اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی می‌کند

از حسرت برزگر برای فریدون قنبری تا تیراندازی به قهرمان جهان

فریدون قنبری از قهرمانان کشتی است که بزرگان کشتی ایران با حسرت از او به‌عنوان یک استعداد ناب یاد می‌کردند و همواره با حاشیه‌هایی همراه بوده است.

از حسرت برزگر برای فریدون قنبری تا تیراندازی به قهرمان جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، فریدون قنبری متولد سال 1359 در شهرستان صحنه است. وی کشتی را در این شهرستان آغاز و به تیم ملی جوانان راه پیدا کرد.

قنبری در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان توانست مدال طلا کسب کند و خیلی زود به تیم بزرگ‌سالان راه پیدا کرد.

کارشناسان کشتی او را یک استعداد ناب در کشتی ایران قلمداد می‌کردند و غلبه بر بزرگان دنیای کشتی نظیر خوئل رومرو، ریواز میندورا شویلی، مون آن جائه، اصلا بیچناشویلی، قنبری را به یک چهره ویژه در کشتی ایران تبدیل کرده بود.

این کشتی‌گیر در مسابقات کشتی قهرمانی جهان که در سال 2004 در تهران برگزار شد، توانست در وزن 84 کیلوگرم به مدال طلا دست پیدا کند و همراه با تیم ملی ایران قهرمان این رقابت‌ها شود.

باخت در مسابقات قهرمانی جهان در سال 2005 را می‌توان خداحافظی قنبری از تیم ملی قلمداد کرد. وی دلیل شکست خود را در مسابقه‌های جهانی سال در بوداپست مجارستان مقابل ساجد ساجداف کشتی‌گیر نامدار تیم روسیه ناشی از ضعف کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد ایران از جمله غلامرضا محمدی می‌دانست.

*جنجال و حواشی قنبری!

قنبری با حاشیه عجین شده بود، این کشتی‌گیر زمانی‌که در تیم دانشگاه آزاد عضویت داشت، کشتی با داوود شیران نماینده نیوپایپ اصفهان موجب جنجال شده بود و حتی این موضوع چند روز بعد در کمیته انضباطی فدراسیون کشتی در غیاب وی مورد بررسی قرار گرفت، اما اوج درگیری این کشتی‌گیر کرمانشاهی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد ایران در سال 1382 قبل از مسابقات جهانی کشور آمریکا به‌وقوع پیوست.

او در این اردو پس از اینکه جلال لطیفی را از ناحیه سر مجروح کرد، از تیم ملی کشتی اخراج شد، اما قنبری در حالی بار دیگر دست به چنین کار غیرحرفه‌ای زد که مخاطب او غلامرضا محمدی یکی از مربیان او در مسابقات جهانی بوداپست مجارستان بود.

اوج حواشی قنبری به رقابت‌های لیگ بر می‌گردد؛ وی از تیم راه‌آهن خراسان‌رضوی وقتی در مسابقه وزن 84 کیلوگرم سعید ابراهیمی را شکست داد به سمت غلام محمدی رفت و نسبت به این مربی بی‌احترامی کرد و این حرکت او سالن شهید دستگردی پاس را به‌هم ریخت و موجب ایجاد جنجال شد.

این حرکت قنبری باعث شد تا غلامرضا محمدی با او درگیر شود و پیامد آن حمله بابک اسدی دیگر مربی تیم پاس تهران و پژمان درستکار کشتی‌گیر وزن 84 کیلوگرم این تیم و یکی از رقبای دیرینه فریدون قنبری به حمایت و هواخواهی مربی سابق تیم ملی ایران بود.

قنبری وقتی کشتی را مقابل ابراهیمی برد، حتی حاضر نشد که داور دست او را به‌علامت کشتی‌گیر برنده بالا ببرد و یک راست به سمت غلامرضا محمدی آمد تا به او اهانت کند.

در این درگیری که با فحش و ناسزا از سوی دو طرف همراه بود، سایر کشتی‌گیران و طرف‌داران تیم پاس تهران از جمله مهدی شیرازی به حمایت از غلامرضا محمدی با فریدون قنبری درگیر و گلاویز شدند.

صبح روز بعد از این اتفاق، محمدرضا طالقانی، حمیدرضا گرشاسبی،‌ البرز چلبی، دکتر قیامت، غلامرضا محمدی، ابوالقاسم رایگان، بابک اسدی، فریدون قنبری، پژمان درستکار، مهدی شیرازی و جمعی دیگر از مسئولان فدراسیون گرد هم آمدند تا طی نشستی تمامی قضایا را به‌طور دقیق مورد نقد و بررسی قرار بدهند.

مسئولان کمیته انضباطی پس از استماع صحبت‌های دعوت‌شدگان به این کمیته، حکم خود را اعلام کردند که براساس آن فریدون قنبری شش ماه از حضور در دیدارهای کشتی محروم شد. محرومیتی که می‌توان از آن به‌عنوان پایان عمر کشتی فریدون قنبری تعبیر کرد.

منصور برزگر، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد در یک محفل خصوصی از فریدون قنبری با حسرت یاد کرده بود و او را یکی ستاره‌های کشتی کشور معرفی کرده بود. وی با تمجید از استعداد ناب قنبری گفته بود وقتی اسم فریدون قنبری را می‌برم این شعر در ذهنم تداعی می‌شود، درس معلم بود اگر زمزمه محبتی، جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را.

برزگر اعتراف کرده بود اگر در تیم ملی روان‌شناس وجود داشت فریدون قنبری خیلی راحت به مدال‌های متعدد جهانی دست پیدا می‌کرد و با حسرت معتقد بود هیچ‌کس فریدون قنبری و روحیاتش را درک نکرده بود.

*پلان آخر

پلان آخر؛ دوشنبه شب در فضای مجازی خبر سوءقصد به فریدون قنبری منتشر شد و از قرار معلوم قنبری در یکی از خیابان‌های شهرستان صحنه مورد تهاجم افرادی ناشناس با شلیک متوالی گلوله مورد سوءقصد قرار گرفت و خیلی زود به یکی از بیمارستان‌های شهر کرمانشاه انتقال پیدا کرد.

هیچ‌کس از دلیل این سوءقصد اطلاع ندارد، اما شاید بد نباشد همه داستان‌ها و حاشیه‌های فریدون قنبری را مرور و یک جواب پیدا کرد. پاسخ اینکه فریدون قنبری با خود چه کرد؟ چه بلایی بر سر کشتی‌گیری آمد که حتی بزرگان کشتی ایران از او به‌عنوان یک استعداد ناب و البته با حسرت یاد می‌کردند!

=============

گزارش از حامد مهدوی

=============

انتهای پیام/2700/ل40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول