اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هاشمی: ترجیح می دهیم با خود آمریکا بجنگیم تا نوچه هایش

هاشمی رفسنجانی: اگر بنا است غیر مستقیم با آمریکا درگیر شویم و مثلا کشورهای دیگر را وادار کنند با ما بجنگند ترجیح می دهیم با خود آمریکا رو در رو شویم ، ملت ما زمانی که مبارزه با آمریکا را شروع کرد خود را برای این طور کارها هم آماده کرد .

هاشمی: ترجیح می دهیم با خود آمریکا بجنگیم تا نوچه هایش

رخدادهای17 و 18 آذر 1361

چکیده

  • عطاء الله مهاجرانی: تجربه پیروز انتخاب امام به عنوان رهبر و طرد مدعیان رهبری توسط مردم اثبات نمود که مردم ما دقت و درایت لازم را در این امر به خوبی و شایستگی دارا می باشند.

 

  • جنگنده های رژیم بعث عراق در ادامه جنایات وحشیانه خود علیه امت اسلامی ایران در آستانه برگزاری انتخابات خبرگان شهر قهرمان پرور گیلان غرب را بمباران کردند .

 

  •  وزیر خارجه لیبی: جمهوری اسلامی ایران نظامی است که ما همواره به آن افتخار می کنیم و آن را دژ مستحکمی در برابر امپریالیسم در این منطقه از جهان اسلام می دانیم .

 

  • سید محمد موسوی خوئینی ها: ولی فقیه را ملت ما مرجع می دانند و فرمان او را به عنوان دستور خدا اطاعت می کنند.

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی:  ما قبلا هم اعلام کرده ایم که اگر بنا است غیر مستقیم با آمریکا درگیر شویم و مثلا کشورهای دیگر را وادار کنند با ما بجنگند ترجیح می دهیم با خود آمریکا رو در رو شویم.

 

  • هاشمی رفسنجانی در دیدار با وزیر خارجه لیبی گفت : ما کشور شما و رهبرتان معمر قذافی را همواره در کنار خود دیده ایم و یکی از آثار مهم این همراهی رسوا شدن صدام در ادعاهایش مبنی بر جنگ بین شیعه و سنی و فارس و عرب است .

 

  •  عطاء الله مهاجرانی نماینده شیراز: نقش رهبری در جامعه به تعبیر امام رضا (ع) نقش عمود خیمه می باشد ، خیمه قائم به عمود است و جامعه قائم به رهبری است .

 

  • نشریه انگلیسی اکونومیست در آخرین شماره خود فاش کرد : به دنبال تلاش هایی که برای ترور صدام رئیس جمهور عراق در شهرک الدجیل انجام شد ،رژیم عراق این شهرک را با خاک یکسان کرد .

 

  • در تعقیب و مراقبت های وسیع برادران پاسدار کمیته مرکزی قزوین و با استفاده از سازمان اطلاعاتی 36 میلیونی ، یک خانه تیمی متعلق به دو تن از رده های بالای منافقین شناسایی و کشف شد .

17 آذر 1361

مهاجرانی : مردم با طرد مدعیان رهبری و دلبستگی به امام درایت خود را نشان دادند 

عطاء الله مهاجرانی نماینده شیراز در ادامه سلسله مقالات خود با درباره ولایت فقیه در روزنامه اطلاعات نوشت : در یادداشت « کدام مردم ؟ » گفتیم « مردم مورد نظر ما آنانند که به جمعه می آیند و به جبهه می روند و آهنگ اسلام را دارند ، در جبهه پیدا است که پیوند جمعه و جبهه خانواده شهدایند ، با نوارهای قرمز که بر سر و سینه بسته بودند ، حضور خود را فریاد می زدند». وی ادامه داد « مردم همین ها هستند ، حالا را مدعی گر نکند فهم سخن ، گو سر و خشت »

مهاجرانی در ادامه نوشتار خود با اشاره به اصول قانون اساسی در رابطه با رهبری و نحوه تعیین آن نوشت : تجربه پیروز انتخاب امام به عنوان رهبر و طرد مدعیان رهبری توسط مردم اثبات نمود که مردم ما دقت و درایت لازم را در این امر به خوبی و شایستگی دارا می باشند ...مردم مثل دریا می مانند ، شعارها و عکس ها و اعلامیه ها مثل موج های این دریای پرخروشند ، در مسجد و سنگر و کوچه و خیابان و در خانه تک تک مردم حزب الله اگر برویم ، در و دیوار گواهی بدهد کاری هست »(1)

بمباران مردم بی دفاع گیلان غرب توسط جنگنده های رژیم بعث عراق

به گزارش رسیده از غرب کشور ، ساعت 12 و 50 دقیقه دیروز جنگنده های رژیم بعث عراق در ادامه جنایات وحشیانه خود علیه امت اسلامی ایران در آستانه برگزاری انتخابات خبرگان شهر قهرمان پرور گیلان غرب را بمباران کردند .

طبق گزارش رسیده در جریان این حمله وحشیانه خلبانان عراقی 9 نفر از امت مسلمان گیلانغرب به شهادت رسیدند . همچنین 25 نفر از مردم قهرمان و خداجوی این شهر مجروح شدند و به بیمارستان ولی عصر گیلانغرب انتقال یافتند. (2)

وزیر خارجه لیبی : انقلاب اسلامی ایران را دژ مستحکمی در برابر امپریالیسم می بینیم

عبدالعاطی العبیدی وزیر امور خارجه و عبدالرحمن شلقم وزیر اطلاعات جمهوری عربی سوسیالیستی لیبی بعد از ظهر دیروز به اتفاق یک هیئت ده نفری از مقامات این کشور وارد تهران شدند و در فرودگاه مهرآباد از سوی علی اکبر ولایتی وزیر خارجه و محمد خاتمی وزیر ارشاد اسلامی مورد استقبال قرار گرفتند .

وزیر خارجه لیبی گفت : ما سعی می کنیم روابط برادری میان لیبی و جمهوری اسلامی ایران را گسترش دهیم ، این جمهوری که ما همواره به آن افتخار می کنیم و آن را دژ مستحکمی در برابر امپریالیسم در این منطقه از جهان اسلام می دانیم .

وزیر خارجه لیبی در مورد حضور فرانسه به عنوان عضو ناظر در جنش عدم تعهدها اظهار داشت : با توجه به نقش فرانسه در اقیانوس اطلس و این که فرانسه یک قدرت بزرگ به شمار می رود شایسته نیست در کنفرانس سران غیر متعهدها به عنوان ناظر شرکت کند ، این نقطه نظر لیبی است ولی ما با دوستان خود در کشور های غیر متعهد که بر بی طرفی و دور بودن جنبش از تسلط و نفوذ ابرقدرت ها علاقمند و خواهان بقای این جنبش هستند ، در این مورد مشورت خواهیم کرد.(3)

موسوی خوئینی ها : ملت ولی فقیه را مرجع خود می دانند و فرمان او را فرمان خدا

سید محمد موسوی خوئینی ها نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت : مسئله خبرگان در ارتباط ولی امر و رهبر از اهمیت مسئله طاغوتی بودن و یا الهی بودن یک حکومت ناشی می شود و در قانون اساسی هم وقتی ملاحظه می کنیم قوای سه گانه زیر نظر ولی امر و امامت امت اداره می شود به لحاظ این که اگر ولی فقیه از طرف خداوند ماذون است برای نظارت بر امور مردم و اذن تصرف را به سه قوه مجریه ، مقننه و قضائیه می دهد طبعا اگر هرگونه تصرف بدون اذن شرعی اعمال شود آن حکومت حکومت طاغوت می شود .

وی ادامه داد : اساسا حکومت شرعی باید با اذن خداوند بر امور مردم نظارت کند و بدین ترتیب باید مورد رضایت خداوند باشد و به این لحاظ حکومت شرعی و اسلامی با نظارت ولایت امر از اهمیت خاصی برخوردار می شود و مجلس خبرگان همین اهمیت را دارد .

خوئینی ها همچنین گفت : ولی فقیه را ملت ما مرجع می دانند و فرمان او را به عنوان دستور خدا اطاعت می کنند و هیچ حکومتی در دنیا برای حضور مردم در صحنه چه در صحنه های سیاسی ، اقتصادی و نظامی چنین عامل نیرومندی ندارد ، مرجع تقلیدی که می گوید به جبهه ها بروید و اگر کشتید و کشته بشوید به بهشت می روید مردم هم به دلیل اطاعت از مرجع تقلید است که چنین ایثارگرانه قدم در راه مبارزه و جهاد می گذارند و به جبهه ها هجوم می آورند .

وی افزود : ما هیچ حکومتی را در دنیا نمی توانیم پیدا کنیم که چنین عامل نیرومندی داشته باشد و پیروزی های بزرگی که در تمام زمینه ها داشته ایم همه مرهون مسئله رهبری است . خوئینی ها گفت : از اول انقلاب تا به امروز همه پیروزی های ما در گرو اسلام است و اسلام از زبان رهبر و ولی فقیه تبیین می شود . (4)

تردد موتور سیکلت در روز انتخابات ممنوع شد

فرماندار تهران با انتشار اطلاعیه ای ضمن دعوت از امت حزب الله جهت همکاری در امر انتخابات اعلام کرد : در روز جمعه [ روز برگزاری انتخابات ] عبور و مرور موتور سواران در سطح شهر تهران اکیدا ممنوع خواهد بود . (5)

18 آذر 1361

هاشمی رفسنجانی : ترجیح می دهیم با خود آمریکا رو در رو شویم

شورای عالی دفاع دیشب چهارشنبه به ریاست حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور تشکیل جلسه داد .

در پایان این جلسه آیت الله هاشمی رفسنجانی نماینده امام در شورای عالی دفاع در باره مسائل طرح شده در این جلسه پیرامون بمباران وحشیانه گیلان غرب توسط رژیم بعث عراق با اشاره به این که عراق مدت ها است نمی تواند در زمین کاری انجام دهد گفت : وقتی عراق ضربه ای می خورد باید برای مردم خودش اخباری داشته باشد و به این لحاظ دست به چنین اقداماتی می زند البته ما هم تصمیماتی گرفته ایم که در این گونه موارد طوری جواب دهیم که عراقی ها دیگر تمایل به انجام این کارها پیدا نکنند .

دو خواسته نمایندگان اسرای عراقی از هاشمی چه بود ؟

هاشمی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با ملاقات نمایندگان اسرای عراقی با وی گفت : حرف مهم آن ها این بود که نسبتا تعداد زیادی از اسرا حاضرند با جمهوری اسلامی همکاری کنند و می گفتند که ما نیروهای زیادی هستیم که در این جا حبس هستیم ، آن ها کار می خواستند ، کارهای فنی یا کار های نظامی در جبهه ، البته ما به آن ها گفتیم که تا آن جا که به ما مربوط است طبق قوانین بین المللی نمی توانیم اسیر را در منطقه جنگی نگه داریم و این کار را نمی کنیم اما خود عراقی ها اگر بخواهند در نیروهایی که تشکیل داده اند و بنا است بر علیه صدام عمل کنند از این ها استفاده کنند ما مانع از این امر نیستیم .

هاشمی در ادامه گفت : آن ها همچنین می گفتند که چند ساعت در روز به ما کار بدهید که ما هم به ستاد ارتش و جاهای دیگر گفتیم که در صورت امکان و در حدودی که قوانین بین المللی اجازه می دهند و این ها داوطلب آن کارها هستند برایشان فکری بکنند ، البته اگر بنا شد این ها کاری انجام دهند قطعا مزد هم خواهند گرفت .

صدام دین خود به فرانسه را ادا می کند / فرانسه نیت خیر ندارد

سخنگوی شورای عالی دفاع همچنین درباره طرح صدام مبنی بر مبادله اسرای نوجوان با میانجی گری فرانسه گفت : صدام می خواهد به دلیل کمک های دولت فرانسه به آن ها باج دهد و پاریس را به عنوان میانجی یک کار خیر معرفی کند و ما چون می دانیم که فرانسه قصد خیر ندارد و می خواهد از این میان یک استفاده تبلیغاتی ببرد گفتیم اگر عراق چنین برنامه ای دارد این کار را از طریق صلیب سرخ که این گونه امور مربوط به آن است انجام دهد و ما هم استقبال می کنیم .

ما از کارهای زشت آمریکا نمی ترسیم / آن روزی که در ایران بودند چه توانستند بکنند که امروز مانور می دهند ؟!

هاشمی در مورد مانور نیروهای آمریکایی در عمان نیز گفت : هر وقت عوامل آمریکا در منطقه وحشت زده می شوند آمریکا سعی می کند به آن ها روحیه ای دهد البته تمرین برای روز مبادا هم هست ، آمریکا خیال می کند ما از این کارهای زشتش می ترسیم ، آمریکا باید فکر کند آن روزی که ایران دست آن ها بود شاه عامل آن ها بود ، ساواک در اختیار آن ها بود ، آن ها بر ارتش حاکم بودند و ملت ایران جز مشت های گروه کرده و فریاد الله اکبر چیزی نداشت ، آن روز چه کاری توانست بکند که حالا چند تا سرباز تفنگدارش در آن جا مانور بدهند؟

وی ادامه داد : آمریکا در ویتنام که آن همه نیرو پیاده کرد چه توانست بکند ؟ شوروی ها در کنار گوش خودشان در افغانستان چه طرفی بستند ؟

 

از روزی که انقلاب کردیم آماده مبارزه با آمریکا بودیم

وی همچنین گفت : ما قبلا هم اعلام کرده ایم که اگر بنا است غیر مستقیم با آمریکا درگیر شویم و مثلا کشورهای دیگر را وادار کنند با ما بجنگند ترجیح می دهیم با خود آمریکا رو در رو شویم ، ملت ما زمانی که مبارزه با آمریکا را شروع کرد خود را برای این طور کارها هم آماده کرد .

هاشمی افزود : ما هر نوع آمادگی داریم و گذشته آمریکا در ویتنام و السالوادور و جاهای دیگر نشان داده است که این گونه حرکت ها دیگر مردم مبارز دنیا را نمی ترساند . (6)

تجلیل هاشمی از قذافی در دیدار با وزیر خارجه لیبی

هاشمی رفسنجانی در دیدار با وزیر خارجه لیبی گفت : ما در دوران پس از انقلاب کشور شما و رهبرتان معمر قذافی را همواره در کنار خود دیده ایم و یکی از آثار مهم این همراهی رسوا شدن صدام در ادعاهایش مبنی بر جنگ بین شیعه و سنی و فارس و عرب است . (7)

مهاجرانی : رهبری عمود خیمه جامعه است و کشور متکی به ولایت فقیه است

عطاء الله مهاجرانی نماینده شیراز در ادامه سلسله مقالات خود در اطلاعات نوشت : نقش رهبری در جامعه به تعبیر امام رضا (ع) نقش عمود خیمه می باشد ، خیمه قائم به عمود است و جامعه قائم به رهبری است .

وی ادامه داد : تردیدی نیست وقتی از قوام جامعه در ارتباط با رهبری سخن به میان می آید مقصود همان حالت تعادل جامعه است و الا حکومت های مبتنی بر استبداد و یا فرهنگ فریب ذاتا نمی توانند جامعه را در حالت تعادل نگه دارند .

مهاجرانی ادامه داد : وقتی در جبهه و جمعه می بینیم که مردم ما با گریه و تضرع از خداوند می خواهند که از عمر آنان بردارد و بر عمر امام بیفزاید به روشنی پیدا است که رهبری آهنگ الهی دل های مردم است .

وی در ادامه نوشت : دشمن ما که تمام زرادخانه های تاریخی شیطان است ، همواره بدین سراب دل سپرده و دچار فریب غول بیابان شده که روزی در غیاب امام آنان به آمال خود می رسند و بر این آرزو دلخوش و سرگرمند و به توطئه و تزویر مشغول ، اما از آن جا که جوهره کفر و استکبار ، تیرگی و پریشانی و دلمردگی است وقتی روز موعود را نزدیک تر احساس می کنند و گام به گام به سراب نزدیک می شوند و دیگ طمع خام خود را می افروزند ، می بینند غیر از هیچ ، چیزی دستشان را نمی گیرد .

مهاجرانی در بخش دیگری از این نوشته تاکید کرد : آمریکا و زوایدش به درستی درک کرده اند که خطر جدی برای آنان از ناحیه اسلام است و نیز به خوبی متوجه شده اند که اسلامی خطر آفرین است و نظام کفر و استکبار را متلاشی می کند که سخنگویش امام باشد و الا اسلام فهد و مبارک و ملک ها که دین دوم ریگان است .

وی افزود : ولایت و امامت روح اسلام است و مردم ما مصادیق ناب مسلمانی هستند و به همین اعتبار رای به خبرگان رای به اسلام است . (8)

صدام یک شهرک عراق را با خاک یکسان کرد

رژیم بعث عراق در ادامه تجاوزات جنایتکارانه خود علیه ملت مسلمان عراق بار دیگر جنایت تازه ای آفرید .

نشریه انگلیسی اکونومیست در آخرین شماره خود فاش کرد : به دنبال تلاش هایی که برای ترور صدام رئیس جمهور عراق در تاریخ 21 خرداد ماه گذشته در شهرک الدجیل واقع در 40 مایلی شرق بغداد صورت گرفت رژیم عراق این شهرک را با خاک یکسان کرد .

این نشریه می نویسد که پس از عدم موفقیت طرح ترور صدام ، 150 خانواده از ساکنین شهرک الدجیل ناپدید و باقیمانده ساکنین آن توسط رژیم صدام آواره شدند . رژیم عراق مردان این شهر را به شمال عراق و زنان و کودکان را به جنوب این کشور تبعید کرده و به دنبال آن کلیه خانه های این شهرک را ویران کرده است .

اکونومیست می افزاید : شهرک الدجیل شاهد دو بار ترور صدام بود که آخرین آن ها در 21 خرداد ماه گذشته صورت گرفت و در جریان آن 150 نفر کشته و یا زخمی شدند . (9)

توصیه اکید سپاه و کمیته درباره روز انتخابات

به مناسبت نزدیکی انتخابات مجلس خبرگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منطقه 10 کشور طی اطلاعیه ای از همشهریان تهرانی خواست کلیه موارد ، اشیا ، وسایل و افراد مشکوک را اطلاع دهند تا جهت جلوگیری از هرگونه حرکت ضد انقلابی اقدامات لازم به عمل آید .

روابط عمومی ستاد مرکزی کمیته های انقلاب اسلامی نیز در همین زمینه اطلاعیه مشابهی صادر کرد و نکات امنیتی را متذکر شد . (10)

در جریان کشف یک خانه تیمی ؛ منافق تروریست با خوردن سیانور خودکشی کرد

روابط عمومی کمیته مرکزی انقلاب اسلامی قزوین در گزارشی اعلام کرد « 3 تن از هواداران فعال منافقین که به تازگی از زندان آزاد شده بودند در یک قرار تیمی شناسایی و دستگیر شدند .»

در ادامه این گزارش آمده است : همچنین در تعقیب و مراقبت های وسیع برادران پاسدار کمیته مرکزی قزوین و با استفاده از سازمان اطلاعاتی 36 میلیونی ، یک خانه تیمی متعلق به دو تن از رده های بالای منافقین که به قزوین آمده بودند شناسایی و کشف شد .

در جریان کشف این خانه یک تن از منافقین دستگیر و یک تن با خوردن سیانور به هلاکت رسید . (11)

پی نوشت ها:

1-اطلاعات ، 17 آذر 1361 ، صفحه 1 و 7

2- اطلاعات ، 17 آذر 1361 ، صفحه 3

3- کیهان ، 17 آذر 1361 ، صفحه 14

4-  اطلاعات ، 17 آذر 1361 ، صفحه 8

5- اطلاعات ، 17 آذر 1361 ، صفحه 8

6- جمهوری اسلامی ، 18 آذر 1361 ، صفحه 11

7- کیهان ، 18 آذر 1361 ، صفحه 3

8-  اطلاعات ، 18 آذر 1361 ، صفحه 1 و 15

9- کیهان ، 18 آذر 1361 ، صفحه 20

10- اطلاعات ، 18 آذر 1361 ، صفحه 2

11- اطلاعات ، 18 آذر 1361 ، صفحه 13

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول