اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله جوادی آملی:

اساتید حوزه و دانشگاه از شبهات استقبال کنند/ نباید شبهات را سبب تضعیف علم دانست

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه شبهات و تضارب آرا را نباید سبب تضعیف علم دانست، گفت: شبهات همگی مقدس هستند چون سبب پیشرفت علم می‌شوند بنابراین اساتید باید از شبهات استقبال کنند هرچند گوینده آنها معاند باشد و نیت بدی داشته باشد.

اساتید حوزه و دانشگاه از شبهات استقبال کنند/ نباید شبهات را سبب تضعیف علم دانست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله عبدالله جواد آملی ظهر امروز در دیدار با مسئولان دانشگاه الهیات و معارف اسلامی قم اظهار کرد: در عالم چیزی به اسم شر و بدی نداریم، به عنوان مثال تمام پیشرفت‌های پزشکی مدیون وجود بیماری‌ها هستند.

وی افزود: شبهات همگی مقدس هستند، چون سبب پیشرفت علم می‌شوند بنابراین اگر یک استاد از شبهات برنجد، نمی‌تواند سفیر علم باشد، به همین دلیل است که ما تاکید داریم که اساتید از شبهات استقبال کنند، هر چند گوینده آنها معاند باشد و نیت بدی داشته باشد.

مفسر قرآن کریم با تاکید بر لزوم مطالعه آثار فلاسفه غرب گفت: اساتید حوزه و روحانیون باید آثار فلاسفه‌ای مانند کانت، دکارت و هگل را مطالعه کنند و به صورت کامل بفهمند تا توانایی پاسخگویی به شبهاتی که از سوی آنها مطرح می‌شوند را به دست بیاورند.

وی افزود: اگر آثار فلسفی غرب را به حوزه نیاورید به وظیفه خود عمل نکرده‌اید، بنابراین باید از فرمایشات خوب آن‌ها استفاده کرده و سخنان اشتباهشان را نقد کنیم.

وی با بیان اینکه در همه شرایط باید به دنبال رشد علمی باشیم، تصریح کرد: خواجه نصیرالدین طوسی در عصر حمله مغول‌ها به عنوان وحشیانه‌ترین دوران ایران، چهره علم را درخشان کرد و خدماتی مانند ساخت رصدخانه و تالیف کتاب‌های ارزشمند علمی انجام داد.

آیت‌الله جوادی آملی تضارب آرا را سبب رشد علم توصیف کرد و گفت: خواجه نصیرالدین طوسی کتابی در زمینه اثبات وجود خدا نوشت، وقتی این کتاب به دست دبیران کاتب قزوینی رسید نقدی بر آن نوشتند و به آن اشکال وارد کردند.

وی ادامه داد: خواجه متوجه این امر شد و جوابی بر کتاب آنها نوشت، به طور مجدد دبیران کاتب قزوینی به آن کتاب شبهه وارد کردند و این اتفاق چندین بار افتاد تا اینکه خواجه با نوشتن کتابی قوی و محکم آنها را متحیر کرد، به گونه‌ای که از مریدان و شاگردان ایشان شدند، بنابراین شبهات و تضارب آرا را نباید سبب تضعیف علم دانست.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر یک استاد پاسخ یک شبهه را ندانست باید به صراحت به آن اعتراف کند، نه این که زمان شاگرد را با بیان کردن سخنان بیهوده تلف کرده و او را ساکت کند.

وی با تاکید بر وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: برادران دانشگاهی اگر از ما حوزوی‌ها پاک‌تر نباشند، همسطح ما هستند و عالمانه به کسب دانش می‌پردازند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه سقراط و ارسطو موحد بودند، گفت: سقراط و ارسطو دانشمندان متدین، موحد و از پیروان دین حضرت ابراهیم(ع) بودند و به دلیل تبلیغ دین به شهادت رسیدند.

وی افزود: یونان به دلیل وجود فداکارانی مانند سقراط و ارسطو از جهل نجات پیدا کرد و به علم رو آورد، اما در هند چنین اتفاقی نیفتاد و اگر امثال ارسطو در هند بودند، اکنون پدیده‌هایی مانند گاوپرستی و موش‌پرستی در این کشور وجود نداشت.

مفسر قرآن کریم با استقبال از نفوذ علمی دیگران در کشور گفت: شعار ما نه شرقی نه غربی است، بنابراین جلوی کسی که بخواهد در کشور ما نفوذ سیاسی کند و منافع ما را تهدید کند، می‌ایستیم، اما اگر نفوذ، علمی باشد و سبب رشد ما شود چه از شرق باشد چه از غرب از آن استقبال می‌کنیم.

وی با انتقاد از ادعای فارغ‌التحصیلی تاکید کرد: کسی که ادعا می‌کند فارغ‌التحصیل شده سخن اشتباهی بر زبان جاری کرده، زیرا انسان تا زنده است باید بر علم خود بیفزاید و به تحصیل بپردازد.

آیت‌الله جوادی آملی اضافه کرد: کسی که می‌گوید فارغ‌التحصیل شدم و دیگر به تحصیل نمی‌پردازم به بیانی دیگر دارد می‌گوید که من از این به بعد عمر خودم را تلف می‌کنم، زیرا راه پیشرفت را بر خود بسته است.

انتهای پیام/2258/غ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول