اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

بهای نفت در 33 سال پیش

معاون امور بین المللی وزارت نفت کشورمان ضمن اعلام بیانیه مطبوعاتی وزارتخانه پیرامون مواضع کشورمان در مورد کنفرانس آتی اوپک گفت: قیمت نفت خام مبنا لازم است در سطح 34 دلار برای هر بشکه حفظ شود .

بهای نفت در 33 سال پیش

رخدادهای 21 و 22 آذر 1361

چکیده

  • آیت الله خامنه ای رئیس جمهور : ما می خواهیم از خودمان رفع ظلم کنیم، در صورتی که میانجیگری اهرم فشار بر جمهوری اسلامی ایران بخواهد به کار رود ما آن را نخواهیم پذیرفت.

 

  • معاون امور بین المللی وزارت نفت ضمن اعلام بیانیه مطبوعاتی وزارتخانه پیرامون مواضع کشورمان در مورد کنفرانس آتی اوپک در وین به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت .

 

  • سید محمد خاتمی وزیر ارشاد : این را باید در نظر داشت که نمی بایست خط ضد اسلام و ضد ولایت فقیه را که مهم ترین رکن نظام ما است صریحا یا موذیانه در مطبوعات پیش گرفته شود. 

 

  • آیت الله خامنه ای در دیدار با وزیر خارجه : متاسفانه وزارت خارجه تا قبل از اواسط سال گذشته موسسه ای بود که امید و انتظاری که جمهوری اسلامی از آن داشت را بر نیاورد.

 

  • میرحسین موسوی نخست وزیر در پی جنایت جدید آمریکا در نیکاراگوئه پیامی صادر و تاکید کرد.

 

  • نماینده دادستانی انقلاب اسلامی ویژه امور صنفی در شرکت دخانیات ایران : اصولا خرید و فروش و حتی استعمال سیگار خارجی از جمله وینستون ، کنت و ...جرم است . 

 

  • آیت الله منتظری در دیدار با موسوی خوئینی ها نماینده امام در امور حج : باید تمام دولت های اسلامی و مسلمانان جهان برای اداره شئون حرمین شریفین نظارت جهانی داشته باشند.

21 آذر 1361

آیت الله خامنه ای : میانجیگری به عنوان اهرم فشار به ایران را نمی پذیریم

اولین دوره دانشکده فرماندهی و ستاد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی صبح دیروز با حضور آیت الله خامنه ای رئیس جمهور و تیمسار ظهیر نژاد فرمانده نیروی زمینی ، شمخانی قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از فرماندهان نیروهای سه گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد .

در این مراسم آیت الله خامنه ای خطاب به نیروهای ارتش اظهار داشتند : امروز شما می دانید که برای چه فرا می گیرید و این به معنای انقلابی شدن ارتش است ، برادران دانشجو و برادران استاد به نام خدا و با تکیه بر تعالیم اسلامی باید حرکت خود را ادامه دهید و مطمئن باشید که آن چه شما خواهید ساخت ، یک ارتش نیرومند و مومن و تامین کننده امنیت منطقه خواهد بود .

ایشان افزودند : ما از آغاز گفته ایم که با نیروی نظامیمان نخواسته ایم که هیچ دولتی را تهدید کنیم اما این را نیز اعلام کرده ایم که اجازه نخواهیم داد هیچ دولت دیگری به اتکای نیروی نظامی خود ، ما را یا کشور و ملت های دیگر منطقه را تهدید کند برخورد ما با جنگ تحمیلی نیز بر همین روال است .

آیت الله خامنه ای تاکید کردند : ما شروع کننده جنگ نبودیم اما بینی شروع کننده را به خاک مالیدیم ما اجازه نمی دهیم کسی حقوق مسلمانان را تضعیف کند آن کسانی که به عنوان میانجی صلح به کشور ما آمدند ، آشکارا سخن ما را شنیدند که ما چون آغاز گر نبودیم ادامه دهنده نیز نیستیم ، مشروط بر این که دشمن متجاوز دست از لجاجت بردارد و به حقوق ملت ایران اعتراف کند .

رئیس جمهور کشورمان افزودند : امروز هم به همه کسانی که در دنیا داعیه میانجیگری در جنگ عراق علیه ایران دارند اعلام می کنیم که بر خلاف جوسازی هایی که در چند هفته اخیر همه تبلیغاتچی های امپریالیستی چه در منطقه و چه در سطح دنیا به راه انداخته اند ما تصمیم جدیدی در باب متارکه جنگ نگرفته ایم ، سخن ما همان چیزی است که از روز اول که هزاران کیلومتر از خاک میهنمان در اشغال دشمنان بعثی بود تا امروز که ابتکار عمل مطلق را در جنگ در دست داریم گفته ایم .

ایشان در ادامه گفتند : عجیب این که بعضی از دولت هایی که از جامعه اسلامی و بخصوص جامعه عرب رانده شده اند می خواهند با زمزمه دخالت در میانجیگری جایی برای خود در میان کشورهای اسلامی پیدا کنند .

آیت الله خامنه ای در پایان اظهار داشتند : ما می خواهیم از خودمان رفع ظلم کنیم ، ما در این جنگ مظلوم واقع شده ایم بنا بر این هیئت های میانجی در صورتی که به حقوق ملت مسلمان ایران توجه داشته باشند و آماده وارد آوردن فشار به متجاوز باشند از سوی ما مقبول خواهند بود اما در صورتی که میانجیگری اهرم فشار بر جمهوری اسلامی ایران بخواهد به کار رود ما آن را نخواهیم پذیرفت و دنیا امروز می داند که از یک موضع قوی سخن می گوئیم.(1)

مواضع نفتی ایران در اوپک اعلام شد

دکتر عباس هنر دوست معاون امور بین المللی وزارت نفت کشورمان دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرد و ضمن اعلام بیانیه مطبوعاتی وزارتخانه پیرامون مواضع کشورمان در مورد کنفرانس آتی اوپک در وین به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت .

موضع ایران در کنفرانس آینده اوپک در سر تیترهای زیر اعلام شد ؛

-قیمت نفت خام مبنا لازم است در سطح 34 دلار برای هر بشکه حفظ شود .

- با توجه به این که پیش بینی های اقتصادی حاکی از آن است که تقاضا برای نفت طی سال 1983 افزایش نخواهد یافت ما معتقدیم که باید تولید 5/17 میلیون بشکه در روز برای کل اوپک تعیین شود . این تولید معادل همان سقف تولیدی است که در سال جاری تعیین شده بود .

- ما معتقدیم در این اجلاس باید بر اساس اصول منطقی سهمیه هر یک از کشورها تعیین شود . این اصول منطقی عبارتند از : تولید گذشته اوپک ، مقدار ذخایر نفتی هر یک از کشورهای عضو اوپک ، جمعیت کشورهای عضو اوپک ، نیازهای مالی و ذخائر کشورهای عضو (2)

خاتمی : نوارهای ویدئو یک پدیده سرطانی است و باید جلوی آن گرفته شود !

وزیر ارشاد اسلامی در مورد اشاعه نوارهای ویدئو گفت : نظارت بر کار تکثیر و توزیع نوارهای ویدئو تا چندی پیش زیر نظر دادگاه مبارزه با منکرات بود و از آن پس بر عهده ارشاد محول شد. محمد خاتمی گفت : اکنون برنامه ای در دست است تا با اجرای ضوابط دقیق از رشد این مسئله به صورت یک پدیده سرطانی که ممکن است به علت عدم نظارت کافی به دامان ابتذال بلغزد و فجایعی را در جامعه به وجود آورد جلوگیری نمائیم .

وی گفت : از این لحاظ تمامی دست اندرکاران توزیع و تکثیر نوارهای ویدئو که می بایستی این نوارها را برای استفاده مردم در اختیار آن ها بگذارند تحت ضوابط خاصی کنترل و تعیین می شوند و این کار با همکاری دادستانی و کلا مقامات انتظامی صورت می گیرد .

خاتمی گفت : این نکته را هم باید یادآور شوم که در مورد این قبیل مسائل مثل موسیقی و فیلم معیارهای کلی توسط وزارت ارشاد تعیین می شود ولی برخورد اجرایی آن بر عهده نیروی انتظامی البته با همکاری وزارت ارشاد اسلامی است.

خاتمی در مورد آزادی مطبوعات نیز گفت : این را باید در نظر داشت که نمی بایست خط ضد اسلام و ضد ولایت فقیه را که مهم ترین رکن نظام ما است صریحا یا موذیانه در مطبوعات پیش گرفته شود ، چرا که این خط چه در مطبوعات چه در سایر زمینه ها مثل هنر و انواع و اقسام دیگر کارهای فرهنگی از دیدگاه امت شهید پرور ما مردود است . (3)

22 آذر 1361

رئیس جمهور : سیاست خارجی ایران تا سال قبل دچار سردرگمی بود

ولایتی وزیر امور خارجه به اتفاق معاونان ، مدیران کل و روسای ادارات مختلف این وزاتخانه صبح دیروز با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان دیدار کردند .

در این دیدار آیت الله خامنه ای اظهار داشتند : متاسفانه وزارت خارجه تا قبل از اواسط سال گذشته موسسه ای بود که نه تنها امید و انتظاری که جمهوری اسلامی از آن داشت را بر نیاورد بلکه با مطرح شدن افکار و شعارهای غیر انقلابی در آن دچار یک چرت و سردرگمی نیز شده بود.

ایشان خطاب به حاضران گفتند : لذاست که مسائل و وظایف شما برادران از ظرافت بیشتری برخوردار شده است امروز بحمدالله مسئولان وزارت امور خارجه ما از افراد متعهدی هستند که تلاش مجدانه آن ها قابل لمس است و روابط بین المللی ما را به سوی کمال سوق داده اند اما ما به این حد قانع نیستیم زیرا اسلام به ما آموخته است که همواره بایستی بهتر و کامل تر شویم . (4)

نخست وزیر : حقوق بشر برای سازمان های بین المللی در دفاع از جانیان خلاصه می شود

میرحسین موسوی نخست وزیر در پی جنایت جدید آمریکا در نیکاراگوئه پیامی صادر و تاکید کرد : آمریکای جنایتکار با پشتیبانی از عوامل مزدور داخلی خود در کشورهای آزاد شده هر روز جنایت تازه ای مرتکب می شود اگر این بار در کشور شما عاملین وابسته به قدرت فاسد و لجام گسیخته امپریالیسم غرب جنایتی هولناک آفریده و چهره کریه خود را به قتل رساندن اطفال معصوم نمایان تر کردند در ایران اسلامی نیز ما شاهد جنایات بی شماری در کوچه و خیابان شهرها بوده ایم . (5)

خرید و فروش کلیه سیگارهای خارجی ممنوع شد

ابوالقاسم هزاوه ای نماینده دادستانی انقلاب اسلامی ویژه امور صنفی در شرکت دخانیات ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : اصولا خرید و فروش و حتی استعمال سیگار خارجی از جمله وینستون ، کنت و ...جرم است و دادسرای ویژه امور صنفی و بازرسان شرکت دخانیات با افراد خاطی شدیدا مبارزه می کنند . (6)

آیت الله منتظری : برخورد آل سعود با حجاج ایرانی بزرگترین خدمت به آمریکا بود

آیت الله منتظری در دیدار با موسوی خوئینی ها نماینده امام در امور حج اظهار داشت : رژیم سعودی در برخورد ظالمانه با حجاج ایرانی و نماینده مقام معظم رهبری انقلاب بزرگترین خدمت را به آمریکا و صهیونیسم نموده و رژیم سعودی با این اعمال وحشیانه خود می خواست برای ملت مسلمان و مظلوم عربستان به اصطلاح قدرت نمایی کند و جبران شکست های روحی و سیاسی را که بر پلیس و مزدورانش در مراسم حج وارد آمده بود بنماید .

وی در ادامه و در رابطه با اداره امور حج گفت : باید تمام دولت های اسلامی و مسلمانان جهان برای اداره شئون حرمین شریفین نظارت جهانی داشته باشند و علمای اعلام تمام بلاد اسلامی برای تامین اهداف عظیم اسلام از این دو مکان مقدس برنامه های کامل و جامعی پی ریزی نمایند.(7)

پی نوشت:

1-جمهوری اسلامی ، 21 آذر 1361 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 21 آذر 1361 ، صفحه 2

3-اطلاعات ، 21 آذر 1361 ، صفحه 3 ، دو نکته مهم در گفته های آذر ماه 61 خاتمی می توان مشاهده کرد و در باره آن سخن گفت ؛ 1- ممنوعیت نوارهای ویدئو و سرطانی خواندن این نوارها ؛ خاتمی در حالی سال 61 نوارهای ویدئو را سرطانی می خواند و بر محدود سازی انتشار این نوارها پای می فشرد که بعد ها در طول دوره اصلاحات بر قانونی شدن استفاده از ماهواره تاکید شد و علیرغم تلاش های صورت گرفته و با محوریت دولتمردان اصلاح طلب استفاده از دیش های ماهواره عمومیت یافت . به فرموده معصوم علیه السلام جاهل را نمی بینی جز در حال افراط و تفریط ، مبارزه با ویدئو افراطی با ویدئو در دهه 60 و باز گذاشتن مسیر استفاده ماهواره در دهه 80 و 90 از مظاهر این افراط و تفریط است . 2- خاتمی معتقد بود در مطبوعات نمی توان خط ضدیت با جمهوری اسلامی و ولایت فقیه را تحمل کرد و به راستی این گفتار و سیاست در طول دره اصلاحات مراعات شد و یا زنجیره ای ها با شارلاتانیسم مطبوعاتی سیاست ضدیت و مخالفت با تمام مظاهر جمهوری اسلامی از ولایت فقیه گرفته تا نهادهای انقلابی و ...را پیش گرفتند و هر آن چه خواستند کردند و هر آن چه اراده کردند نوشتند ؟! نشان دادن تعارض گذشته و حال برخی شخصیت ها یکی از کارویژه های مرور روزانه تاریخ انقلاب است تا بدانیم آنان که امروز از اعتدال و اصلاحات سخن می گویند روزگاری نه چندان دور چیزهای دیگری می گفتند و کارهای دیگری می کردند ...

4-کیهان ، 22 آذر 1361 ، صفحه 14

5-کیهان ، 22 آذر 1361 ، صفحه 2 ، میرحسین موسوی نخست وزیر وقت به حق می گوید از سازمان های بین المللی انتظاری نیست که از حقوق محرومان و پا برهنگان دفاع کنند و هر جا جنایتکار و خیانتکاری است از او دفاع می کنند و این کارویژه سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر است و چه زیبا این قاعده کلی در مورد نامبرده عینیت یافت زمانی که در فتنه 88 برخی از نهادهای بین المللی ، قدرت های به اصطلاح مدافع حقوق بشر و همه آن چه که در زیر سیطره امپراطوری جنایت و خیانت غرب بود به حمایت از سران فتنه تمام قد ایستاد و مردم ایران را برای در پیش گرفتن راهی دیگر و انتخابی غیر از آن چه که آنان می خواستند محکوم نمود . آری کار ویژه این قدرت ها و این سازمان ها حمایت از جنایتکاران و خیانت پیشگان است و در آن نباید شکی کرد .

6- اطلاعات ، 22 آذر 1361 ، صفحه 3

7-اطلاعات ، 22 آذر 1361 ، صفحه 4

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول