اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

صندوق خرد زنان روستایی سنگری برای مبارزه با فقر

توانمندسازی و بیرون کشیدن گلیم سخت زندگی از آب هنر می‌خواهد که در این شرایط نامساعد اقتصادی صندوق خرد زنان روستایی سنگری برای مبارزه با فقر است.

صندوق خرد زنان روستایی سنگری برای مبارزه با فقر

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، صندوق خرد زنان روستایی با هدف توسعه پایدار کشاورزی، خوداتکایی، افزایش توان اقتصادی خانوار و اشتغالزایی برای اجرای طرح توانمندسازی زنان روستایی تشکیل شده است.

صندوق خرد زنان روستایی در تولید محصول سالم و عاری از سموم شیمیایی، حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی محیط زیست و کمک به معیشت خانوار بهره‌بردار نقش بسیار مهمی دارد.

مسئول امور زنان روستایی و عشایری سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه صندوق خرد زنان روستایی از سال 79 راه‌اندازی شد، اظهار کرد: نخستین صندوق خرد زنان روستایی در روستای فیروزجای شهرستان بابل ایجاد شد.

فاطمه یساری با اشاره به اینکه تا پایان سال گذشته 51 صندوق خرد زنان روستایی با یک‌هزار و 883 عضو در شهرستان‌های مازندران ایجاد شد، افزود: صندوق‌های توسعه حمایت از فعالیت زنان به نوعی در بخش اقتصادی کمک می‌کنند تا بتوانیم نفش زنان را پررنگ‌تر از قبل ببینیم و این در حالی است که بحث وجود سرمایه که می‌تواند یک فعالیت را به عرصه ظهور برساند بسیار ضروری و کارساز است.

مسئول امور زنان روستایی و عشایری سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: فقرزدایی و محرومیت‌زدایی زنان روستایی و رسیدن به توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، آموزش مهارت‌های فردی، اجتماعی و کشاورزی از اهداف تشکیل صندوق خرد زنان روستایی است.

یساری خاطر نشان کرد: شهرستان قائم‌شهر در تشکیل صندوق خرد زنان روستایی یکی از شهرستان‌های پیشرو در کشور در تشکیل این صندوق و حمایت از توانمندسازی زنان روستایی است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان قائم‌شهر نیز در این باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری گفت: شهرستان قائم‌شهر با داشتن 35 صندوق خرد زنان روستایی و با عضویت یک‌هزار و 230 نفر توسط شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری، صندوق توسعه شهرستانی زنان را در سال جاری راه‌اندازی و شروع به‌کار کرده است.

فرزین فرهادی اظهار کرد: امسال 9 صندوق شهرستانی حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی با سرمایه‌گذاری 235 میلیون تومانی و با عضویت 364 نفر در این شهرستان تشکیل شده است.

وی گفت: این صندوق نخستین صندوق توسعه شهرستانی در مازندران است که نشان از کارآمدی کارشناسی جهاد کشاورزی و توانمندی و کارایی زنان روستایی شهرستان در اقتصاد خانواده و اشتغال‌زایی مولد است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم‌شهر اظهار کرد: صندوق‌های خرد زنان روستایی با وجود نقش موثر در توسعه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی اعضا، به علت نداشتن جایگاه قانونی، امکان بهره‌مندی از منابع دولتی و ارتباط با موسسات مالی رسمی را نداشتند که به همین دلیل تشکیل صندوق غیردولتی حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری با همکاری شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی مطرح شد تا ضمن ثبت این صندوق‌ها در چارچوب قانون تجارت، شبکه صندوق‌های اعتبار خرد شکل گیرد و امکان توسعه و بهره‌مندی بیشتر اعضا از منابع مالی دولت فراهم شود.

رئیس گروه تشکل‌های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس درباره نحوه چگونگی عملکرد صندوق‌ها گفت: صندوق حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری یک صندوق غیر‌دولتی است که از طریق عضویت و شبکه‌سازی صندوق‌های اعتبار خرد زنان روستایی و عشایری و با حمایت شرکت مادر تخصصی و دفتر تشکیل می‌شوند.

زهره مهیاری افزود: در صندوق شهرستانی اعضا می‌توانند پس از فراهم کردن امکان آموزش اعضای صندوق‌های خرد در مورد انجام فعالیت‌های مالی مانند طرح‌نویسی، ثبت دفاتر مالی، محاسبه نرخ بهره و نحوه پرداخت وام بر اساس اصول علمی و بانکی در برای خودکفایی عملیاتی و مالی صندوق و پایداری آنها و افزایش آگاهی و مهارت آنها در انجام کسب و کار، ایجاد انگیزه در اعضای صندوق‌های خرد برای افزایش مبلغ پس‌انداز و افزایش سرمایه اعضای صندوق‌های خرد اقدام کنند.

انتهای پیام/3141/ش40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول