اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

در بیانیه‌ای

«فارک» حذف شبه‌نظامیان کلمبیایی را شرط امضای توافقنامه صلح گذاشت

رسانه ونزوئلایی «تله‌سور» به نقل از نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) گزارش داد تا زمانی که دولت کلمبیا برای حذف نیروهای شبه نظامی این کشور اقدام نکند، فارک نیز توافقنامه صلح بین دو طرف را امضا نخواهد کرد.

«فارک» حذف شبه‌نظامیان کلمبیایی را شرط امضای توافقنامه صلح گذاشت

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) روز گذشته طی انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: تا زمانی که دولت کلمبیا برای حذف گروه‌های شبه نظامی کلمبیایی اقدامی نکند فارک علاوه بر عدم پذیرش توافق دو طرف برای خلع سلاح، هیچ‌گونه توافقنامه‌ای در خصوص برقراری صلح را نیز امضا نخواهد کرد.

فارک در این بیانیه که توسط «خوآکیم گومز» یکی از اعضای نمایندگان فارک خوانده شد، به صراحت اعلام کرده تا زمانی‌ که دولت کلمبیا تضمینی معتبر برای حذف و غیر فعال‌سازی نیروهای شبه نظامیان کلمبیایی ندهد، آن‌ها نیز توافقنامه صلح را امضا نخواهند کرد.

نیروهای مسلح انقلابی از حملات احتمالی اعضای شبه نظامیان کلمبیایی در زمان پس از امضای توافقنامه صلح ابراز نگرانی کردند.

فارک در این بیانیه نوشت: شبه نظامیان کلمبیایی همچون تروریسم خطرناک هستند و ما مطمئنیم که پس از امضای توافق صلح به کشتن رهبران اجتماعی و مردمی ادامه خواهند داد و همچنین نیروهای سابق فعال در فارک را نیز به قتل خواهند رساند.

این گروه شورشی ضمن اشاره به اطلاعات دقیق خود از فعالیت‌های شبه نظامیان در این بیانیه اطمینان دادند که آن‌ها در 12 اداره از 30 اداره کلمبیا حضوری فعال دارند.

در این راستا معضل شبه نظامیان کلمبیایی یکی از موانع مهم دولت کلمبیا و فارک در جهت حصول توفق صلح محسوب می‌شود.

نیروهای مسلح انقلابی فارک و دولت کلمبیا دور جدید از گفت‌وگو‌ها آغاز کرده‌اند.

دو طرف تصمیم دارند که پس از گذر از دوره‌ای بحرانی و پر تنش، مذاکرات را از سر گرفته و تا پایان سال جاری مسیر حصول توافق صلح را تسهیل کنند که در این صورت انتظار می‌رود تا مارس سال 2016 (اسفند 94) توافق صلح بین دو طرف امضا شود.

در روز 23 سپتامبر سال جاری میلادی (1 مهر 94)، «خوآن مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا و «رودریگو اوندونیو اچوری» با نام مستعار «تیموچنکو» رهبر ارشد «فارک» در نشستی با یکدیگر در «هاوانا» با حضور «رائول کاسترو» رئیس جمهور کوبا متعهد به برقراری صلح در کلمبیا قبل از 23 مارس 2016 (4 فروردین 94) شدند.

در روز 2 سپتامبر سال جاری میلادی (11 شهریور 94)، دولت کلمبیا و «فارک» چهل‌و‌دومین دور از مذاکرات صلح را که از ماه نوامبر سال 2012 میلادی به منظور پایان یافتن درگیری‌های مسلحانه که از بیش از نیم قرن پیش در این کشور به طول انجامیده آغاز کرده‌اند، در پیش گرفتند.

از آغاز روند صلح دولت کلمبیا و «فارک»، طرفین به توافقاتی پیرامون 3 مسئله از مجموع 5 موضوعی که در دستور کارشان قرار داشت دست یافتند، از جمله اصلاحات روستایی در ماه می 2013 (اردیبهشت 92)، مشارکت سیاسی در نوامبر 2013 (مهر 92) و مواد مخدر در می 2014 (اردیبهشت 93)، باقی مواردی که هنوز مورد بحث و مذاکره هستند نیز مسئله قربانیان و پایان درگیری‌ها می‌باشد.

دولت کلمبیا و «فارک» همچنین تاکنون پیرامون ایجاد یک طرح مین‌روبی و یک کمیسیون حقیقت‌یاب با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول