد شد.

محسنی بندپی اظهار امیدواری کرد: خانواده‌ها و والدین با توجه به اهمیت طرح تنبلی چشم در این طرح مشارکت کنند.

به گزارش فارس، طرح تنبلی چشم از ابتدای آبان در هزار و 500 پایگاه دائمی و 30 هزار پایگاه غیردائمی آغاز و تا پایان آذرماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول