اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه:

20 درصد عناصر 80 درصد سرمایه اجتماعی را تشکیل می‌دهند

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: 20 درصد عناصر اجتماعی هستند که 80 درصد سرمایه اجتماعی را تشکیل می‌دهند.

20 درصد عناصر 80 درصد سرمایه اجتماعی را تشکیل می‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، سهراب‌ دل‌انگیزان صبح امروز در کارگاه ارتقاء سرمایه‌های اجتماعی در دفتر پژوهش استانداری کرمانشاه اظهار کرد: سرمایه‌ اجتماعی مفهومی پیوند دهنده و همگرا کننده دارد.

وی بیان داشت: ترکیب عناصر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... در یک جامعه نیازمند نوعی ارتباط دهنده است تا واحدهای تشکیل دهنده آن جامعه کنار هم قرار بگیرند و فعالیت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، سرمایه اجتماعی را هنجارها و شبکه‌هایی دانست که امکان مشارکت در اقدامات جمعی به منظور کسب سود متقابل فراهم می‌کند.

دل‌انگیزان با اشاره به شاخص‌های متعدد سرمایه اجتماعی، مشارکت، انسجام، مسئولیت‌پذیری،‌ اعتماد، همگرایی و... را از جمله مهمترین این شاخص‌ها برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: وجود اعتماد نشانه همکاری و همراه بودن و فقدان آن بسیار صدمه زننده به روابط همکاری است؛ این شاخص بسیار شکننده عدم آن هم آسیب‌زاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به قانون 20 ـ 80 پارتو، گفت: 20 درصد عناصر اجتماعی هستند که 80 درصد سرمایه اجتماعی را تشکیل می‌دهند.

دل‌انگیزان یادآور شد: در قرن‌های 17 و 18 عموماً تمرکز بر سرمایه‌های فیزیکی بود و اینکه هرچه این سرمایه‌ها رشد کنند، قابلیت درآمدهای جامعه بیشتر رشد می‌کند.

وی بیان داشت: مفهوم سرمایه اجتماعی در ابتدای قرن 20 مباحثی در مورد عناصر غیرفیزیکی و سرمایه‌های اجتماعی مطرح شد و بیداری شکل گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه ادامه داد: در این زمان حرکتی به سمت همگرایی، مشارکت اجتماعی، نوع‌دوستی و... ایجاد شد و این حرکت حامل این پیام بود که این عوامل هم می‌تواند عامل توسعه تولید باشد.

دل‌انگیزان اظهار کرد: مطرح کنندگان این اندیشه‌های نوین معتقد بودند که در جاهایی که مشارکت و همگرایی و مسئولیت‌پذیری و اعتماد بیشتر است، فعالیت‌ها آسان‌تر انجام می‌شوند.

انتهای پیام/2700/ع30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول