اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

عراقچی: اگر مصوبه کنگره آمریکا خلاف مفاد برجام باشد با آن برخورد می‌کنیم/ پرونده PMD به تاریخ می‌پیوندد

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه مصوبه کنگره آمریکا درباره ایجاد محدودیت‌هایی برای سفر اتباع ایرانی به آمریکا در حال بررسی حقوقی است، گفت: اگر مصوبه کنگره آمریکا خلاف مفاد برجام باشد، با آن برخورد می‌کنیم.

عراقچی: اگر مصوبه کنگره آمریکا خلاف مفاد برجام باشد با آن برخورد می‌کنیم/ پرونده PMD به تاریخ می‌پیوندد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه امروز در حاشیه بیست و ششمین نشست شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکو در جمع خبرنگاران در ارزیابی‌اش از قطعنامه پیشنهادی 1+5 به شورای حکام گفت: ما قبلا ارزیابی خود را از پیش نویسی که توسط 1+5 با مشورت ایران تهیه شده بود اعلام کرده و به اطلاع هموطنان رسانده‌ایم.

وی افزود: ارزیابی ما این است که پیش نویس این قطعنامه،‌ تمام مولفه‌های لازم برای بستن پرونده موسوم به PMD و مسائل مربوط به گذشته را دارد و انشاالله به همین شکل که پیش نویس آماده شده است در 24 آذر تصویب شود.

 عراقچی گفت: با اطمینان می‌توانیم بگوییم که با تصویب آن دستور کار آژانس در مورد ایران عوض و همچنین تمام قطعنامه‌ها لغو و نقشه راه بین ایران و آژانس نیز تکمیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با تصویب این قطعنامه با قاطعیت می‌توان گفت که پرونده PMD به تاریخ خواهد پیوست.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه در توضیح وقایع پس از بسته شدن PMD اظهار داشت: با بسته شدن PMD پرونده‌هایی که برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده‌اند و همچنین ادعاهایی مبنی بر اینکه ایران در گذشته، مقاصدی را دنبال می‌کرده، لغو خواهد شد.

عراقچی افزود: ما 12 سال است که تحت شدیدترین فشارها و تحریم‌ها قرار گرفته‌ایم و تمام پرونده ایران نیز بر مبنای همین قطعنامه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: آقای آمانو گزارش جامعی در این زمینه تهیه کرده است که با ارائه و تصویب این گزارش و ‌قطعنامه شورای حکام، پرونده ایران برای همیشه بسته خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به گزارش آمانو گفت: در گزارش آقای آمانو آمده است که ایران برنامه نظامی هسته‌ای نداشته و هیچ مورد خلاف یا انحرافی در مواد هسته‌ای ایران مشاهده نشده که این گزارش در واقع تمام ادعاهای گذشته را باطل کرده است .

عراقچی به بخشی از گزارش آقای آمانو در خصوص مطالعات ایران تا قبل از سال 2003 اشاره کرد و اظهار داشت: در این گزارش آمده که ایران تا قبل از 2003 مطالعاتی در مورد مباحث نظامی انجام داده است که ما نه تنها این موضوع را قبول نداشته و مواضع خود را اعلام کرده‌ایم بلکه در آینده نیز باز هم به صورت دقیق‌تر و جزیی‌تر مواضع خود را به آژانس اعلام خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: البته این موضوع هم خلاف NPT نیست و بر فرض اینکه صحت نیز داشته باشد، در حقیقت باطل کننده تمام ادعاهایی است که در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام شده است.

معاون وزیر امور خارجه به قطعنامه شورای حکام نیز اشاره کرد و افزود: شورای حکام نیز در قطعنامه پیش بینی شده بر گزارش آقای آمانو صحه می‌گذارد و پرونده PMD را بر اساس آن می‌بندد.

عراقچی افزود: در این قطعنامه هیچ ابراز نگرانی از فعالیت هسته‌ای ایران اعلام نشده و شورای حکام همه ادعاهای گذشته خود را کنار گذاشته است.

وی اظهار داشت: با بسته شدن این پرونده ، ‌ادعاهای غربی‌ها علیه جمهور‌ی اسلامی ایران بسته می‌شود و ما در اجرای برجام به آینده نگاه خواهیم کرد.

معاون ظریف در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام اخیر دولت آرژانتین مبنی بر لغو توافق صورت گرفته بین ایران و آرژانتین برای اجرای تحقیقات مشترک در زمینه پرونده آمیا گفت: بخش معاونت آمریکای وزارت امور خارجه در حال پیگیری این موضوع است و با توجه به اینکه این بحث،‌ داستانی طولانی دارد باید بگویم تحولاتی که صورت گرفته جدید نیست و توافقی که بین ایران و آرژانتین صورت گرفته بود به مرحله اجرایی شدن نرسیده است و ما نیز مدت‌هاست که آن را کنار گذاشته‌ایم و در حال حاضر از نظر حقوقی در حال جمع بندی موضوع هستیم.

عراقچی در خصوص مصوبه اخیر کنگره آمریکا در زمینه ایجاد محدودیت‌هایی برای سفر اتباع برخی کشورها از جمله ایران به آمریکا نیز اظهار داشت: مصوبه کنگره آمریکا ابعاد حقوقی مختلفی دارد که در حال بررسی است و اگر این مصوبه خلاف مفاد برجام باشد با آن برخورد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه این مصوبه هنوز در آمریکا نهایی نشده است، گفت: در حال مشورت با اعضای 1+5 و به خصوص هماهنگ کننده اتحادیه اروپا هستیم تا عکس العمل لازم را در این زمینه نشان دهیم.

انتهای پیما/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول