اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

ساختار بیماری ایدز تغییر پیدا کرده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: ساختار بیماری ایدز در سال‌های اخیر تغییر پیدا کرده و الگوی ابتلای این بیماری در بین زنان افزون‌تر شده است.

ساختار بیماری ایدز تغییر پیدا کرده است

صادق حضرتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: ما در هفته پیشگیری از بیماری‌های عمومی به ویژه ایدز قرار داریم که امسال با شعار «توجه به پیشگیری و درمان ایدز» برنامه‌های مختلف آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه این بیماری در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: نه تنها در طول این هفته بلکه در طول سال کمپین آموزش در زمینه این بیماری راه‌اندازی شده تا افراد جامعه با علل و عوامل بروز و ظهور این بیماری و راه‌های انتقال آن آشنا شوند چراکه به نظر می‌رسد بیماری ایدز و آثار آن در سال‌های اخیر تغییر پیدا کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل افزود: از بعد جنسی سهم زنان که پیش از این 15 درصد بود در 6 ماهه امسال میزان زنان ابتلا به این بیماری به 34 درصد افزایش یافته است.

حضرتی با اشاره به تغییر ساختار این بیماری تصریح کرد: اگر قبلا عمده راه‌های انتقال این بیماری از طریق مواد ترزیقی معتادان بود و در استفاده از وسایل مشترک نظیر سوزن در 67 درصد ابتلا به ایدز مشاهده می‌شد در 6 ماهه امسال نحوه انتقال از طریق جنسی به 31 درصد رشد جایگاه اول را دارد.

این مسئول با هشدار به خانواده‌ها در مورد مراقبت فرزندانشان در پیشگیری و جلوگیری از رفتارهای پرخطر یادآور شد: در رده سنی جوانان با توجه به شرایط حاد و حساسی که وجود دارد انتقال این بیماری بیشتر مشاهده می‌شود که اگر مراقبت‌های لازم انجام نشود قطعا بر دامنه مشکلات افزوده خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل ادامه داد: ما در دانشگاه علوم پزشکی بحث آموزش عمومی را با همکاری رسانه‌ها و توزیع بروشور‌هایی جدی گرفتیم و در کنار آن بحث شناسایی بیماران ایدزی را تشدید کرده و سعی داریم گروه‌های پرخطر نظیر معتادان و افرادی که تمایل به برقراری ارتباط های جنسی نامناسب دارند آسیب‌ها را شناسایی کرده و حتی با آزمایش‌های رایگان نسبت به شناسایی افراد مبتلا به ایدز تلاش کنیم.

حضرتی سومین رویکرد را کاهش آسیب‌ها در بین افراد مبتلا از طریق سرنگ‌های ترزیقی، توزیع دیگر اقلام مورد نیاز اعلام کرد و گفت: راهبرد چهارم نیز راهبرد درمان است که با ارائه مشاوره‌ها و تامین داروهای رایگان قصد داریم تا وضعیت خطرناک در این زمینه را به حداقل کاهش دهیم.

وی عنوان کرد: در همه مراکز بهداشتی و درمانی استان آزمایش‌های رایگان و مشاوره‌های دقیق روی بیماری‌های رفتاری به متقضایان ارائه می‌شود و در هنگام  احیای خون از طریق مردم آزمایش‌های مربوط به ایدز، هپاتیت و ... را انجام می‌دهد تا در صورت بروز مشکلات فرد بیمار را متوجه بیماری خود بکند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل افزود: هر چند درمان این بیماری غیرممکن است اما به راحتی می‌توان فرد مبتلا را آگاه به بیماری خود کرده و اجازه ندهیم تا زمینه انتقال این بیماری و ویروس آن به اعضای خانواده و دیگران فراهم آید.

مردم مراقب بیماری آنفلوانزا باشند

حضرتی در مورد شیوع بیماری آنفلوانزا در برخی از استان‌ها با توجه به سرد شدن هوا بیان کرد: ما از مردم می‌خواهیم تا با مراجعه به موقع به پزشکان نسبت به مصرف داروها اقدام کرده و در کنار آن به صورت مرتب دست‌های خودشان را بشویند و در هنگام عطسه و سرفه حتما موارد پیشگیرانه را مدنظر قرار دهند.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: با توجه به اینکه شیوع این بیماری در محل‌هایی که تجمع زیاد است امکان گسترش دامنه‌دار آن وجود دارد، انتظار می‌رود در محل‌هایی که جمعیتی وجود دارد افراد دچار آنفلوانزا راهکارهای پیشگیرانه را مدنظر قرار دهند.

انتهای پیام/62001/ح40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول