اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

توجه ویژه شهردار اصفهان به مهاجرین/ پروژه توریسم سلامت در اصفهان کلید خورد

مقدمات پروژه توریسم سلامت بین شهرداری اصفهان و انجمن متخصصین طب افغانستان به ابتکار خبرگزاری فارس فراهم و به زودی تفاهم نامه نهایی آن امضا خواهد شد.

توجه ویژه شهردار اصفهان به مهاجرین/ پروژه توریسم سلامت در اصفهان کلید خورد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، نشست انجمن متخصصین طب افغانستان به همت «مهدی جمالی‌نژاد» شهردار اصفهان و ابتکار خبرگزاری فارس، روز چهارشنبه(4 آذر) در محل شهرداری اصفهان برگزار شد.

در این جلسه «مهدی جمالی‌نژاد» شهردار اصفهان، اعضای انجمن متخصصین طب افغانستان، اعضای سایت افغانستان خبرگزاری فارس و اصحاب رسانه حضور داشتند.

طی این نشست قرار بر این شد که مقدمات پروژه توریسم سلامت (توریسم درمانی) بین شهرداری اصفهان و انجمن متخصصین طب افغانستان به ابتکار خبرگزاری فارس فراهم و به زودی تفاهمنامه نهایی آن امضا و مراحل اجرای آن آغاز شود.

به همین منظور توافقات اولیه اجرای این طرح (پروژه توریسم سلامت) که با مدیریت خبرگزاری فارس و همکاری انجمن متخصصین طب افغانستان قرار است اجرایی شود، با «مهدی جمالی‌نژاد» شهردار اصفهان بررسی و تفاهم اولیه آن انجام پذیرفت.

در ابتدای جلسه کلیتی از فعالیت‌های سایت افغانستان خبرگزاری فارس در حوزه مهاجرین، شناسایی ظرفیت‌ها، توانایی‌ها و تشکیلات مهاجرین افغانستانی در ایران توسط سردبیر سایت افغاسنتان خبرگزاری ارائه و پس از آن اعضای انجمن متخصصین طب افغانستان به تشریح ظرفیت‌ها، توانایی‌ها و امکانات موجود برای راه‌اندازی پروژه توریسم درمانی (توریسم سلامت) در جمهوری اسلامی ایران ارائه کردند.

«روح الله قاسمیان» سردبیر سایت افغانستان از تلاش‌های خبرگزاری در راستای ارتقاء سطح فرهنگ عمومی ایران و افغانستان و کمک به شناخت واقعی نگاه‌ها به کشور افغانستان گزارشی ارائه کرد. 

در ادامه این نشست دکتر «فرزاد یوسفی» دبیر انجمن متخصصین طب افغانستان در این جلسه توضیحاتی درباره ظرفیت جمهوری اسلامی ایران در بحث بهداشت، پیشگیری و درمان در حوزه توریسم سلامت ارائه کرد.

در این جلسه که 10 نفر از اعضای انجمن متخصصین طب افغانستان حضور داشتند، «مهدی جمالی‌نژاد» شهردار اصفهان ضمن تشکر از فعالیت‌های خبرگزاری فارس برای پیگیری توریسم سلامت و همچنین استقبال از پیشنهادات ارائه شده در این نشست، درباره طرح جامع توریسم‌درمانی گفت: شهر اصفهان قرار است در سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت گردشگری فرهنگی در جهان اسلام نامگذاری شود و در همین راستا تلاش می‌کنیم تمام فعالیت‌های خود را برای نیل به این هدف اجرایی و به اتمام برسانیم.

وی افزود: در حال حاضر در اصفهان پروژه شهرک سلامت فعال است ولی در قالب این پروژه تمام تلاش خود را می‌کنیم تا از تمامی ظرفیت‌های انجمن متخصصین طب افغانستان در ایران استفاده کنیم.

شهردار اصفهان ضمن تشریح زمینه‌ها، فرصت‌ها و اقدامات شهرداری اصفهان در راستای اجرایی شدن پروژه توریسم سلامت در این شهر گفت: تلاش داریم تا با همکاری خبرگزاری فارس تفاهم‌نامه پروژه جامع طرح توریسم سلامت را بین شهرک سلامت اصفهان و همچنین انجمن متخصصین طب افغانستان به امضا رسانده و آنرا اجرایی کنیم.

در این جلسه مصوب شد که انجمن متخصصین طب افغانستان با همکاری سایت افغانستان خبرگزاری فارس، طرح جامع توریسم سلامت که در آن ضرورت راه‌اندازی پروژه، برنامه‌ها و راهبردها و همچنین مزایا و منافع طرح در نظر گرفته شود را آماده و زمینه‌های لازم برای امضای نهایی این تفاهمنامه را مهیا کند.

انجمن متخصصین طب افغانستان و تلاش برای خدمت به مهاجرین

در ابتدای این نشست «فرزاد یوسفی» رئیس انجمن متخصصین طب افغانستان با اشاره به فعالیت‌های این انجمن گفت: انجمن متخصصین طب افغانستان افراد متخصص در حیطه‌های پزشکی، آموزش، بهداشت، تشخیص و درمان هستند که در راستای هدف اصلی خود به مهاجرین افغانستانی و کشورهای مانند ایران به خدمت رسانی مشغول است.

وی با تاکید بر اهمیت بحث توریست درمانی گفت: کشورهایی همچون هند و پاکستان سرمایه‌گزاری وسیعی را در بحث درمان گردشگران انجام داده و برای ویزای بیماران اقدامات مثبتی را انجام داده‌اند.

یوسفی ادامه داد: ایران می‌تواند با توجه به فرهنگ مشترک از این مقوله استفاده کرده و درآمدزایی کند.

رقابت دهلی‌نو و اسلام‌آباد در حوزه گردشگری پزشکی

وی با اشاره به تبلیغات ضعیف ایران در حوزه ،گفت:کشورهایی همچون هند، پاکستان و ترکیه با تبلیغات خوبی که داشته‌اند سهم بسیار زیادی را در صنعت گردشگری سلامت به خود اختصاص داده‌اند.

دبیر انجمن متخصصین طب افغانستان با اشاره به فعالیت‌های این انجمن در داخل افغانستان، ایران و سایر کشورهای توریسم‌پذیر بیان کرد: با توجه به کادر متخصص که در این انجمن مشغول به فعالیت هستند، می‌توان زمینه مناسبی را برای درمان بیماران در ایران اختصاص داد.

یوسفی افزود: با توجه به هم‌زبانی و حس دلگرمی و آرامشی که بیماران افغانستانی با حضور در ایران به دست می‌آورند، زمینه درمان این بیماران در یاران آسان‌تر خواهد شد و این کشور با توجه به پتانسیلی که دارد، باید از این مزایا نهایت استفاده را ببرد.

بیمارستان تخصصی برای مهاجرین افغانستانی مقیم ایران احداث شود

در ادامه این نشست«محمد کریمی» فوق تخصص جراحی پلاستیک با اشاره به تلاش‌های 35 سال اخیر ایران برای مهاجرین افغانستانی و هزینه‌های زیادی که این کشور برای آنها پرداخت کرده، پیشنهاد تأسیس بیمارستان مخصوص مهاجرین افغانستانی مقیم ایران را ارائه داد.

وی گفت: اگر ایران هزینه ساختاری و محل بیمارستان را بر عهده گیرد، این پروژه مشترک خوبی بین 2 کشور خواهد بود.

کریمی افزود: در 2 هفته گذشته 4 بیمار با من تماس گرفته و خواستار مشاوره برای درمان خود شده‌اند. فرض کنید بیمارستان مخصوص مهاجرین در اصفهان تاسیس کنیم این خبر تاثیر مثبتی در جهان خواهد داشت و حجمه‌های سیاسی خبرگزاری‌های غرب با این کار شکست خواهد خورد.

فوق تخصص جراحی پلاستیک اظهار داشت: اگر ایران مکان و هزینه را برای ساخت یک بیمارستان به ما اختصاص دهد، پروژه‌ای بین 2 کشور امضا خواهد شد.

ایران ظرفیت پذیرش سالانه یک میلیون بیمار خارجی را دارد

در ادامه این نشست «فائزه تخاری» متخصص داخلی با ارائه آماری از سازمان جهانی بهداشت مبنی بر اینکه تا سال 2011، 50 هزار میلیارد دلار در زمینه توریسم‌درمانی عاید کشورها شده، گفت: ما به عنوان افغانستانی‌هایی که در ایران تحصیل کرده‌ایم می‌خواهیم با راه‌اندازی این صنعت در این کشور هم به مردم خود کمک کنیم و هم جواب میزبانی ایران را بدهیم.

وی ادامه داد: ایران ظرفیت پذیرش سالانه یک میلیون بیمار را دارد و با توجه به کم‌هزینه بودن درمان و رغبت مهاجرین برای گذراندن طول درمان در این کشور به نتایج خوبی خواهیم رسید.

تخاری اظهار داشت: مسئله اصلی برای بیماران و همراهان آنها در ایران این است که هم‌زبان و هم‌دین هستند و در بحث هزینه هتل نیز دارای بستگانی هستند که این هزینه را از روی دوش آنها بر می‌دارد.

تهران و کابل به منظور مقابله با بیماری‌های انگلی همکاری کنند

در ادامه «سیدحسین موسوی» دکترای تخصصی بیماری‌های انگلی با ارائه آماری از بیماری‌های مشترک بین 2 کشور ایران و افغانستان، گفت: کشور افغانستان همانند ایران از لحاظ بیماری‌های «سالک»، «مالاریا» و بیماری‌های ناشی از آب آلوده دست به گریبان است که البته ایران توانسته در زمینه ریشه‌کنی بعضی از این بیماری‌ها اقدام کند.

وی افزود: اما بیماری‌هایی که از کشورهایی همچون پاکستان و افغانستان به ایران وارد می‌شوند بر روی گرفتن گواهی سلامت از سوی این کشور تأثیر گذاشته که این می‌تواند رابطه 2 وزارت بهداشت ایران و افغانستان را در سطح آموزش و درمان ارتقا بخشد.

دبیر فرهنگی انجمن طب افغانستان با اشاره به اینکه کشورهای ایران، افغانستان و عراق می‌توانند با کمک هم در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های نوپدید و بازپدید همکاری کنند، گفت:  اما از بُعد فرهنگی «سپاهان» گل سرسبد جهان اسلام و خواهرخوانده شهرهایی همچون «غزنی» و «هرات» هستند که با بسته‌های فرهنگی خود در بحث آموزش و واکسیناسیون در پیشگیری می‌توانند امکانات را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

وی با اشاره به اخلاق‌مداری ایرانی‌ها و تأثیر آن بر روی فرهنگ مردم افغانستان گفت: وقتی جوانان افغانستان در ایران دوره دیده و به افغانستان برگشتند روز عاشورا را به عنوان روز اهدای خون نامگذاری کردند.

موسوی افزود: ایران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام می‌تواند الگویی برای سایر کشورهای اسلامی باشد. ارتباط بین 2 کشور افغانستان و ایران ریشه در فرهنگ، دین و زبان مشترک آنها دارد. خواستگاه زبان فارسی در «بدخشان» افغانستان است.

«خانعلی محمدی» متخصص آموزش و بهداشت در ادامه این نشست با اشاره به ظرفیت‌های مشترک 2 کشور ایران و افغانستان، گفت: خوشبختانه در تمام دانشگاههای افغانستان به این نکته اشاره شده که توانمندی‌های ایران در حوزه آموزش و درمان بیش از سایر کشورهایی همچون هند و پاکستان است.

در ادامه این نشست «روح‌الله‌قاسمیان» سردبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس با ارائه جمعبندی از مطالب مطرح شده، گفت: خبرگزاری فارس آمادگی دارد تا با همکاری انجمن متخصصین طب افغانستان و همچنین شناسایی سایر ظرفیت‌های موجود مهاجرین در زمینه پزشکی و درمان، طرح جامع توریسم سلامت شامل ضرورت‌ها، برنامه ها و راهبردهای توریسم سلامت، مزایا و منافع و همچنین هزینه‌های آن را به شهرداری اصفهان تقدیم کند.

وی همچنین پیشنهاد داد، با ارتباطی که بین این خبرگزاری و تجار افغانستانی وجود دارد، این امکان فراهم است که بازرگانان افغانستانی نیز به شرط تامین شرایط و امنیت سرمایه‌، در این پروژه مشارکت کنند و بخشی از هزینه‌های پروژه توریسم سلامت و راه‌اندازی کلینیک ویژه مهاجرین در شهرک سلامت یا سطح شهر اصفهان را نیز پرداخت کنند. 

در ادامه این نشست «مهدی جمالی‌نژاد»  شهردار اصفهان با ارائه آماری از شهر اصفهان بیان داشت: جمعیت 4.5 میلیون نفری استان اصفهان دارای 1833 شهر و روستا و سکونتگاه است که اقلیم‌های مختلفی را در خود جای داده است.

اصفهان پایتخت گردشگری جهان در سال 2017

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه مختلف گردشگری در اصفهان گفت: اصفهان در سال 2006 پس از «مکه» پایتخت فرهنگی جهان اسلام شد و قرار است سال 2017 پایتخت گردشگری اسلامی شود.

جمالی‌نژاد در ادامه اظهارات خود اشتراکات افغانستان و ایران را به 2 دسته میراث فرهنگی ملموس و ناملموس تقسیم‌بندی کرد و گفت: اصفهان دارای 13 شهر خواهرخوانده و در بسیاری از کمیسیون‌ها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله ICT عضویت دارد؛ با توجه به میراث مشترک ایران و افغانستان فرهنگ و دانش و فنون می‌توانیم در توریسم سلامت هم با این کشور همکاری‌های تنگاتنگی داشته باشیم.

ایران؛ یار باوفای افغانستان

وی با اشاره به اینکه در بحث توریسم سلامت ما حتی به دنبال سودآوری نبوده و ایران یار باوفای افغانستان بوده‌، گفت: ایران و افغانستان ریشه‌های مشترکی در فرهنگ و تمدن ملموس و ناملموس دارند و اصفهان در بحث سلامت تنها به پیشگیری و درمان اکتفا نکرده و در فرهنگ‌ سراها اقدام به تأسیس خانه سلامت برای همشهریان و مهاجرین کرده است.

جمالی‌‌نژاد با اشاره به ساخت شهرک سلامت در اصفهان گفت: این شهرک که دارای 36 کلینیک تخصصی و 25 واحد پاراکلینیکی می‌باشد می‌تواند در بحث توریسم سلامت و درمان مهاجرین و گردشگران فعالیت‌های بسیار زیادی را انجام دهد.

امکانات خوب بیمارستان «عسگریه» اصفهان برای مهاجرین افغانستانی

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه هیچ فرقی بین همشهریان و مهاجرین افغانستانی نیست، افزود: بیمارستان «عسگریه» که یک بیمارستان خیریه می‌باشد بهترین تجهیزات را برای مهاجرین مهیا کرده است و درخانه‌های سلامت عزیزان خوب افغانستانی نیز تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به نیاز روزافزون انجام خدمات برای گردشگران خارجی و داخلی اظهار داشت: نیاز هست در کنار فرآیندهای گردشگری به فاز جدید وارد شده و به غیر از ورود به فرهنگسراها به حوزه‌های توریسم درمانی هم ورد پیدا کنیم که شهرداری اصفهان زمینه‌های این ورود را فراهم کرده است.

تسهیلات فرودگاههای ایران در صدور ویزا

جمالی‌نژاد ادامه داد: در بحث صدور ویزا تسهیلاتی در فرودگاهها از طرف نمایندگی‌های وزرات خارجه ایران فراهم شده تا گردشگران سلامت بتوانند در ایران به درمان بپردازند؛ همچنین ساخت شهرک سلامت که طرح بی‌نظیری در ایران است به این امر کمک می‌کند.

شهردار اصفهان در ادامه اظهارات خود با اشاره به فازهای زیرساخت شهرک سلامت، گفت: این شهرک در 4 فاز شامل فروشگاه‌ها، مطب‌ها، کلینیک‌ها، پرتودرمانی، آزمایشگاه و اسکن و هتل بیمارستان فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی در خصوص شهرک سلامت اصفهان گفت: با ساخت این شهرک 3 هزار و 500 شغل و 36 کلینیک تخصصی و 25 واحد پاراکلینیکی به بهره‌برداری خواهد رسید و تمهیداتی برای مهاجرین در نظر گرفته است.

شهردار اصفهان در پایان اظهارات خود با اعلام آمادگی برای امضای تفاهمنامه بین شهرک سلامت و انجمن متخصصین طب افغانستان گفت: این شهرک آمادگی آن را دارد که با این انجمن همکاری کند.

با پیشنهاد سردبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس طرح جامع سلامت مربوط به هزینه‌ها و همکاری با تجار برای ساخت آن مورد قبول شهردار اصفهان قرار گرفت و قرار شد در این زمینه تفاهمنامه‌ای آماده و به امضای دو طرف برسد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول